A befektetők már temetik a Teslat, véget érhet Musk álma

Tesla
A Tesla logo is seen on a vehicle parked at a charging station inside a mall in Shanghai on October 23, 2017. Tesla has reached an agreement with Shanghai authorities that would make it the first foreign automaker to build its own plant in China, putting it in the driver's seat in the world's biggest electric-vehicle market, the Wall Street Journal reported. / AFP PHOTO / CHANDAN KHANNA
Vágólapra másolva!
A Tesla részvényeinek értéke kevesebb mint egy év leforgása alatt 20 százalékot zuhant. Ennek oka egy régóta meglévő probléma, nevezetesen a befektetők bizalomvesztése, mert egyre kevésbé bíznak a vállalat azon képességében, hogy sikeres lehet a tömeggyártásban. A részvényesek egyre negatívabban állnak a Teslához, ez pedig nem sok jót jelent, hiszen az ő optimizmusuk lökte az elektromos autókat gyártó cég részvényeit 2017 szeptemberében rekord magasságba.
Vágólapra másolva!

A folyamatos gyártási nehézségek és csúszások mellett egyre többször hallani, hogy az autók minősége sem megfelelő, de az Uber önvezető autójának balesete sem tett jót a vállalat részvényeinek, hiszen rengeteg pénz költöttek a technológia kifejlesztésére.

Tesla Model 3 Forrás: MTI/EPA/TESLA/-------------------

Korábban már írtunk arról, hogy a Tesla rekord veszteséget jelentett tavaly a negyedik negyedévben. A vállalat 675,4 millió dollárt bukott, ez pedig rengeteg pénz még a 2016-os adatokhoz képest is, amikor "mindössze" 121,3 millió dollár volt a veszteség.

A Tesla 2017-ben összesen 1,4 milliárd dollárt bukott, viszont nőtt a bevételük is, méghozzá 2,28 milliárd dollárról 3,29 milliárd dollárra.

Az Elon Musk irányította autógyár számára komoly nehézségeket okoz a Model 3 gyártása is, mert képtelenek kielégíteni a megugrott keresletet, illetve folyamatosan csúsznak az autók leszállításával is és éppen ezért egyre kevesebben hiszik, hogy a Tesla képes megbirkózni a tömeggyártással.

Legutóbb az év elején jelentette be a Tesla, hogy további három hónapot csúsznak a Model 3-as autók átadásával, mert nem tudták teljesíteni a vállalt kontingens számot. Az autógyártó ezután módosította a hetente legyártott kocsik célszámát és 5000-re csökkentette azt, ezzel pedig várhatóan egészen nyár közepéig kitolódik a már régóta beígért Model 3 e-járművek leszállítása.

illusztráció Forrás: AFP/Frank Duenzl

A Tesla még a tervezett heti 5000 autót legyártását sem tudta megközelíteni, pedig már 2017 végén ennyivel számoltak. Az sem segít, hogy hihetetlen gyorsan égeti a pénzt a vállalat és az is látszik, hogy főleg a gyárak fejlesztésére szánják a dollármilliókat. Az amerikai cég főleg automatizált rendszereket és robotokat vásárolt tavaly év végén.

A cég ugyan leszállított 793 egységet a Model 3-as kocsijukból december utolsó hetében, de ez még mindig jócskán elmarad az elvárt tempótól.

A pénzforgalom minden bizonnyal javulni fog, amint a Tesla leszállítja a megfelelő mennyiséget az új, olcsóbb járműből, de egyre kevesebben bíznak abban, hogy ez időben meg is történik.

A Reuters még tavaly ősszel hívta fel a figyelmet arra, hogy a már legyártott autókkal is komoly gondok akadtak, mert az eröltetett és felpörgetett gyártás a kocsik minőségének rovására ment. A Tesla alkalmazottai akkor arról beszéltek, hogy a luxusautókat majdnem minden esetben gyakorlatilag újra össze kellett szerelni, miután elhagyták a gyártósort.

A minőségellenőrzés a kocsik 90 százalékánál talált valamilyen rendellenességet. Ezek főleg a nagyon népszerű típusokra jellemzőek, mint például a Model S és a Model X.

illusztráció Forrás: AFP/Chandan Khanna

A Reutersnek nyilatkozók arról is beszéltek, hogy a problémák nem a Model 3 gyártásakor kezdődtek, hanem már 2012-ben is találtak rosszul összeszerelt járműveket. Felröppentek pletykák arról is, hogy a Tesla gyárak mellett a hibás autók kijavítására már külön részleget kellett felállítani és oda vitték át a gyárból újonnan kigördült autók többségét.

Több alkalmazott is megerősítette ezeknek a "parkolóknak" a létezését, sőt voltak olyanok is, akik szerint akár napi 2000 autó is megfordulhatott ott. Ennek oka a váratlanul elfogyó karosszéria elemek voltak. Ha tehát emiatt néhány kocsira nem tudták éppen felszerelni a szélvédőt, vagy a lökhárítót, akkor sem állították le a gyártást, hanem továbbengedték a kocsikat és csak később, a szalagról lekerülés után pótolták a hiányosságokat. Volt olyan eset is, hogy csak egy-két megjegyzést tartalmazott a hibajegyzék egy-egy autónál, ám az alaposabb átvizsgálás után a hibák száma felszaladt 15-20-ra.

illusztráció Forrás: AFP/Piroschka Van De Wouw

A befektetők leginkább attól félnek, hogy a Tesla ismét lemarad és 2018 első negyedévében sem lesz képes hozni a beígért gyártási számokat. A cég részvényei 2017 szeptemberében még rekord magasan, 389,61 dolláron álltak, azóta viszont 20 százalékot estek és ma már csak 311,69 dollárt érnek.

A Tesla részvényesei szerdán szavaznak egy Elon Muskot érintő, 2,6 milliárd dolláros javadalmazási terv elfogadásáról. A részvényopciót 12 részletre osztották és ezeket Musk csak akkor hívhatja le, ha a vállalat teljesítette az egyes részcélokat. A terv tíz évre szól és ha minden egyes kitűzött elemét teljesíti a Tesla, Elon Musk csak akkor jut hozzá a 2,6 milliárd dollárhoz, részvények formájában. Emellett azonban semmilyen más javadalmazást nem kap a cégvezető.