Ez a fém törheti le a kobalt zsarnokságát az e-autók gyártóinál

ACTIVITIES Activity Atmosphere Biodiversities Biodiversity Biological diversity blue skies blue sky BTP Building industries Building industry BUILDING SITE Building sites Chemical element Chemical elements Clearing (Tree) Clearings (Tree) Coast Coasts Cob
BETWEEN PRONY'S BAY AND FORĘT NORD RESERVE. SOUTH OF GRANDE TERRE Industrial mining in New Caledonia. Building of Goro Nickel's factory, company ore mining and production of nickel and cobalt.  Biosphoto / Nicolas-Alain Petit
Vágólapra másolva!
Új alternatívára figyeltek fel az elektromos járművek gyártói, mellyel mentesíthetnék magukat a kényszerű kobaltfüggőségtől – jelzi a The Economist. A közeljövőben – az elemzések szerint, már a következő néhány évben – a nikkel veheti át a viszonylag ritka, és az utóbbi években brutális mértékű árdráguláson átesett kobalt helyét.
Vágólapra másolva!

Nehéz ügynek számít minden, ami az értékes kobalttal kapcsolatos. A főként az elektromos járművek és elektronikai eszközök gyártásában használt fémfélével nem csak az a gond, hogy egyre drágább. Ahogy az Origo is beszámolt arról, a világtermelés több mint felét adó Kongó, a jelek szerint újra véres konfliktus felé sodródik. A kitermelés körül emellett is számos aggasztó körülményt látni, egyrészt a gyerekmunkát, másrészt a gyártók kiszolgáltatottságát. Kína pedig meglehetősen fukarul viselkedik akkor, ha saját készleteinek exportjáról van szó – ami érthető, hiszen a távol-keleti állam akkumulátorgyárainak is rettenő mennyiségben van arra szükségük.

Nikkel- és kobaltbánya a hozzá épített gyáregységgel, Új-Kaledóniában Forrás: Biosphoto/Nicolas-Alain Petit / Biosphoto/Nicolas-Alain Petit

Nyugaton a helyzet változóban

Ezt elégelhetik meg hamarosan azok az akkumulátorgyártók, amelyek nem Kínában működnek vagy nincs ilyen jellegű kötődésük. A lítium-ion technológiánál a kobaltot a katódok gyártásánál használják, a kitermelt kobalt-szulfitok és -oxidok jelentős része ide kerül. Ugyanakkor egyetlen elektromos jármű legyártása is közel 10 kilogrammot emészt fel a nyersanyagból.

Ám

a kobalt árának meredek emelkedéséért nem a világ második legerősebb gazdaságává váló ország nyersanyagéhsége vagy szándékos piaci manipulációja okolható.

Ahogy az alábbi ábrán látható, a kobalt árának emelkedését egyáltalán nem követte egy másik fontos fém, a nikkel drágulása.

A kobalt ára meredeken emelkedett az elmúlt években Forrás: The Economist

Mivel a különbség mértéke többszörös, ezért egyre több, kobaltot használó gyártó figyelme fordul a nikkel felé, mellyel – elméletileg legalábbis – jelentősen csökkenthető lehet a kobaltkitettség.

Tovább bírja, bár hamarabb gyulladhat ki

Egyes vállalatok most a nikkellel kísérleteznek. A nikkel felhasználási területének jelenleg mások a súlypontjai, mint a kobaltnak:

A kobaltot és a nikkelt más arányban használják fel az egyes területeken Forrás: The Economist

A kitermelt kobalt mintegy 40 százaléka kerül az akkumulátorokba és telepekbe, több mint 20 százaléka hasznosul ötvözőként, de használják az egészségügyben és az űrtechnológiáknál is.

A nikkelnek közel háromnegyede jelenleg arra megy el, hogy rozsdamentes acélt gyárthassanak a segítségével, elemekbe alig 10 százaléknyi jut.

Néhány cég most „kobaltkönnyített" katódok gyártásával próbálkozik. Ez azt jelenti, hogy a katódba nem kerülő kobalt helyett nikkelt használnak – igaz, ebből a fémből nyolcszor annyi kell, mint kobaltból, ugyanakkor alacsony ára miatt, így is vonzó választás lehet.

Az egy eurós érmét is nikkelötvözetből verik (a fotón Litvánia első egy eurósai 2014 augusztusában) Forrás: AFP/Petras Malukas

A gyártók azt mondják, így a telepek egyetlen töltéssel tovább bírják, ami egyértelműen nyereségnek mondható. Bár – és ezt sem lehet figyelmen kívül hagyni – ennek az az ára, hogy

megnövekszik a kigyulladás kockázata a kobalttal készült változatokhoz képest.

Egyes elemzők szerint, bár a nikkel ára most még alacsony a kobalthoz képest, nem kizárt, hogy hamarosan ez a fém is a kobalt nyomdokaiba lép, már ami keresletét és piaci árát érinti. Az egyik cég azt valószínűsíti, hogy az elektromos járművek miatt 2025-re a mostani szint tizenhatszorosára nő a kereslet.