Haditengerészeti megoldások ihlették az első elektromos vízitaxit

2018.05.16. 08:03

SeaBubbles névre keresztelt, futurisztikus, nulla kibocsátású, új kialakítású vízitaxit mutattak be a svájci Genfi-tavon. A jármű mérföldkövet jelent az olyan új közlekedési formák kifejlesztése terén, amelyek nem károsítják a környezetet, illetve nem jelentenek további terhelést a városi infrastruktúra számára.

A vízitaxit hamarosan felszerelik az ABB fejlesztette szoftvermegoldással, amely segítségével a vízi járművek üzemeltetői a vízi közlekedés optimalizálásához szükséges összes adatot begyűjthetik és elemezhetik - írja a cég Origohoz eljuttatott közleményében.

Elektromos meghajtású, zéró emissziós vízitaxit mutatott be egy cégForrás: FRANCIS DEMANGE/Francis Demange

Megkezdődtek a tesztek

A prototípus vízi jármű ABB-technológiára alapozott fejlesztését Genf kanton hatóságai, valamint az Energetikai, Közlekedési és Mezőgazdasági Minisztérium (Department of Energy, Transport and Agriculture/DETA) képviseletében Luc Barthassat és Pierre Maudet államtanácsosok támogatták.

A járművet a következő hónapokban még további teszteknek vetik majd alá.

Az ABB "OCTOPUS" nevű rendszerének telepítésére a kísérleti projekt keretében május elején kerül sor. A rendszer lehetővé teszi, hogy valós idejű, a járművek üzemállapotait teljesen lefedő adatokat kapjanak abból a SeaBubbles üzemirányító központjában a felügyeletet ellátó munkatársak.

Inkább siklik, mintsem úszik

A vízi jármű egyik legfontosabb jellemzője, hogy kialakításánál számos aerotechnológiai megoldásra támaszkodtak a tervezők. Így például kiküszöbölték a  menet közben a víz hullámzásából eredő kellemetlenségeket, az oldalra dőléseket.

A jármű 10 kilométeres óránkénti sebességnél kismértékben elemelkedik a víz felszínétől,

így biztosítva legfeljebb 4 utasának, valamint a vezetőnek a teljes komfortot az út során.

A jármű inkább siklik a vízen, mintsem úszik abban.

Az elektomos vízitaxi egyik tesztútjának utasaiForrás: ABB

A vízitaxi propellereit zéró károsanyag kibocsátású elektomos motor hajtja, hidraulikus rendszerének kialakítását pedig haditengerészeti megoldások ihlették.

A fejlesztők jelezték, hogy már most, a tesztidőszakban többféle változatban készítik az energiatakarékos és környezetbarát járművet.

A fejlesztést és egyik tesztútját bermutató videó itt tekinthető meg (eredeti nyelven):