Összesen 34 millió árucikket vásároltak tavaly a magyarok az interneten keresztül, a három millió vásárló átlagosan 11 alkalommal intézte vásárlását az e-kereskedelem segítségével – hangzott el a Magyar Posta konferenciáján, amely a visegrádi országok elektronikus kereskedelmét vette górcső alá.
Bár a hagyományos levélforgalom 4-5 százalékos csökkenést mutatott, az elektronikus áruforgalom ugyanakkor közel 20 százalékot emelkedett
– mondta Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója.
Kiemelte, hogy a Postának közel 3000 fix pontja működik, ahol át lehet venni a csomagokat, de
a vásárlók 85 százaléka még mindig az otthoni kézbesítést és a készpénzes fizetést választja.
A legtöbb csomagkiszállítás húsvétra, karácsonyra és a két legnagyobb árleszállítási napra, az októberi Single's Day-re, és a Black Friday-ra esik. Egyedül a Black Friday az éves forgalom egyötödét viszi el.
Hazánkban az e-kereskedelem aránya a kiskereskedelmen belül mintegy 4,3 százalékra tehető (a globális arány 10 százalék volt), a tavalyi forgalom közel 365 milliárd forintra rúgott a GKI Digital adatai szerint. Európában a legnagyobb e-kereskedelmi szektor a brit, a német és a francia piacokon működik, a V4-es országok, köztük Magyarország, az uniós lista vége felé helyezkednek el, a régióban pedig Csehország áll a legjobban ezen a téren – magyarázta Madar Norbert a GKI Digital üzletágvezetője.
Az e-kereskedelem növekedése ugyanakkor nálunk sokkal dinamikusabb volt, mint az uniós átlag, gyakorlatilag 2014-től folyamatos a felfelé ívelés,
de az egy főre eső rendelésszám tekintetében még van tere a fejlődésnek.
Tavaly a felnőtt lakosság 39 százaléka vásárolt az interneten legalább egy alkalommal, összesen 34 millió darab árut rendeltek. A GKI felmérései szerint a vevők 60 százaléka 40 évnél idősebb, és
a forgalom 36 százalékát tavaly a budapesti vásárlók adták, a legnagyobb ütemű bővülés pedig az élelmiszer-szektorban zajlott le.
Magyar sajátosság, hogy vannak fogyasztók, akik az áruval kapcsolatos információkat ugyan az interneten nézik meg, de szeretik a terméket boltban megvenni, ezért azok a vállalatok számíthatnak bővülő forgalomra, amelyek rendelkeznek offline üzletekkel is. Madar Norbert a vásárlókat öt csoportra osztotta:
Madar Norbert kiemelte, hogy az eladásban egyre inkább hódít a személyre szabott ajánlat, és szintén jellemző trend, hogy egyre többen vásárolnak mobiltelefonnal.
A kereskedők számára kiemelt fontosságú a készletek gyors feltöltése, mert a fogyasztók döntésében az idő számít. Az ügyfél jutalmazása szintén fontos marketing eszköz, ilyen például a hűségpontok adása, vagy a bónuszrendszer. Ezen kívül
a vevők megszólításakor a korábbinál jobban figyelembe kell venni a generációs különbségeket.
Nem a vásárlók számának gyors növekedésére lehet számítani, hanem az egy főre eső rendelésszám emelkedésére, ezért vált kulcsfontosságúvá a már meglévő vásárlói kör megtartása – tette hozzá a szakember.