Zabálja a kőolajat ez a gyorsan növekvő közlekedési ágazat

Boeing-767 of Transaero airline and Boeing-767 of United Airlines aircraft airplane airlines flights air carrier passemger HORIZONTAL
Le kellett szállnia Londonban, mert több utas rosszul lett (A kép illusztráció)
Vágólapra másolva!
Az elektromos meghajtású járművek terjedése miatt, egyre többen várják azt, hogy megáll, majd csökkenni kezd a globális világ kőolaj iránti igénye. Vannak elemzések, melyek már arra a kérdésre is válasszal szolgálnak, mikor kezdhetik el bezárni a világon kiépült hatalmas olajinfrastruktúra egyes létesítményeit, és azt is számolják már, mennyibe kerül lebontani az elöregedett kutakat és tengeri platformokat. Van azonban egy olyan szektora a közlekedésnek, melyben nemhogy csökkenne, hanem 2050-ig biztos, hogy hatalmas mértékben nő az olajfelhasználás.
Vágólapra másolva!

A számítások szerint, a légiközlekedés nem hogy csökkenteni tudná, hanem növelni fogja kőolaj iránti igényét 2050-ig – számol be arról az Oilprice. Így míg az elektromos autók terjedése a fosszilis hordozó háttérbe szorulását, a repülési kedv és az utasszám növekedése annak újbóli előtérbe kerülését eredményezi.

Egyre többen, egyre többet repülnek

A légiközlekedés azért fog a jelenleginél is több üzemanyagot felhasználni, mert a várakozások szerint, egyre több ember, egyre többet fog repülni globális viszonylatban.

A szektor dinamikus növekedése mögött a globalizáció, illetve a turizmus erősödése áll.

Utóbbi ágazata minden előrejelzés szerint, a következő években biztosan és megszakítás nélkül gyarapodni fog.

A légiközlekedés még évtizedekig növekvő mértékben igényli a szénhidrogén-alapú üzemanyagokat Forrás: AFP/Marina Lisceva

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) adatai szerint, a menetrendszerinti járatok 2017-ben 4,1 milliárd utast szállítottak. Ez az óriási szám 7,1 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest. A légi árufuvarozás volumene pedig kétszeresére nőtt 2016-hoz képest.

A várakozások szerint, a növekedési tendenciák beláthatóan közeli időn belül, nem is törnek meg.

Így arra lehet számítani, ha lesz elég pilóta a repülőgépekhez, úgy a polgári légiközlekedés mind nagyobb forgalmat fog bonyolítani.

Nincs alternatíva

Annak, hogy a légiközlekedés olajigénye jelentősen növekedni fog, a másik oka, hogy jelenleg nincs alternatívája a szénhidrogén-alapú üzemanyagoknak. Ahogy az Origo is írt arról, a sokáig komoly potenciálnak tekintett pálmafaolajjal szemben egyre nagyobbak az ellenérzések, az elektromos meghajtású repülők fejlesztése pedig egyelőre nem hozta el azt az áttörést, amire a nagyobb személyszállító gépek tömeges lecseréléshez szükség lenne.

Egyelőre csak kisrepülőgépek kapcsán érhető az elektromos meghajtás Forrás: AFP/Jure Makovec/Afp

Ezzel a két tényezővel magyarázható az, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség számításai szerint, 2017 és 2050 között, a polgári repülés üzemanyag-felhasználása brutális mértékben, 64 százalékkal emelkedik.

Az ügynökség adatai szerint, ugyanebben az időszakban a gépjárművek benzinfelhasználása 31 százalékkal csökken.

Jelenleg nincs alternatívája a szektorban a hagyományos üzemanyagoknak Forrás: AFP/Mischa Keijser

A jelentések arra is felhívják a figyelmet, hogy a légiközlekedés zöld fordulatát az is hátráltatja, hogy a repülőgép-hajtóművek fejlesztése és gyártása jóval drágább, mint a közúti járműveknél. Ezért – bár zajlanak e-repülőkkel kapcsolatos fejlesztések – a gyártók kétszer is meggondolják, áldoznak-e alternatív megoldások kutatására és fejlesztésére az egyébként bevált sugárhajtás mellett.