Négyezer milliárd forintból építenek alagutat

alagút
A világ leghosszabb vasúti alagútja épülhet meg a két főváros között (illusztráció)
Vágólapra másolva!
A világ leghosszabb tenger alatti vasúti alagútjával tervezik összekötni Finnországot és Észtországot.
Vágólapra másolva!

A Finn-öböl alatt, Helsinki és Tallinn között 103 kilométer hosszan húzódó alagutat 2040-re lehetne megépíteni 13-20 milliárd euróból (4000-6200 milliárd forint) a két fővárosban szerdán ismertetett, a finn és az észt kormány megbízásából készült megvalósíthatósági tanulmány szerint.

Tallinn, Észtország fővárosa Forrás: Bóna Gergely

Átugrani Tallinnba

Az alagút révén fél órára csökkenne a menetidő a finn és az észt főváros között a jelenlegi legkevesebb másfél óráról, amennyit a leggyorsabb komppal való átkelés vesz igénybe.

A vasúti alagút közvetlenül a helsinki és a tallinni repülőteret kötné össze,

de csatlakozása lenne a Rail Balticához, a Varsóba vezető vasútvonalhoz is, így megkönnyítené a kapcsolatot Finnország és Közép-Európa között.

Helsinki térségében észtek tízezrei dolgoznak, a finnek pedig turistaként látogatnak szívesen Tallinnba.

- mondta tallinni sajtóértekezletén Juri Ratas észt miniszterelnök.

Ha a létesítmény megépül, akkor a világ leghosszabb vasúti alagútja lesz.

A világ leghosszabb vasúti alagútja épülhet meg a két főváros között (illusztráció) Forrás: Pixabay

Akkora az utasforgalom, hogy kell az alagút

A két város közötti személyforgalom a tavalyi 9 millióról 14 millióra nő 2050-ig akkor is, ha nem készül el az alagút, de ha megépül, akkor az évi 23 millió főt is elérheti a utasforgalom, ebből 10 millió ember szállítása maradna a kompokra.

A megvalósíthatósági tanulmány abból indult ki, hogy a beruházás költségeinek 40 százalékát az Európai Unió fedezné.

Egy rivális projekt, amellyel az Angry Birds-videojáték gyártója, a Rovio állt elő, kínai finanszírozással és korábbi határidővel számol.

A finn és az észt kormány tavasszal értékeli ki részletesebben is a szerdán ismertetett megvalósíthatósági tanulmányt.