YouTube-reklámok: fizethet vagy szenved

2018.05.17. 13:12

A YouTube videómegosztó portállal az utóbbi időben kicsit elszaladt a ló, hiszen nem elég, hogy a felhasználókat a korábban Red, most YouTube Premium néven futó fizetős szolgáltatásra akarják átterelni, de mellé még a YouTube Music platformot is elindítják. Aki pedig nem akar minden klip után reklámokat nézni vagy hallgatni, annak gyakorlatilag kötelező lesz előfizetnie a YouTube valamelyik szolgáltatására, annak ellenére, hogy a prémium szolgáltatások semmiféle pluszt nem kínálnak a felhasználónak.

Egyre nagyobb ellenszenvet vált ki az emberekből a YouTube agresszív, és néhol már pofátlannak mondható stratégiája, amellyel szeretné rávenni a portál felhasználóit, hogy fizessenek elő a Red és az újonnan induló Music szolgáltatásra. Korábban csak a videók előtt kellett reklámokat nézni, ám az utóbbi időben már a megtekintett tartalom közbe is hirdetéseket ékel a YouTube, ráadásul annyit,

hogy gyakorlatilag élvezhetetlené teszi a videózást.

Azok sincsenek könnyű helyzetben, akik a YouTube felületén hallgatnak zenét, esetleg egy házibuli vagy baráti összejövetel közben lejátszási listával próbálják szórakoztatni a vendégeket, hiszen minden szám után ugrálhatnak a telefonhoz, hogy az idegesítő reklámokból kilépjenek. A YouTube félreérthetetlenül azt kommunikálja a felhasználói felé: vagy fizetsz, vagy szenvedsz. Ez egy pontig még rendben is lenne, de a Google leányvállalata inkább ellehetetleníti az ingyenes felhasználókat a szórakozástól.

YouTube Music és a YouTube PrimeForrás: Origo

Ráadásul ezt úgy teszik, hogy a legtöbb országban még el sem indult a YouTube Red (Youtube Premium a névváltoztatás után) szolgáltatás. Hiába fizetne elő a felhasználó a századik reklám után a Red-re, amikor megpróbálja az az üzenet fogadja, hogy a szolgáltatás még nem elérhető az országában. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mi értelme olyan felhasználókat büntetni, akiknek lehetőségük sincs arra, hogy a reklámmentes utat válasszák. Még hónapokkal ezelőtt észrevehették a felhasználók, hogy a cég mégis hibázott egy ponton, hiszen ha a a telefonon lévő YouTube alkalmazást összekötik a televíziójukkal, akkor egyetlen reklámot sem kapnak, soha.

A vállalat most kicsit átstrukturálja az előfizetéses szolgáltatásait, így a YouTube Red helyére érkezik majd a YouTube Premium.  A névváltozást pedig drágulás is követi. A két éve indult Red szolgáltatás - amely továbbra sem érhető el Magyarországon - célja az volt, hogy felvegye a versenyt a Spotify és az Apple Music szolgáltatásokkal, valamint saját gyártású sorozatokat is kínált. Fontos változás volt az is, hogy az előfizetéssel teljesen megszűntek a reklámok, offline is lehetett hallgatni zenéket, valamint a képernyő zárolása után is folytatódott a videók lejátszása, csak hanggal.

A YouTube Premium Music-hoz hasonló szolgáltatásokForrás: Origo

Ezt az előfizetést a YouTube 10 dollárért kínálta havonta, de ez most változik. A YouTube Premium 11,99 lesz havonta és az összes létező funkciót tartalmazni fogja. A YouTube Music Premium pedig 9,99-be fog kerülni, de itt csak zenéket lehet hallgatni reklámok nélkül, azonban le is lehet őket tölteni. Ez váltja le egyébként a Google Music szolgáltatást is. Ha jobban belegondolunk, a Youtube Premium a reklámmentességen kívül semmit nem kínál.

A zenék és videók letöltése megoldható teljesen ingyen, kismillió alkalmazással lehet hallgatni a YouTube videókat a zárolt képernyő mellett, de még az oldalon található tartalmakat sem a YouTube gyártja.

Míg a Netflix és az Amazon dollármilliárdokat költenek saját sorozatok és filmek készítésére, hogy valódi prémium és exkluzív tartalmakat kínáljanak a felhasználóknak az előfizetésért cserébe, addig a Youtubenak csak néhány nem túl sikeres saját sorozata van, amiért senki sem fizetne. A Spotify már évek óta rendelkezik minden funkcióval, amivel a YouTube Music is és kétség kívül sokkal jobban megéri rá előfizetni, ha valakit csak a zene érdekel. A Youtube Premium leginkább az Amazon Prime szolgáltatásához lehetne hasonlítani, de a Prime Twitch előfizetést, hozzáférést a videótárhoz, webáruház kedvezményeket és szupergyors szállítást is kínál a borsos árért cserébe, ráadásul a diákok hatalmas kedvezménnyel tudnak előfizetni rá.

A YouTube Premium-hoz hasonló szolgáltatásokForrás: Origo

Amellett is hosszasan lehetne érvelni, hogy a háttérben való videólejátszást már évekkel ezelőtt be kellett volna vezetni, hiszen ez sehol máshol nem fizetős funkció a multitasking korában.

Az egyetlen pozitívum a YouTube nyomulásában a YouTube TV, amely jelenleg béta fázisban van, itthon valószínűleg sosem lesz elérhető, azonban az Egyesült Államokban 40 dollárért havonta rengeteg televíziócsatornához lehet hozzáférni vele. Persze sok hasonló szolgáltatás van.

A YouTube TVForrás: Origo

Korábban írtunk már a Sling TV-ről, amely személyre szabható, tematikus előfizetéssel (a felhasználó választhat több csomag között: hírek, sport, szórakozás, filmek, és ennek megfelelően állítanak neki össze csomagot) tömérdek mennyíségű csatornát kínál, de természetesen még a legdrágább Sling TV előfizetés is olcsóbb, mint a YouTube TV.