Mintegy négyszáz illegális halászhajót süllyesztett el a ’fish lady’

2018.03.08. 15:27

Hozd haza a halat, horgász!

Az imént röviden bemutatott volt az egyik gyakorlat, amely ellen a miniszter elsőként fellépett 2014 októberi beiktatása után.

A jelentések szerint így 2017-re 9 millió tonnára nőtt a hazaszállított tengeri zsákmány mennyisége a 2016-os 6 millió tonnáról.

Bár a minisztérium is elismerte, ez inkább egy alsó értéket jelent, jelzésük szerint, ha az éves kifogott halmennyiség 12,5 millió tonna alatt marad, biztosítható a fenntarthatóság, így aggodalomra egyelőre nincs ok.

Az elmúlt évbekben jelentősen megnőtt az indonéz halászhajók révén hazaszállított tengeri fogás mennyiségeForrás: AFP/Sam Yeh

Már csak azért sem, mert közben a minisztérium igen hatékony és látványos intézkedéseket vezetett be az orvhalászat visszaszorítására is.

Vadászat a halászatra

Indonézia halászati flottája több mint 500 ezer hajóból áll. Ezek többsége apró lélekvesztő, amelyek legfeljebb néhány mérföldre hajóznak ki a partról, viszont a teljes éves zsákmány 40-50 százalékát ezeken a járműveken viszik haza. Mintegy 50 ezer, 20-30 tonna kapacitású jármű alkalmas arra, hogy 12 mérföldre is eltávolodjon a parttól. Nagyjából 10 ezer, 30 tonnásnál nagyobb hajó van az országban, mellyel végezhető a Csendes- és az Indiai-óceán távolabbi vizein is halászat, elsősorban a keresett tonhal iránt.

Pudjiastuti miniszter úgy gondolja, az indonéz hajók mellett nincs helye a vizeikre behatoló, jellemzően vonóhálós halászattal megvalósított, illegális zsákmányolásnak. Ezért – ahogy az Origo is írt korábban az illegális halászat jelentette gazdasági problémáról – Susi Pudjiastuti olyan gyakorlatot vezetett be, melynek okán megkapta a 'fish lady' címet a sajtóban.

Indonéz halászhajók: az indonéz flotta jelentős része csak partközeli munkára alkalmas hajókból állForrás: AFP/Chaideer Mahyuddin

A miniszter azt mondja, nem személyes rögeszméje a lépés, hanem egy 2004-es jogszabály adja meg az alapot ahhoz, hogy keményen odacsapjon a suttyomban zajló rablópecázásnak. Pudjiastuti emellett hivatkozik azokra a főként a 2000-es évek második felében született szakértői állásfoglalásokra, amelyek megkongatták a vészharangokat a túlhalászás miatt.

Indonéziában soha korábban nem tettek még olyat, amit a Widodo-kormány és azon belül Pudjiastuti miniszter megvalósított az elmúlt néhány évben: következetesen érvényesítik a korábbi kormányok részéről gyengén kezelt irányelveket és szabályokat Indonézia gazdasági erőforrásainak, így a halállomány védelmében is.

Susi Pudjiastuti miniszer az elnök támogatásával olyan gyakorlatot vezetett be, amire korábban még nem volt példaForrás: AFP/Don Emmert

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a miniszterasszony utasítására, általában felrobbantják és elsüllyesztik azokat a hajókat, amelyek legénységét illegális halászaton kapják.

Az indonéz haditengerészet, illetve a parti őrség elfogta járművekről leszállítják az azon dolgozókat, majd később a hullámsírba küldik a tengeri alkalmatosságokat.

Az indonéz hadihajó elvégezte dolgát: elsüllyesztette az illegális halásztra használt járművetForrás: AFP/Anadolu Agency/Yohanes Kurnia Irawan

A számok pedig magukért beszélnek: Pudjiastuti beiktatása óta már

363 olyan külföldi hajót küldött a tenger fenekére, amellyel illegális halászatot folytattak, és további 60 vár arra, hogy az indonéz haditengerészet professzionális módon felrobbantsa.

A miniszter azt mondja, az elfogott hajók általában mind vonóhálós halászatot folytattak, és 20 fő körüli legénységgel működtek.

A kormány nem tréfál, és komolyan gondolja a halállomány védelmét: a felvételen egy tavalyi robbantás látható, amikor egy, Szumátra szigetéhez közel illegális halászaton kapott hajót küldtek a tenger fenekéreForrás: AFP/Gatha Ginting

Lehetne finomítani rajta

Azt maga a miniszter is elismeri, bár sok a támogatója, módszereivel nem mindenki ért egyet, még hivatali munkatársai között is akadnak kritikusai. Pudjiastuti azonban azt nyilatkozta az Asia Times-nak, hogy kitart elképzelései mellett, mert maga mögött érzi az elnök támogatását.

Mindkét politikus úgy véli, hogy a hajók elsüllyesztése nem más, mint a bűnüldözésének egy formája.

Pudjiastuti kritikusai általában nem az erőfeszítéseket és az eredményeket vitatják, hanem azt említik meg, hogy teljességgel pazarlás a hajókat elsüllyeszteni, ahelyett, hogy az indonéz halászati flottába helyeznék át azokat.

A miniszter kritikusai szerint, a külföldi hajókat nem elsüllyeszteni kellene, hanem a halászati flottában alkalmazni, különösen akkor, ha Indonézia valóban nagyhatalom kíván lenni a tengeri halgazdálkodásbanForrás: AFP/Wahyu Wepe

Pudjiastuti ugyanis következő ciklusára jelentős halászati fejlesztéseket helyezett kilátásba, többek között a mennyiség növelését a fenntarthatósági határokon belül, és a halfogás közvetlen exportját a regionális piacokra. Sokak szerint a minimum az, hogy ezekhez ambíciókhoz elegendő hajót rendeljen a minisztérium, így az elfogott hajókat sem kellene felrobbantani.

A miniszter a halgazdálkodás fejlesztését ígéri a következő évekreForrás: AFP/Juni Kriswanto

Indonéziának ugyanis még annak ellenére nem sikerült a 10 legnagyobb tengeri élelmet exportáló ország körébe kerülnie, hogy mérete és halállománya alapján arra potenciálisan alkalmas lehet. Jelenleg azonban Thaiföld, Kína és Vietnam is lekörözi halászati teljesítményével – Pudjiastuti ideje előtt, ebből a három országból érkezett a legtöbb külföldi hajó az indonéz vizekre.

Előző
  • 1
  • 2
Következő