Indiában egyre menőbb a YouTube, viszont ez komoly problémát jelent

2018.03.14. 09:09

A YouTube folyamatosan szembesül azzal a problémával, hogy a portált mindenhol elárasztják a kamu híreket és átveréseket tartalmazó videók, viszont ezeket többségében sikerül elég gyorsan kiszűrni. Most viszont a legnépszerűbb videómegosztó használata megugrott a világ egyik legnépesebb országában és úgy tűnik az indiaiakat már nehezebb lesz megrendszabályozni.

Indiában az átverős, félrevezetős és hamis híreket tartalmazó videók már évek óta megnehezítik a Google tulajdonában lévő YouTube hétköznapjait. A felhasználók és a youtuberek régóta kérik a vállalatot, hogy vezessen be szigorúbb szabályokat, de eddig még nem történt jelentős lépés ezen a téren.

Amikor 2016-ban az indiai kormány kivonta a forgalomból az 500 és 1000 rúpiásokat, a feketegazdaság csökkentése érdekében, akkor ellepték a hamis hírek a videómegosztót.Olyan álhírek keringtek, hogy a kormány az új pénz nyomtatásakor GPS nyomkövetőt telepít a bankjegyekbe. Máskor pedig arról szóltak a videós beszámolók, hogy a francia elnök Emmanuel Macron megérintette az indiai miniszterelnök Narendra Modi talpát, ez pedig az indiai kultúrában kifejezetten nagy tiszteletlenségnek számít.

illusztrációForrás: AFP/Chandan Khanna

A gond megint előjött, amikor nemrégiben meghalt egy híres indiai színésznő. Kiderült, hogy a halálával kapcsolatos legnézettebb videók többsége hamis állításokat tartalmazott. A valós hírként eladott kamu tartalmakat csak néhány nappal korábban létrehozott YouTube-csatornák csinálták, akik magukat megbízható, hiteles hírforrásként állították be. A videókat több millióan látták, a Google viszont semmit nem tett, hogy eltávolítsa a valótlan tartalmakat a portálról.

A világ internetfelhasználóinak többsége nem találkozott ezekkel a videókkal, hiszen sok országnak közös "Trending" oldala van. A "trending" oldalon találhatóak meg a közösség által legtöbbet nézett, pillanatnyilag népszerű videók. Indiának azonban a Google külön "trending" folyamot készített, hiszen az ázsiai országban rengetegen élnek olyanok is, akik nem beszélnek angolul.

Az internet előfizetés egyre olcsóbb lett Indiában, így ennek köszönhetően új internetezők milliói férnek hozzá életükben először a világhálóhoz. Az internetes forradalmat az ország leggazdagabb emberének - Mukesh Ambani - cége, a Reliance Jio vezeti. Jelenleg több millió indiai fedezi fel az olyan portálokat, mint a YouTube és a Facebook.

illusztrációForrás: AFP/Arun Sankar

Az eMarketer adatai szerint csak az elmúlt két évben a YouTube nagyjából 70 millió új felhasználót szerzett Indiában, és 2017 végén pedig már 172 millió aktív havi nézőt vonzott a videómegosztó portál. Rajan Ananda, a Google indiai alelnöke elmondta, hogy az ország egyre inkább videócentrikussá válik és emiatt a YouTube népszerűsége is valósággal kilőtt.