Rönkszállító léghajókkal újítanának az erdőgazdálkodásban

hybridairvehicles.com airlander hybrid air vehicles
teherszállító léghajó
Vágólapra másolva!
Teherszállító léghajót fejleszt egy francia cég, kínai támogatással. Nem az első alkalom, hogy egy cégnél megpróbálkoznak környezetbarát repülő monstrumot építeni, de ez a vállalkozás különösen ígéretesnek tűnik. Sok tonnát fog elbírni a bálna, mely 2021-től repülhet.
Vágólapra másolva!

A fejlesztők elképzelése szerint, levegőbe emelkedése után, kikötés, azaz kipányvázás nélkül látná el feladatát a Flying Whale, azaz Repülő Bálna névre keresztelt léghajó, elsősorban az erdőgazdálkodáshoz kapcsolódó teherszállításban - számol be erről a Bloomberg.

Földhöz kötött dolgokra repülnek rá

A Flying Whales nevű, viszonylag új francia cég nem kevesebbre vállalkozik, mint arra, hogy a földhöz kötött dolgokat segíti bekapcsolni a globális gazdaság vérkeringésébe. Ez az első pillantásra szokatlannak tűnő célkitűzés érthetőbbé válik arra pillantva, amin a franciák – kínai támogatással – dolgoznak.

A vállalat 200 millió eurós tőkepiaci biztosítással rendelkezik, ez több mint 60 milliárd forint.

2021-re ígérik teherszállító léghajójuk prototípusának levegőbe emelkedését, melyet Kínában gyártanak.

Teherszállító léghajók jelenhetnek meg a következő években Forrás: .hybridairvehicles.com

S amely várhatóan mintegy 500 láb (152 méter) hosszú lesz, és akár 60 tonnát is képes lesz szállítani.

A cégnél azt mondják, tervezett, stratégiai döntés volt, hogy

kifejezetten a faszállítási feladatokra fókuszáljanak teherléghajójukkal.

Úgy vélik, a rönkök szállítása ily módon gazdaságos és környezetbarát, ezért az erdőgazdálkodás mindig ad munkát a léghajóikank.

A Repülő Bálna hosszabb, mint egy Boeing 747-es. Héliumos rekeszeket alakítottak ki rajta, ezek révén emelkedik a magasba, nem pedig belső gáznyomással, ezért technikailag léghajónak számít. Kisebb méretű, kiegészítő funkciójú, környezetbarát dízel vagy elektromos motorral ellátható a jármű.

Akadnak sikertelen kísérletek

A vállalatnál arra számítanak, hogy 10 év alatt akár 150 darabot is értékesíthetnek a francia és kínai gyárakban épülő repülő szerkezetekből, 5 milliárd euró értékben.

A Repülő Bálnának mindazonáltal akadnak konkurensei, illetve nem egy sikertelen kísérlet is volt már a próbálkozások történetében.

Sikeres és sikertelen kísérletek is akadnak a teherszállító léghajók fejlesztésében Forrás: .hybridairvehicles.com

A Bombardier szintén folytat ilyen célú fejlesztéseket, a Lockhead Martin viszont már 2016-ban begyűjtött egy 12 darabos megrendelést saját fejlesztésére – igaz, annak csak 20 tonna a teherbírása.

A közelmúlt egyik legkevésbé szerencsés próbálkozása a világ jelenleg legnagyobb légi járművéhez, a HAV's Airlander 10 nevű szerkezethez köthető.

A léghajó két tesztrepülésén is lezuhant – pontosabban, jellegzetességeiből adódóan, lassan, méltóságteljesen csapódott a földhöz és szenvedett komoly károkat.

A Flying Whales-nél mindenesetre optimisták. Véleményük szerint a léghajók kapcsán a Hindenburg katasztrófájának emléke meghatározza az azokról való gondolkodást. Bíznak abban, fejlesztésükkel ezt megváltoztathatják.