A rakétakísérletek miatt már a légtérbe sem lépnek be a gépek

Észak-Korea, rakéta, Dél-Korea
Dél-Korea, 2017. szeptember 15. A dél-koreai légierő által 2017. szeptember 15-én közreadott felvétel egy dél-koreai Hjunmu II rakéta kilövéséről egy ismeretlen dél-koreai helyszínen. Észak-Korea szeptember 15-én újabb rakétát bocsátott fel Phenjan egyik külső kerületéből keleti irányba. A még nem azonosított rakéta átrepült Japán második legnagyobb szigete, Hokkaido felett, majd a Csendes-óceánba csapódott. (MTI/EPA/Dél-koreai légierő)
Vágólapra másolva!
Alig van már olyan légitársaság, amely még mindig engedélyezi gépeinek a belépést Észak-Korea légterébe. A fenyegető nyilatkozatok kíséretében rakétakísérleteket folytató ország ezzel elsősorban az Egyesült Államok légiközlekedésének okoz komoly károkat. Vannak azonban olyan vállalatok, amelyek továbbra is bátrak.
Vágólapra másolva!

Nem repülhetnek át a kereskedelmi járatok Észak-Korea légterén, miután állítólag több pilóta is saját szemével látta az elmúlt hónapokban kilőtt harci rakétákat kísérő fényjelenségeket – írja az Asia Times. A vállalatok biztonsági okokra hivatkozva hozták meg döntésüket, miszerint kerülőutakat keresnek érintett járataiknak.

Az ellenőrzött légtérből sem kérnek

Dél-Korea és az Egyesült Államok között a legrövidebb légi út Észak-Korea fölött vezet. Azonban egyetlen társaság sem akarja gépei és az utasok életét kockáztatni a rakétakísérleteket folytató Észak-Korea felett. Kim Dzsongun diktatúrája már 2016 februárja óta arra sem veszi a fáradtságot, hogy tájékoztatassa a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetet (ICAO) a tervezett kilövésekről.

Így a civil járatoknak nem marad más hátra, mint az elkerülő útvonal.

Észak-Korea legutóbbi rakétatesztje után számos társaság Japán feletti kerülővel közlekedteti járatait a térségben - a képen egy tokiói televíziós tudósítás az észak-koreai tesztről Forrás: MTI/EPA/Franck Robichon

Észak-Korea november 29-én tesztelte a Hvaszong-15 típusú, interkontinentális ballisztikus rakétáját, ezzel pedig – kevés kivételtől eltekintve – végképp elijesztette a kereskedelmi járatok üzemeltetőit légteréből. Bár az Észak-Korea feletti légtér – csakúgy, mint a világ egyéb részei – az ország fölött, meghatározott polgári repülési térséggel rendelkezik, amit az ICAO nyilvántart,

a legutóbbi kilövés óta alig akad olyan cég, amely hajlandó ott gépeket közlekedtetni.

Például az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala egyszerűen megtiltotta, hogy a kereskedelmi járatok Phenjan légi irányítását igénybe vegyék, és a légterében repüljenek.

Észak-Korea tavaly február óta már be sem jelenti tervezett kilövéseit az illetékes nemzetközi szervezetnek Forrás: MTI/EPA/Dél-koreai légierő/Dél-Koreai Légierő

A járatoknak így Japán felé kell kerülni a dél-koreai repülőterek megközelítéséhez.

A Singapore Airlines szintén Japán keleti partjai felett kell hogy beiktasson a járatoknak egy plusz kanyart, mert Gangwon tartomány, amely fölött eddig átrepültek, kedvelt helyszíne a diktatúra rakétatesztjeinek.

Ez azonban nem olcsó mulatság. A repülési idők átlagosan 30-40 perccel megnövekedtek. Emellett

az előzetes számítások szerint, már most dollármilliárdos többletköltséget is jelenthet a légiközlekedési társaságoknak

az, hogy Észak-Korea kísérletei miatt, másfele kell a gépeknek repülniük.

A gépek biztonságban vannak, de ez nem biztos

Szakértő szerint szinte teljesen kizárható, hogy Észak-Korea valamelyik kísérleti rakétájának civil gép áldozatául essen a légterében – de ezt teljes bizonyossággal nem meri senki kijelenteni. Az ICAO mindenesetre meghatározott két veszélyzónát, ahová az észak-koreai rakéták zuhanhatnak, és az elkerülésükhöz szükséges információkat megosztotta a légitársaságokkal.

A világ egyik legjobbnak tartott légitársasága, a Singapore Airlines gépei is Japán felé kerülnek Forrás: AFP/Roslan Rahman

Az illetékes dél-koreai minisztérium jelentése szerint, korábban

17 ország 34 légitársasága használta az észak-koreai légifolyosókat és az azokhoz kapcsolódó phenjani légiirányítást.

2015 után azonban tavaly év végére már csak 25 társaság repült az állam felett, az előző hónap végén viszont már csak 7 fuvarozó társaság. Ezek orosz illetőségűek.

Dél-Korea az elsők között kerülte el harcias északi szomszédját, az ottani társaságok gépei már 2010 óta nem veszik igénybe a phenjani irányítás szolgáltatásait.