Ez most a legfurcsább olajállam a világon

2018.03.08. 07:05

Az egyetlen Opec-tagország, amely behozatalra szorul üzemanyagból, az Nigéria. Afrika legnagyobb, és a világ egyik meghatározó olajkitermelő állama továbbra is képtelen megbirkózni a finomítók kapacitásnövelésével. Most nemzetközi konzorciumok oldhatják fel a képtelen állapotot – írja az Oilprice.

Nigéria már hónapokkal ezelőtt leállította olajfinomítóit, hogy azokon karbantartási és kapacitásbővítési munkákat végezzen el. Ám ez a vállalkozás teljes kudarccal végződött, mert – ahogy az Origo is megírta – a berendezéseket azóta nem sikerült újraindítani, ráadásul a késedelem okairól a hivatalos kommunikáció sem igyekszik egyértelmű információkat adni. Most nemzetközi nagyvállalatok jelentkeztek be az ezek szerint nagy kihívást jelentő olajos melóra.

Hónapok óta tart az üzemanyaghiány Nigériában (illuszrtráció)Forrás: AFP/Pius Utomi Ekpei

Amikor már nagyon ciki

Szomorúnak, értelmetlennek és szégyellnivalónak nevezte az állami olajvállalat vezérigazgatója, Maikanti Baru azt, hogy Nigéria havonta egymillió tonna üzemanyagot kénytelen importálni a szükségletek kielégítésére. Ezzel az egyetlen, üzemanyag-importra szoruló Opec-tagállam címét is magáénak tudhatja az ország.

Az állami cég csak februárban mintegy 6 milliárd dollárt, azaz majdnem 1500 milliárd forintot költött importbenzinre, hogy csökkentse az égető üzemanyaghiányt.

Az ország növekvő igényeit csak a jelenlegi finomító-kapacitás duplázásával lehetne kiszolgálni, ezt viszont nem sikerül összehozni Nigériában (illusztráció)Forrás: AFP/Pius Utomi Ekpei

Nigériának az a célja, hogy a mostani napi 445 ezer hordóról 2019-re 1 millió hordóra növeljék a finomító-kapacitást.

Nemzetközi összefogás jöhet

A hírek szerint két nemzetközi konzorcium is bejelentkezett arra, hogy megoldják Nigéria finomító-problémáját. Az egyikben a világ legnagyobb olajkereskedője, a Vitol mellett az olasz Saipem, valamint a General Electric van jelen, két nigériai vállalattal. Ez a csoport két finomító munkálatait vállalná be. A másik csoportban a Trafigura, az olasz Eni, a spanyol Cepsa és a nigériai Oando vállalkozna a további feladatokra.

Nemzetközi konzorciumok vehetik kezükbe a feladat megoldását (illusztráció)Forrás: AFP/Pius Utomi Ekpei

A Reuters még korábban megírta, hogy Nigériában napi 40 millió liter üzemanyagra van szükség. Ezt a mennyiséget a saját finomítói 1,2 milliárd dollárba kerülő korszerűsítésével akarja a kormányzat elérni, 2019 decemberére.