Így fűzi be az Amazon a kisboltokat

2018.05.04. 08:02

Az Amazon kedvezményt kínál azoknak a viszonteladóknak, akik használják a vállalat online fizetési szolgáltatását. Az Amazon ezzel próbálja felvenni a versenyt a bankokkal és a PayPallal. A lépés jól mutatja, hogy az amerikai óriás képes feláldozni a szolgáltatás jövedelmezőségét csak azért, hogy az elterjedjen.

A tranzakciós költség éves szinten 90 milliárd dolláros üzletág az olyan pénzügyi szolgáltatóknak, mint a JPMorgan, a Chase, a Citigroup, a Visa és a Mastercard. Ezek a vállalatok minden vásárlással nyernek egy keveset. Átlagosan 2 százalék hasznuk van egy hitelkártyás fizetésnél és 24 cent egy betéti kártya esetében.

A nagy üzletek, mint az Amazon és a Walmart viszon évekig sikeresen alkudtak ki a maguknak alacsonyabb tranzakciós költségeket, a hatalmas eladási számaik miatt. Az Amazon most arra készül, hogy ezt a kedvezményt átpasszolja a viszonteladóknak, amennyiben azok áttérnek az Amazon Pay szolgáltatásra.

A terv kiszivárgása megtépte a PayPal részvényeket, amelyek azonnal 4,1 százalékot zuhantak, de a Visa sem úszta meg, az ő értékpapírjai 0,9 százalékot estek.

illusztrációForrás: Getty Images/David Ryder

Azt még nem lehet pontosan tudni, hogy mekkora kedvezményt ad az Amazon a viszonteladóknak, mert az ilyen lépéseket általában tesztelni szokta a vállalat. Eddig az online kereskedőknek 2,9 százalékot és 30 centet kellett kifizetniük egy bankkártyás fizetés után.

Az Amazon Pay 2013 óta 30 millió felhasználót szerzett és többségében kisebb kereskedők használják. A szolgáltatás segítségével a felhasználó beléphet más oldalakra is Amazon fiókjával, így a rendelésnél nem kell ismét kitölteni a szállítási adatokat, csupán fizetni kell.

Ezáltal pedig az Amazon nemcsak saját oldaláról, hanem más webáruházakból is bevételhez jut.

illusztrációForrás: AFP/Loic Venance

Az e-kereskedelmi óriás az Egyesült Államok piacának 43,5 százalékát tudhatta magáénak 2017-ben. Előnye abban is rejlik, hogy más kereskedők megengedhetik az Amazonnnak, hogy termékeiket saját raktárukban tárolják és ők intézzék a csomagolást és szállítást is. Sokan pedig olcsóbbnak találják kifizetni az Amazonnak a logisztikai díjat, mintsem maguk oldják meg, hiszen a cég rengeteg kedvezményt kap a nagy volumenű szállítások miatt.

A Visa és a Mastercard is érzi már az Amazon Pay fenyegetését, ezért a két pénzügyi szolgáltató megállapodott, hogy közös kilépő gombot használnak majd a felületükön. Al Kelly, a Visa vezérigazgatója elmondta, hogy szerinte a jövőben pusztán egy gomb lesz a weboldalakon a fizetés opció alatt, ezért egyesíteni kell erőiket.