Így tévesztik meg a vásárlót az élelmiszer-csomagolások

Man buying beer in supermarket. 30s Adult Aisle Alcohol Beer Beer Bottle Buying Can Caucasian Choice Choosing Close-up Consumerism Customer Drink Front View Green Groceries Holding Horizontal Human Hand Indoors Jeans Lifestyles Liquor Store Men Merchandis
Mid-aged man buying beer in local supermarket. Vast beer aisle is in front of him with refrigerated beer bottles. Dressed in casual brown shirt with pulled back sleeves.
Vágólapra másolva!
Óriási a verseny a briteknél a kiskereskedelmi láncok között a vásárlók kegyeiért. Ezzel magyarázható az, hogy az élelmiszereknél néha a külcsín és a beltartalom éppen csak köszönőviszonyban van egymással. A The Guardian összeszedte az elmúlt évek legkirívóbb példáit, amikor az ínycsiklandó fotó a csomagoláson félig üres dobozt, vagy az összetevőket nem éppen arányosan keverő gyümölcslevet tartalmazott.
Vágólapra másolva!

Áll a bál a briteknél: James Clevery, Tory-képviselő, kitett egy képet a Twitterre arról, mit zsákmányolt a brit áruházlánc, a Tesco egyik üzletében. A vacsorája alapjául szánt, a cég saját márkás marhabordájának csomagolási képe hatalmas hússzeletet sejtetett. Csak kibontás után derült ki, hogy valójában két kisebb darab húst vett az éhes politikus, az üres részt azonban a csomagolás gondosan kitakarta.

Cinikus csomagolás

A képviselő azt tweetelte, „cinikusnak" tartja a csomagolást, és magyarázatot várt a Tescotól. A nagy közösségi figyelmet kapó bejegyzést

a Tesco nem vette félvállról, és azzal védekezett, a termék súlyát mindig feltüntetik a csomagoláson.

Az ominózus marhahúsról készült tweet:

Nem a Tesco az egyetlen, amelyik trükközik a csomagolással. Erre a cégre viszont különösen rájár a rúd. Az Origo is beszámolt arról, hogyan használta fel egy valóban létező, jóhírű farmgazdálkodás nevét a cég azokon a húskészítményein, amelyek valójában nagyipari vágásból kerültek a boltok polcaira.

Csomagolási megamix

Bár a marhahúsos blamát vélhetően jó ideig nehéz lesz lekörözni, az elmúlt években más versenyzők is nagyot alakítottak abban a haszonszerzési versenyszámban, mely felveti a vásárlói megtévesztés gyanúját. A briteknél ezek voltak a legjobb próbálkozások:

  • A McVite egyik termékének „light" változata – gyömbéres-mogyorós kekszféleség –, 4,5 grammal több cukrot tartalmazott. A cég szerint a termékváltozat azért kaphatta meg ezt a címkét, mert 32 százalékkal kevesebb zsírt tartalmazott a normál változatnál – saját ajánlásuk szerint, „light" az a termék, amely egyik alap-összetevőből 30 százalékkal kevesebbet tartalmaz.
  • 2015-ben, a Cadbury kivett két darabot csokibevonós rúdjaiból az egyik terméknél, a csomagolásban így keletkező helyet levegővel töltötték kis.
  • 2016-ban már volt a Tesconak egy farmeres ügye. A termelők nemzeti szövetsége akkor azért ment neki a láncnak és más kereskedőknek is, mert saját márkás zöldség-gyümölcseik elnevezése túlságosan „vidékies" volt. Ezt nem csak megtévesztőnek tartották, hanem úgy gondolták, hátrány érheti a valódi farmgazdálkodást folytató, illetve bioélelmiszert szállító termelőket.
  • Megkapták a magukét a gyümölcslevek gyártói is. Került a brit üzletek polcaira olyan alma- és szőlőlé is, melyeket más ízekből kevertek ki – például citromfajtákból, olcsóbban. De arra is volt példa, hogy a vegyes gyümölcslé az egyik gyümölcsösszetevőt – ami a csomagoláson egyenértékűen volt feltüntetve – elenyésző mértékben tartalmazta.
Egyesek szerint a Tesco nyerte a nem túl dicső versengést (illusztráció) Forrás: Getty Images/gilaxia/Gilaxia

A sok erős versenyző ellenére is azonban úgy tűnik, a Tescot nehéz letaszítani a trónról. Még nem tudni, a mostani marhahúsos megoldásával megdöntötte-e saját korábbi rekordját,

amikor egy gabonapehely-termékcsaláddal játszottak el hasonlót.

A pelyhek csak a doboz 51 százalékát töltötték ki, ezzel pedig – az egyik napilap szerint – a Tesco meg is nyerte ezt a kétes értékű csomagoló-versenyt.