Ezzel a svéd programmal Michelin-csillagos menüt ehet féláron

2018.02.18. 11:26

Ötven londoni étterem, köztük a Michelin-csillagos Aquavit is a svéd Karma mobilalkalmazáson keresztül értékesíti fel nem szolgált ételeit, csökkentve ezzel is a kidobott élelmiszerek mennyiségét, ami nagyon komoly gond az angol fővárosban.

A 2016-ban alapított Karma londoni debütálása előtt már 35 svéd városban elérhető volt. „Az élelmiszerhulladék problémája rendkívül nagy a briteknél, ez pedig hatalmas piaci lehetőség a számunkra. Londonban adott egy stabil élelmiszerkultúra, magasszintű a digitalizáció, és egyre környezettudatosabb a társadalom” – tette hozzá a Karma társalapítója, Elsa Bernadotte. 

Az Egyesült Nemzetek Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) becslése szerint az emberi fogyasztásra szánt élelmiszerek körülbelül egyharmada – mintegy 1,3 milliárd tonna – kerül a kukába  évente. Egy tanulmány becslése szerint

a brit éttermek, bárok és szállodák körülbelül 600 ezer tonna hulladék élelmiszert „termelnek” évente,és ez nagyjából 17 milliárd fontnyi veszteséget jelent a számukra.

IllusztrációForrás: karma.life

A felesleges élelmiszereket maguk az éttermek teszik közzé az applikációban, a felhasználók pedig láthatják, hogy a közelükben milyen étel és hol érhető el, az ételért pedig a megszokott ár felét kell csupán fizetni, és személyesen lehet csak átvenni.

A Karma innovatív megoldást hozott a világ egyik legnagyobb környezeti problémájára – nyilatkozta Hjalmar Ståhlberg Nordegren, a cég egyik alapítója. 

A Karma alapítóiForrás: karma.life

A Karma nem az egyetlen program, amely az ételpazarlás megszüntetését célozta meg. Januárban a Wal-Mart üzletlánc örökösei szálltak be az amerikai FoodMaven programba, amely a vásárlókat köti össze az üzletekben el nem adott élelmiszerekkel. A londoni székhelyű Olio pedig lehetővé teszi magánszemélyeknek, hogy a felesleget eladják szomszédiaknak. A Too Good to Go pedig Európa szerte kínálja nagyjából ugyanazt a lehetőséget, amit a Karma.

A cég adatai szerint jelenleg 25 ezer felhasználó, és mintegy ezer partner használja az alkalmazást. Kezdetben csak éttermekkel álltak kapcsolatban, ám mára már a partnerek húsz százaléka élelmiszerüzlet. „Ez a szám hamarosan 50 százalékra is emelkedhet” – tette hozzá Bernadotte.
A Karma jelenleg 25 ember foglalkoztat svédországi központjában, de nem tervezik, hogy irodát nyissanak a brit fővárosban.

Az elpazarolt élelmiszer mennyisége várhatóan csökkeni fog a következő években, köszönhetően az okostelefon alkalmazásoknak – állítja a The Waste and Resources Action Programme (WRAP) nevű brit karitatív szervezet, amely a hulladékok és források hatékonyabb felhasználását segíti.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK