Japán partnerségtől várják a metróreformot az ázsiai fővárosban

manílai metró, Maníla
In this photo dated August 9, 2016, Filipinos ride the Metro Rail Transit in Metropolitan Manila, Philippines, as northbound traffic in the Guadalupe district crawls slowly. Excluding the Philippine National Railways system, the Light Rail Transit (LRT) and the Metro Rail Transit (MRT) systems, with its corresponding Purple, Blue, and Yellow lines, make up a majority of Metro Manila's railway system, serving 2.1 million passengers on a daily basis. With the premise of improvements in service, the Philippine government, through no less than former president Benigno "Noynoy" Simeon Aquino III, led the charge in having the LRT and MRT systems privatized, claiming that the government was losing valuable money in subsidizing train fares, arguing that Filipinos from Visayas and Mindanao regions shouldn't be paying for something they will never get to utilize, and that the subsidies should be put in other departments. Despite promises of improvements in services which would be brought by increasing train fares through privatization of the aforementioned train systems, both the LRT and MRT systems remain wraught with glitches and delays, as well as marked with inefficiency with long lines even after the morning and evening rush hour becoming a common and accepted occurence, with the only visible change seen by commuters is a contactless smart card system called the "beep card," which replaced the magnetic card-based system. Activists from cause-oriented groups such as the umbrella group Bagong Alyansang Makabayan (New Patriotic Alliance), which have criticized the Philippine government's train privatization scheme as deceptive and anti-people, have challenged the train fare hikes and the privatized state of the train systems to the Supreme Court, and are currently awaiting an affirmative decision. Newly-elected President Rodrigo Roa Duterte has promised in his inaugural State of the Nation Address to increase the train capacity, as well as decreasing the
Vágólapra másolva!
A Fülöp-szigetek és Japán megállapodtak arról, hogy a japán fél jelentékeny módon segíti Manila vasúti közlekedési szolgáltatóját a metróvonal teljes nagygeneráljában. Az utóbbi években a túlterhelt metró egyre megbízhatatlanabbá vált, ezért a japánok nem csak a helyrepofozásban, hanem az üzemeltetésben is szerepet vállaltak.
Vágólapra másolva!

A Fülöp-szigetek Közlekedési Minisztériumának vasútügyekért felelős miniszterhelyettese bejelentette, hogy Japán – kölcsönszerződés keretében – fejlesztési segítséget nyújt Manilának metróproblémái megoldásában. A korábbi üzemeltetőt a minisztérium ezzel egyidejűleg lapátra tette. Ennek legfőbb okaként azt emelték ki, hogy az előző üzemeltetőnek, a helyi és koreai hátterű Busan Universal Rail nevű cégnek, nem sikerült megoldania a metró kapacitás- és működési problémáit.

Japán pénz és szakértelem érkezik

A megállapodás értelmében, Japán – egy fejlesztési ügynökségén keresztül – jelentős összegű kölcsönt folyósít a manilai közlekedési vállalatnak a metró fejlesztésére. Az összegről nem áll rendelkezésre információ, de az bizonyos, hogy

a cég japán partnereket fog bevonni a felújítási és az üzemeltetési feladatok ellátására.

Megbízhatósági és kapacitásproblémák nehezítik a manilai metró üzemeltetését Forrás: AFP/NurPhoto/Richard James Mendoza

A Fülöp-szigetek 40 éves futamidőre kapta a hitel, évi 0,1 százalékos kamattal, és 12 év türelmi idővel a törlesztés megkezdésére- írja az Inquirer.

A megállapodás értelmében, Japán január-február hónapokban megvalósíthatósági tanulmányt készít. Az új japán üzemeltető vállalat várhatóan valamikor 2018 második negyedévében veszi át a feladatok ellátását.

A korábbi üzemeltető cég a minisztérium álláspontja szerint, nem teljesítette szerződéses kötelezettségeit Forrás: AFP/Ted Aljibe

Megbízhatóság és a kapacitásproblémák megoldása

A minisztérium közleményéből kiderül, japán vállalatok már eddig is közreműködtek a metró körüli ügyekben, ám a megállapodással ennek új keretet adnak a felek. A Fülöp-szigeteken azt várják, a metróreform keretében javul a vonal megbízhatósága, és a japánok – hatalmas tapasztalatuk révén – képesek megoldást találni a kapacitásproblémákra is.

A korábbi üzemeltetővel szembeni kifogás az volt, hogy nem teljesítette szerződéses kötelezettségeit.

A tavalyi évről félezer meghibásodást és lerobbanást jelentettek a főváros metrója kapcsán Forrás: AFP/NurPhoto/Richard James Mendoza

A metróvonalról pedig csak a tavalyi évben 500 alkalommal jelentettek lerobbanást vagy meghibásodást.

A minisztérium állásfoglalása szerint, a továbbiakban nem kívánnak vállalásait nem teljesítő szolgáltatónak fizetni.

A japán partnerségtől szakmai és technológiai tudás bevetését is remélik a Fülöp-szigeteken, a fővárosi metróvonal megújulása érdekében.