Hibás motorokkal repülhet több tucat népszerű utasszállító gép

2018.02.12. 16:18

Az Airbus bejelentette, hogy a Pratt & Whitney motorokkal felszerelt A320neo repülőgépeknek a harmadát érinti egy frissen felfedezett motorhiba. A világon jelenleg 113 Pratt meghajtású gép közlekedik, és ezeknek legalább a 30 százaléka egy vagy bizonyos esetekben két hibás motorral rendelkezik. Az Airbus egy időre szüneteltetni fogja a népszerű modell szállítását, és az is valószínű, hogy a legtöbben motort kell cserélni.

Az Airbus bejelentette, hogy egy frissen felfedezett motorhiba miatt balesetveszélyesek a cég Pratt & Whitney motorokkal felszerelt gépei. Jelenleg 113 A320neo modell közlekedik világszerte, és nagyjából a 30 százalékukban lehet gond egy, de bizonyos esetekben mindkét motorral.

Az európai gyártónak határozatlan időre fel kellett függesztenie az A320neo típusú utasszállítók gyártását. Ez a modell egyébként kifejezetten népszerűnek számít az olcsóbb jegyárakkal üzemelő légitársaságoknál, ezen belül is főleg Indiában.

illusztrációForrás: AFP/Eric Piermont

Ez hatalmas csapás az Airbus számára, hiszen az A320-as a legjobban keresett gépük, és ebből is adja el a legtöbbet a gyártó, ráadásul alig néhány héttel azután jött az újabb probléma, hogy Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója bejelentette, hogy sikerült javítaniuk egy két éven át fennálló hibát.

Az Airbusnál kiemelték, hogy az Indigo és a rivális Go Airlines India 17 repülőjét egészen biztosan érinti a motorhiba. Az Indigo néhány napja közleményben jelezte, hogy háromszor el sem tudott indulni a repülő, míg másik három esetben a pilótáknak a kifutóról kellett visszafordulniuk.

Ajay Jasr, az Indigo szóvivője szerint a probléma legjobb orvoslása az összes motor cseréje lenne, ez viszont hatalmas összegekbe kerülne az Airbusnak.

illusztrációForrás: AFP/Gregor Fischer

Az Airbus A320-as a vállalat történetének legfontosabb repülőgépe volt, hiszen ezzel váltak láthatóvá, majd lettek versenytársai a rivális Boeingnek. Az Airbus már havi 50 utasszállítót képes gyártani, a neónak köszönhetően pedig sok fapados légitársaság közkedvelt választása lett ez a típus, amely sokkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a Boeing gépei.

Az Airbus hagyományosan kétfajta motort kínált az A320-as repülőhöz. A megrendelők választhattak a Pratt & Whitney, valamint a General Electric és a Safran által közösen készített motorok közül. A Pratt azonban egy újfajta neo típusú motorral jött ki, amely sokkal kevesebbet fogyaszt, mint más gyártók termékei.

illusztrációForrás: AFP/Fabrice Coffrini

A Pratt számára jelenleg éppen ez a motor a legfontosabb termék, és több mint 10 milliárd dollárt fektettek a kifejlesztésébe. Már korábban is adódtak gondok a neo motorokkal. Eleinte hűtési problémák jelentkeztek, később kiderült, hogy a vállalat által hangoztatott 1000 repülési óra helyett már 350 óra után karbantartásra szorultak. Kiszivárgott az is, hogy az Indigo az elmúlt másfél évben összesen 69 esetben kényszerült kicserélni a repülőgépek meghibásodott motorját.