Germán istennőről elnevezett nyersanyag várja forradalmárját

Vanádium
Vanadium cristal is seen on a surface of fused flake product at Canadian based Strategic Mineral Company Largo Resources' Vanadium plant, near Maracas, in Bahia state, Brazil, on June 15, 2016. Vanadium is primarily used as an alloy to strengthen steel for construction, automobile and aerospace industries. / AFP PHOTO / YASUYOSHI CHIBA
Vágólapra másolva!
A lítium nélkül nem készülhetnek el sem a Tesla autói, sem a Xiaomi, vagy az Apple mobiltelefonjai. De ahogy az Origo is megírta, az autógyártóknak és a techcégeknek egyáltalán nem mindegy az sem, mit találnak ki a szegény és konfliktusoktól terhes afrikai országban, Kongóban, amely a világ legnagyobb kobalttartalékát birtokolja. A tavalyi évben mégsem ezek a nyersanyagok drágultak a legnagyobb mértékben. A vanádium mindegyikre rávert.
Vágólapra másolva!

Az ezüstfehér, ritkábban kékes árnyalatú vanádium a periódusos rendszerben a 23-as rendszámú elemként található meg. Nevét Freya germán istennő beceneve, a Vanadis után kapta. Ahogy pedig most a Bloomberg beszámolójából kiderül, tavaly még a kobaltnál is jobban drágult a piaci ára ennek az értékes fémnek.

Vanádiumkristályok egy kanadai cég brazíliai bányájában, feldolgozás során Forrás: AFP/Yasuyoshi Chiba

Új Teslák jöhetnek

Jelenleg a lítium-ion technológiára épülő energiatároló megoldások a legelterjedtebbek a világon. Ugyanakkor a vanádium használatának számos előnye van a lítiummal szemben. Hosszabb ideig képesek a használatukkal épített rendszerek megőrizni az energiát. Ötvözőként a fémfeldolgozásban is használják, általában az autó- és repülőgép-gyártásban a fémalkatrészek erősítésére.

Többször tölthetők újra, mint a lítiumos akkumulátorok, anélkül, hogy teljesítményükben jelentős romlás jelentkezne.

Újrahasznosításuk egyszerűbben megoldható, mint a lítiumos telepeké.

Vanádiumásványt szállító teherautó egy maracasi bányában, Brazíliában Forrás: AFP/Yasuyoshi Chiba

De bármikor jöhet egy olyan vállalat, mint a Tesla, amely megváltoztatja az emberek gondolkodásmódját az egész kérdésről – véli a svájci Pala Investmenst ügyvezetője, Anthony Milewski, aki azon kevés cégek egyikét irányítja, amelyek egyáltalán specializálódhattak az elemgyártásban használt fémekbe való befektetésekre.

S bár a cégvezető azt állítja, senki nem vitatná el, hogy az olyan nagy kapacitású ellátó egységeknél, mint amilyet a Tesla húzott fel Ausztráliában, jobb a lítium-ion technológia,

Kínában épp azt szeretnék igazolni, hogy a vanádium legalább olyan jó erre a célra.

A kormányzat is támogatja azt a fejlesztést, amelynek keretében Dalian kínai városban a Teslaénál kétszer nagyobb kapacitású energiatárolót szeretnének megépíteni – vanádiummal.

A radar alatt drágulhat

A nyersfémek piaci forgalmát figyelő elemzők, a Benchmark Mineral Intelligence és a Metal Bulletin szerint, tavaly a vanádium ára közel 130 százalékot drágult. Január második felében a nyersanyag fontonkénti ára 12 dollár fölé kúszott, bár még így is messze elmarad a kobalt 36 dollár körüli árától.

A vanádium drágulása tehát – bár látványos volt –, de jóval alacsonyabb kiindulási szintről ment végbe.

A kobalt drágulása tavaly meghaladta a 116 százalékot, a lítium 26, a nikkel több mint 25 százalékkal került többe.

Az elemzők szerint mégsem várható az, hogy a vanádium hirtelen felborítja a nyersfémek piacát.

Az említett Milewski szerint még egy gyorsan bekövetkező árnövekedés sem rendezné át alapjaiban a fémpiacot.

Zajlik a kitermelés, az elemzők szerint egyelőre nem várható, hogy a vanádium drágulása megbolygatná a nyersfémek piacát Forrás: AFP/Yasuyoshi Chiba

Ennek pedig egyszerűen az az oka, hogy napjaink techcégei a vanádiumot még alig használják.

A kereslet alacsony szintje miatt viszont a kitermelés megugró növekedése sem várható,

a beszállítási bizonytalanság okán viszont egyelőre a gyártók és fejlesztők sem tervezik növelni felhasználási arányát. Ezért a vanádium fejlesztésekben elfoglalt helye, vélhetően egyelőre nem változik nagyobb mértékben.

A vanádium így egyelőre radar alatt erősödhet – véli Simon Moores a Benchmark Minerals-tól. Várhatóan addig nem fog sok vizet zavarni – teszi hozzá –, amíg nem jelentkezik be egy újabb, a Teslához hasonló vállalat, egy olyan vízióval rendelkező vezetővel, aki a vanádiummal csinálna technológiai forradalmat.