Így alakítja át és teszi élhetőbbé az önvezető autó városainkat

2018.02.10. 07:42

A közlekedés és az ingatlanok értéke között régóta felfedezhető az összefüggés. Már az ókorban is azok a telkek érték a legtöbbet, amelyek mellett voltak utak, csatornák, később a vasút jelenléte nyomta fel az árakat. Ez máig igaz. Az olyan ingatlanok, amelyek jó tömegközlekedéssel és parkolási lehetőséggel vannak körülvéve, sokkal többet érhetnek, mint a város pulzálásán kívül esők. Az önvezető autók elterjedése viszont teljesen megváltoztathatja ezt, hiszen megjelenésük azzal kecsegtet, hogy többé nem lesz szükség a parkolók nagy részére, és ennek köszönhetően sok hely szabadul fel a városokban.

Az önvezető autók, amelyek egykor a sci-fi filmek elengedhetetlen kellékei voltak, ma már csak egy lépésre vannak attól, hogy szerves részei legyenek a hétköznapoknak. Ha valóban elterjednek, akkor újfajta városképek jelennek meg, ahol már nem lesz szükség a sok helyet foglaló parkolókra, sőt a hagyományos járdák is eltűnhetnek.

Ezzel viszont változni fog az is, ahogyan majd az ingatlanok értékét meghatározzák. David Silver, aki az Udacity online egyetemen képez önvezető autók építésével foglalkozó mérnököket, elmondta, hogy szerinte az ingatlanpiacra lesz a legnagyobb hatással az önvezető autók megjelenése, mert onnantól kezdve sokkal kevésbé lesz értékes egy jó helyszíni adottságokkal rendelkező ingatlan, mint korábban.

illusztrációForrás: AFP/robertharding/Tim Graham

A folyamat azonban időigényes. Néhány automatizált busz, taxi és csomagszállító már megjelent az utakon, de még nem olyan nagy számban, hogy ez valóban befolyásolja a lakásárakat, ahhoz még nagyjából egy évtizedre van szükség.

Több mint fél évszázadnak kellett eltelnie ahhoz is, hogy az első tömegautó, a Ford 1908-as T Modelje, majd az azt követők átszabják a városok kinézetét és felépítését. Éppen ezért Ric Clark, a világ legnagyobb ingatlanbefektetési vállalatának, a Brookfield Property Partnernek igazgatója már most megkezdte a tervezést.

A vállalatnál azon gondolkoznak, hogy mit kezdenek a sok szabad hellyel, ami azért fog felszabadulni, mert az autók már nem fognak egy helyben állni a nap 95 százalékában. A belvároson kívül eső kerületek is egyre vonzóbbá válhatnak a befektetőknek.

illusztrációForrás: hemis.fr/MOIRENC Camille / hemis.fr/Moirenc Camille

A Bloomberg becslése szerint Londonban 2016 és 2020 között akár 16 százalékot is eshet a belvárosi ingatlanok értéke, míg a külvárosban folyamatosan nőni fognak a lakásárak. De nemcsak a házak válhatnak értékesebbé, hanem hatalmas raktárak is megjelenhetnek ott, ahol eddig csak kihasználatlan területek tátongtak.

A Brookfieldnek 152 milliárd dollárnyi ingatlana van, ebből 175 bevásárlóközpont az Egyesült Államokban, de nem tudják teljes mértékben kihasználni az áruházakat, hiszen a legtöbb helyet a mai napig a parkolók foglalják el. Clark elmondta, hogy már régóta szeretnének lakásokat építeni, vagy más módon kihasználni a parkolók által elfoglalt területeket, de erre jelenleg nincs lehetőségük.

New Yorkban a parkolók két Central Park méretű területet foglalnak el, a Moovel Lab becslései szerint, London pedig akár öt Hyde Park nagyságú területet megspórolhatna, ha nem kellene ennyi hely a parkoló autóknak.

Az átalakulás legnagyobb nyertesei azok a dolgozók lehetnének, akiknek minden reggel nagyobb távokat kell megtenniük, hogy beérjenek munkahelyükre. A Bloomberg adatai arra mutatnak rá, hogy Londonban 1,1 millió ember jár kocsival dolgozni, 318 ezren gyalog, 496 ezren busszal, 781 ezren vonattal és 793 ezren metróval. Azonban az önvezető autók megjelenése miatt felértékelődne a külváros és több vállalat is irodákat nyithatna azokon a részeken.

illusztrációForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

David Williams, az Axa biztosító műszaki igazgatója naponta több mint három órát utazik munkába. Ő is azok közé tartozik akik várják azt az időszakot, amikor életük egy része nem abból fog állni, hogy a dugóban ülnek, majd várják a gyakran késő vonatot a peronon. David szerint sokkal rugalmasabbá válna a napja, ha a munkájával tudna foglalkozni, akkor is amíg A pontból utazik B-be.

A Google anyavállalata, az Alphabet egy olyan világot álmodott meg, ahol kizárólag önvezető járművek fognak közlekedni az utakon. A Sidewalks Labs, az Alphabet városfejlesztéssel foglalkozó részlege Torontóban tervezi meg az első olyan kerületet, ahol ez az elképzelés testet ölthet.

A terv egyik megálmodója elmondta, hogy teljesen átalakul majd a városok utcáinak eddigi arculata. Egy szempillantás alatt biztonságosabbá válnak az utak, nem kellenek már hatalmas korlátok, hogy védjék a gyalogosokat, sőt a hagyományos járda is eltűnhet a köztudatból. Egy olyan világot képzel el, ahol a történelmi városrészeket ismét a gyalogosok vehetik birtokba. 

illusztrációForrás: Tesla

Az első komolyabb átalakulás a kamionosokat érintheti, és emiatt változni fog a raktárak elhelyezkedése és értéke is.

Az Egyesült Királyságban – és szerte a világon – szigorúan szabályozott, hogy egy kamionsofőr mennyit vezethet egy nap, és mennyi a kötelező pihenőidő. Éppen ezért alakult ki az úgynevezett arany háromszög, egy terület, ahonnan a szigetország minden pontja elérhető kamionnal úgy, hogy a sofőrnek ne kelljen megállnia a kötelező pihenőórák miatt.

illusztrációForrás: Picture-Alliance/AFP/

Az olyan vállalatok, mint az Amazon is, szívesen építette raktárát ide az arany háromszögbe, mert innen volt a leghatékonyabb a szállítás. Az önvezető kamionok megjelenése után viszont már nem lesz többé szükség az ilyen helyekre, hiszen az automata pilótának nem lesz szüksége törvényben meghatározott pihenőidőre, bármennyit vezethet.

Bill Page, a Legal & General Group befektetési alapkezelő menedzsere szerint a jövőben olcsóbb helyeken is kiépíthető lesz a logisztika. Az Egyesült Államokban például benzinkutak, motelek és kamionos boltok sokasága mehet majd tönkre az új technológia miatt.