A Fülöp-szigetek Közlekedési Minisztériumának vasútügyekért felelős miniszterhelyettese bejelentette, hogy Japán – kölcsönszerződés keretében – fejlesztési segítséget nyújt Manilának metróproblémái megoldásában. A korábbi üzemeltetőt a minisztérium ezzel egyidejűleg lapátra tette. Ennek legfőbb okaként azt emelték ki, hogy az előző üzemeltetőnek, a helyi és koreai hátterű Busan Universal Rail nevű cégnek, nem sikerült megoldania a metró kapacitás- és működési problémáit.
A megállapodás értelmében, Japán – egy fejlesztési ügynökségén keresztül – jelentős összegű kölcsönt folyósít a manilai közlekedési vállalatnak a metró fejlesztésére. Az összegről nem áll rendelkezésre információ, de az bizonyos, hogy
a cég japán partnereket fog bevonni a felújítási és az üzemeltetési feladatok ellátására.
A Fülöp-szigetek 40 éves futamidőre kapta a hitel, évi 0,1 százalékos kamattal, és 12 év türelmi idővel a törlesztés megkezdésére- írja az Inquirer.
A megállapodás értelmében, Japán január-február hónapokban megvalósíthatósági tanulmányt készít. Az új japán üzemeltető vállalat várhatóan valamikor 2018 második negyedévében veszi át a feladatok ellátását.
A minisztérium közleményéből kiderül, japán vállalatok már eddig is közreműködtek a metró körüli ügyekben, ám a megállapodással ennek új keretet adnak a felek. A Fülöp-szigeteken azt várják, a metróreform keretében javul a vonal megbízhatósága, és a japánok – hatalmas tapasztalatuk révén – képesek megoldást találni a kapacitásproblémákra is.
A korábbi üzemeltetővel szembeni kifogás az volt, hogy nem teljesítette szerződéses kötelezettségeit.
A metróvonalról pedig csak a tavalyi évben 500 alkalommal jelentettek lerobbanást vagy meghibásodást.
A minisztérium állásfoglalása szerint, a továbbiakban nem kívánnak vállalásait nem teljesítő szolgáltatónak fizetni.
A japán partnerségtől szakmai és technológiai tudás bevetését is remélik a Fülöp-szigeteken, a fővárosi metróvonal megújulása érdekében.