Ezekkel a feltételekkel vihető vissza a karácsonyi ajándék

könyvesbolt, Libri
Budapest, 2010. január 14. Megkezdődött az intelligens bevásárlókocsik tesztelése egy Libri Könyvesboltban. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Irányítástechnika és Informatika Tanszéke és a Híradástechnika Tanszék közös fejlesztésében elkészült az intelligens bevásárlókocsi, amely érzékelői segítségével felismeri a belehelyezett árukat. A kijelzőn azonnal megjelenik a termékek ára és pontos leírása is. A vásárlás végén a vevőnek a pénztárnál sem kell sorba állnia, miután a számlát a vásárló kérésére a rendszer elkészíti - a kocsi kijelzőjén megjeleníti - és akár rajta keresztül azonnal ki is lehet fizetni. MTI Fotó: Balaton József
Vágólapra másolva!
Üzletben vásárolt hibátlan termék cseréjét vagy vételárának visszatérítését a vásárló nem követelheti meg a kereskedőtől – figyelmeztet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact. A gyakorlatban az üzletek többsége mégis önként vállalja a rossz méretű, duplán megvásárolt vagy egyszerűen csak nem szimpatikus termékek visszavételét. Igaz, ennek feltételei boltról boltra alapvető eltéréseket mutatnak. Az eligazodást a CP Contactnak a FOME megbízásából 50 hazai üzletlánc körében elvégzett kutatása igyekszik segíteni.
Vágólapra másolva!

„Aki katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolt, annak egyértelmű a helyzete: törvény szerint a vásárlástól tizennégy napon belül joga van elállni és ebben az esetben a vételárat is vissza kell kapnia. A különféle termékfajtákat kínáló üzletláncok vásárlóinak azonban a visszavétel módját és határidejét tekintve is komoly eltérésekkel kell számolnia" – tájékoztat Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.

A cégek több mint kétharmada visszaadhatja a vételárat is

A vizsgált ötvenből 30 kereskedelmi cég nyugta esetében a használatba nem vett terméket visszafogadja, vételárát pedig visszafizeti. További öt üzletben az üzletvezető dönt arról, hogy pénzt ad vissza, vagy csupán a levásárlást engedélyezi.

A pénzvisszafizetés kapcsán egyértelmű szektorális trendek is felfedezhetők: míg a ruházati áruházak és a hiper- és szupermarketek mindegyike, bizonyos feltételekkel a barkács- és parfümboltok is megengedik ezt a lehetőséget, addig például a könyvesboltok esetében pénzvisszakérési lehetőséget egyáltalán nem biztosítanak a vásárlóknak.

Általában harminc napunk van intézkedni

A pénzt visszafizető üzletláncok több mint fele körülbelül egy hónapnyi időn belül nyitott erre a gesztusra.

A lista alsó harmadában 10-14 napos időszak a leggyakoribb, a sort a Játéksziget és a Rossmann zárja 3-3 nappal. Az OBI és az Aldi 60-60 nappal az átlag felett van, ám a dobogón a Deichmann (730 nap), az IKEA (365 nap) és a J. Press (182 nap) állnak.

Előzni azonban ők sem tudják a JYSK-et, ami egyáltalán nem határozott meg időkorlátot.

Illusztráció Forrás: MTI/Balaton József

A levásárlási lehetőséget tekintve (az itt korlátlan lehetőséget biztosító JYSK kivételével) a szórás szintén két nap és három év között alakul, a többség ugyanúgy a bevált harminc napot biztosítja. Néhány cég teljesen eltérő időszakot enged a pénzvisszafizetésre, illetve a levásárlásra: a Marionnaud és a H&M például tíz, illetve harminc napig adja vissza a vásárlók pénzét, de a levásárlást egy, illetve kettő évig engedi.

További lehetőség a cserére a

vásárlási utalvány, ami általában még hosszabb, akár többéves gondolkodási időt biztosít a vásárlóknak.

Ebben a tekintetben a Kika és a Media Markt a listavezető 5-5 éves lejáratú utalványaival.

Nem mindig könnyű a tájékozódás

– mondta Hajnal Zsolt, a FOME elnöke.

Fontos tudni azt is, hogy hiába nem jogszabályi elvárás, hanem önkéntesség alapján zajlik a hibátlan termékek visszavétele, a vállalt és közzétett feltételeknek szigorúan eleget kell tenni, attól eltérni egyedi elbírálás alapján kizárólag pozitív irányba lehet.