A Coca-Cola kicsinálhatja az olajipart

műanyag palack, környezetszennyezés
Vágólapra másolva!
Azok a vállalatok, amelyek a hagyományos műanyag helyett új, környezetbarát csomagolásban árusítják termékeiket, egyre nagyobb veszélyt jelentenek az olajipar számára. Eddig a műanyag uralta az üdítőitalok piacát, azonban egyre többen szeretnének más, fenntarthatóbb megoldást választani. Ha a legnagyobb gyártók hátat fordítanak a műanyagnak, akkor nagyon lecsökkenhet az olaj utáni igény.
Vágólapra másolva!

Az üdítőital-gyártók a műanyag egyik legnagyobb felhasználói, mert a termékeik nagy részét ilyen palackokban tárolják. Az utóbbi időben viszont nemcsak a lakosság, hanem a legnagyobb gyártók és vállalatok is kezdenek egyre környezettudatosabbak lenni, ezért keresik a megoldást, hogy miként válthatnák le a műanyag palackokat.

Az European Bioplastics Association (EBA) szerint a bioműanyag használata - amely cukornádból, fából és kukoricából készül - a következő öt évben 50 százalék nőhet.

Az EBA tagja között olyan nagyvállalatok szerepelnek, mint a finn papírgyártó, a Stora Enso, a Mitsubushu Chemical vagy a Cargill, amelyek azért léptek a piacra, hogy kielégítsék az olyan cégek igényeit, mint a Coca-Cola vagy éppen a Lego.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Pieterjan Van Uytvanck, a Wood Mackenzie kutatási csoportjának munkatársa arra hívta fel a figyelmet, hogy a biovegyszerek és a bioműanyag terjedése jelentősen csökkentheti az olaj iránti keresletet, ahogyan az újrahasznosítás is mérsékelte a klasszikus műanyag iránti igényt.

Az olajvállalatok etilént is előállítanak, valamint a műanyag több más összetevőjéért is felelősek. Az elektromos autók térhódítása következtében ismét ezt a területet szerették volna megerősíteni, de itt is azzal szembesültek, hogy a világ ma már sokkal környezettudatosabb, mint akár néhány éve.

Korábban megírtuk, hogy a műanyag palackok valósággal elborítják az egész bolygót, szennyezik az ivóvizeket, tengereket és óceánokat, valamint már az emberi táplálékban is kimutatták a műanyag jelenlétét. A halak például a mikroszkopikus méretű műanyagdarabkákat lenyelve kerülnek az emberek tányérjára, akik ezután szintén elfogyasztják a káros anyagot.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

A világon percenként egymillió plasztik palackot vesznek,

és ez a szám 2020-ra, az előzetes becslések szerint 20 százalékkal fog nőni. Az Ellen Macarthur alapítvány arra hívta fel a figyelmet, hogy 2050-re az óceánokban több műanyag lesz, mint hal.

A Coca-Cola is fontos szereplője ennek a folyamatnak, mivel ő a világ egyik vezető üdítőgyártója, és emiatt éppen a Cola az a cég, amely igazi változást hozhat. A Greenpeace szerint a gyártó évente nagyjából 100 milliárd palackot ad el a vásárlóknak.

A változáshoz idő kell, jelenleg a bioműanyag Európában mindössze az 1 százalékát teszi ki a teljes piacnak.

A legtöbb tanulmány azt jósolja, hogy ez a változás nem lesz gyors, hiszen várhatóan az elkövetkező években is nőni fog még a műanyag palackok száma, ennek köszönhetően pedig még egy ideig biztosan lesz igény az olaj iránt.

műanyag palack, környezetszennyezés Forrás: Shutterstock

Bloomberg Intelligence számításai alapján 160 000 műanyagpalack előállításához egy tonna etilénre van szükség, amihez nagyjából 8,5 hordó olajat hasznának fel. Éppen emiatt fókuszálnak egyre inkább az olajvállalatok a petrolkémiai iparra.

Az IEA elemzője Tae-Yoon Kim is azon a véleményen van, hogy a petrolkémiai ipar a jövőben is komoly befolyással lehet az olaj árának alakulására.

Több jelentős vállalat, mint a Saudi Arabian Oil, az Exxon, a Shell és a Total is folyamatosan bővíti a műanyagokkal foglalkozó részlegét, miközben évenként akár 4 százalékkal is bővülhet a petrolkémiai piac.

Illusztráció Forrás: AFP/Sputnik/Pavel Lisitsyn

Az új technológiák ugyanakkor képesek felvenni a versenyt az olajjal és a műanyaggal. A Stora Ensonál bíznak abban, hogy a közeljövőben a legnagyobb gyártók is átállnak a biomegoldásokra, rövid időn belül pedig az előállítása és annak költsége is a töredékére csökkenhet.

A Coca-Cola szóvivője szerint szélesebb körben is terjeszteni kellene az új technológiákat, és a viszonteladóknak, illetve a gyártóknak is egyaránt szorgalmazniuk kellene a környezetbarát megoldásokat.