Megháromszorozódik az e-buszok száma 2025-re

sencseni elektromos buszok, Shenzhen bus
--FILE--BYD electric buses and cars travel on a road in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 27 December 2017. The fleet of buses in the southern Chinese city of Shenzhen is already 100 percent electric by the end of 2017. There are some 16,000 electric buses on the roads of Shenzhen, with only a few diesel-powered stragglers left in commission for emergency uses. BYD, the company responsible for about 80 percent of the city's buses, started testing its electric vehicles in 2011. Back then, the space needed for their batteries occupied the space set aside for passengers, but massive improvements have been made since then. In 2016, BYD became the world's biggest manufacturer of electric vehicles, exporting its wares to over 200 cities across 50 different countries.
Vágólapra másolva!
Hét év múlva jelentős állomásához érkezhet a városi tömegközlekedés elektromos átállása. A Bloomberg jelentése szerint, 2025-re a városi tömegközlekedésben használt buszoknak már a fele elektromos meghajtású lesz világviszonylatban. A húzó ország itt is Kína lesz.
Vágólapra másolva!

Hihetetlen tempójú terjedését jósolják az e-buszok terjedésének az előrejelzések. Ha ezek pontosak, akkor a következő években a városi tömegközlekedés nagyot léphet előre a környezetbarátság útján.

Megtöbbszöröződik az állomány

A tavalyi év végén, világszerte 386 ezerre volt tehető a világszerte forgalomban lévő elektromos buszok száma. Ha terjedésük üteme nem változik, akkor 2025-re ez a szám akár meg is háromszorozódhat. Így az előzetes számítások szerint, erre az évre világszerte 1,2 millió elektromos busz üzemel majd a városi közlekedésben.

Ezek a világ buszflottájának közel 50 százalékát képviselik majd.

2025-re a városi buszok fele elektromos lesz az előrejelzések szerint Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

Elterjedésüket az sem gátolja, hogy jelenleg még drágábbak, mint a hagyományos benzin vagy dízel üzemű buszok. Fenntartásuk ugyanis – részben épp az üzemanyag költségek megtakarítása miatt – hosszabb távon olcsóbb, mint a fosszilis üzemanyagokra épülő járműveké.

Az előrejelzések szerint emellett a gyártási költségek csökkenésére is számítani lehet.

Az akkumulátorok és a telepek árának várható mérséklődése alapján, 2026-ra az elektromos buszok gyártási költsége összemérhető lesz a dízel járművek árával.

Kína az éllovas

A távol-keleti ország az utóbbi időben komoly erőfeszítéseket tett az emisszió megvágására. A rendkívül szennyezett levegőjű kínai nagyvárosok közül, több településen már elkezdődött a buszflotta cseréje, és ahogy az Origo is megírta ebben a cikkében, van olyan város, ahol már csak az elektromos járműveket adják ki a forgalomba.

2025-re várhatóan Kínában fog futni a világ elektromos buszállományának 99 százaléka.

Kínában kifejezetten szigorú célokat tűztek ki az elektromos buszok kapcsán. Az ország nem csak belföldi használatra, hanem a világ más országaiba is jelentős mennyiségben szállítja az e-járműveket.

Kína lesz az elektromos buszok terjedésének éllovasa, mind gyártás, mind felhasználás tekintetében Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

Például a Warren Buffett befektetőguru érdekeltségébe tartozó BYD Co., több mint 100 ezer új, hibrid (azaz az elektromos mellett, valamilyen hagyományos meghajtással még rendelkező) buszt értékesített. A vállalat járművei pedig a világ mintegy 200 városában futnak már az utakon.