A törökök egy 45 km hosszú kanálist építenek Isztambul mellett

2018.01.16. 20:59

A kanális építése hamarosan elkezdődik, és várhatóan 2023-ra készülhet el. A Fekete-tengert fogja összekötni a Márvány-tengerrel. Törökország geopolitikai, gazdasági és katonai potenciálját jelentős mértékben megerősíti majd. 

A Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu korridor, vagy röviden az „Isztambul-csatorna" stratégiai és gazdasági szempontból egy rendkívül fontos megaberuházás. A kanális 400 méter széles, és 45 km hosszú lesz, lényegében párhuzamosan fog futni a Boszporusz-szorossal, amely lehetővé fogja tenni napon akár 160 hajó áthaladását is, amelyeknek a többsége olajat fog szállítani.

Az „Isztambul-csatorna" nyomvonalaForrás: AFP/Anadolu Agency/Murat Usubaliev

A cél az, hogy tehermentesítsék a Boszporuszt, valamint a folyamatos gáz, illetve olajszállításokkal ne veszélyeztessék a 15 milliós török metropolisz lakosságának a biztonságát és az egészségét.

A csatorna építése nemsokára elkezdődhet, és várhatóan 2023-ra készül el. A Fekete-tengert fogja összekötni a Márvány-tengerrel.

Közben az orosz Gazprom bejelentette, hogy 3,28 milliárd dollárt fog befektetni a TurkStream, azaz Török Áramalt (gázvezeték) nevű projektbe. Ennek két vonala van, az elsőt idén májusban fogják átadni és jövőre működhet teljes kapacitással, a funkciója pedig Törökország gázellátásnak a szavatolása lesz.

A második vonal építése még csak most kezdődik, ez viszont Európa felé fog irányulni.

Ennek keretén belül értelmezhető az Isztambul-csatorna megépítése is, amelyet már elég rég óta terveznek, de csak most léphet a megvalósulás fázisába. Ezen keresztül lehet majd Európába szállítani az orosz gázt.

Ennél viszont még nagyobb geopolitikai jelentősége lesz a kanális térségének, hiszen a Kínából kiinduló „Új Selyemút" elnevezésű grandiózus projektnek is az egyik fontos állomása lehet a török metropolisz.

Az új csatornára ráadásul nem fog vonatkozni a montreux-i egyezmény, amely kötelezi Törökországot a Boszporusz demilitarizálására. Ezenkívül az egyezmény értelmében azoknak az országoknak a hadihajói, amelyeknek nincs kijáratuk a Fekete-tengerre, maximum 21 napot tartózkodhatnak ott.

A szerződés meghatározza azt is, milyen osztályú és vízkiszorítású hajók teljesíthetnek szolgálatot. Háborús időszakban a legfeljebb egy tonna űrtartalmú hadihajókat viszont Törökország köteles átengedni a szoroson, a polgári hajók számára pedig mindig kell biztosítsa a szabad átvonulást.

Az Isztambul-csatornának köszönhetően a törökök ezekben a kérdésekben szabad kezet fognak kapni és kizárólag ők döntik majd el, hogy mely ország hajóit fogják átengedni és melyeket nem.

Földgáz szállító hajó a feketen-tengerenForrás: AFP/Sputnik/Sergey Guneev

Mivel a Fekete-tenger térsége a Krím félsziget 2014-ben történt annexiója után felértékelődött, a kanálisnak kulcsfontosságú szerepe lehet a NATO stratégiájában is. Ennek a legfőbb haszonélvezője pedig Törökország és annak elnöke, Recep Erdoğan lehet.