Szombattól hamarabb leér a Balatonra vonattal

GELENCSÉR Attila; MÓRING József Attila; WITZMANN Mihály; MOSÓCZI László
Balatonboglár, 2018. június 14. Somodi László, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vasútfejlesztési igazgatója (b2), Lóczi Csaba, a MÁV Start Zrt. értékesítési igazgatója (b3), Witzmann Mihály, Somogy megye 4. számú választókerülete, Siófok fideszes országgyűlési képviselője (b4), Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára (j4), Móring József Attila, Somogy megye 3. számú választókerülete, Marcali kereszténydemokrata párti parlamenti képviselője (j3) és Gelencsér Attila, Somogy megye 1. számú választókerülete, Kaposvár fideszes országgyűlési képviselője átvágja a nemzeti színű szalagot a Szántód-Kőröshegy - Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítésének és Kaposvár – Fonyód vonalszakasz felújításának átadóünnepségén a balatonboglári vasútállomáson 2018. június 14-én. MTI Fotó: Varga György
Vágólapra másolva!
Befejeződött a dél-balatoni, valamint a Kaposvár és Fonyód vasútvonal majdnem 73 milliárd forintba kerülő felújítása, amelynek köszönhetően gyorsabban járnak majd a vonatok. Az expresszek menetideje Budapest és Keszthely között újabb 10 perccel, Kaposvár és Fonyód között 20 perccel csökken szombattól, a nyári menetrend életbelépésétől – hangzott el a projektzáró ünnepségen.
Vágólapra másolva!

A Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy, valamint a Fonyód és Kaposvár közötti vonalszakasz felújításának projektzáró ünnepén Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára arról beszélt, hogy

a Balaton déli partján futó vonal nyáron a második legforgalmasabb az országban,

ennek ellenére évtizedekig nem történt jelentős pályakorszerűsítés.

Balatonboglár, 2018. június 14. Mozdony halad át a megújult balatonboglári vasútállomáson Forrás: MTI/Varga György

A 2010-ben kezdett felújítások révén több mint 200 kilométeren újították fel a vasúti infrastruktúrát nettó 224 milliárd forint hazai és uniós forrásból. Ennek köszönhetően a vasút versenyképessé vált a közúttal szemben – tette hozzá az államtitkár.

Az elmúlt években a Székesfehérvár-Keszthely vasútvonal rekonstrukciójának részeként először a Lepsény-Szántód-Kőröshegy közötti szakasz épült át, majd ennek folytatásaként 2016-tól 2018-ig a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti 53 kilométeres szakasz, valamint a hozzá csatlakozó, szintén 53 kilométer hosszú Fónyod-Kaposvár vonal.

Az államtitkár a térség idegenforgalmát szolgáló, további közlekedésfejlesztési tervek között sorolta a kikötő- és hajópark fejlesztéseket, az e-hajózás feltételeinek megteremtését, egy második balatoni komp létesítését Badacsony és Fonyód között, valamint elektromos autóbuszok beszerzését a három nagyobb tóparti városnak. A következő években teljes hosszában felújítják a balatoni bringakört, és kerékpárút épül a fővárostól a tópartig. Valamint most készítik elő az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszának korszerűsítését, amely a villamosítást is tartalmazza.

Balatonboglár, 2018. június 14. A Szántód-Kőröshegy - Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítésének és Kaposvár – Fonyód vonalszakasz felújításának átadóünnepsége Forrás: MTI/Varga György

Lóczi Csaba, a MÁV Start Zrt. értékesítési igazgatója az új, nyári menetrendet ismertetve elmondta: a dél-balatoni vasútvonal kapacitásnövekedése miatt sűríthették a vonatközlekedést: ezért

szombattól egész nyáron Budapest és Siófok között hétvégenként 90 személyszállító vonat közlekedik majd átlagosan 30 percenkénti indulással,

a korábbi kétórás ütem helyett pedig már óránként járnak a Balaton déli partját kiszolgáló expresszvonatok. Arról is beszámolt, hogy a balatoni járatokon tavaly nyáron 1,4 millióan utaztak, ami 8,6 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban.

Balatonboglár, 2018. június 14. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára beszédet mond a Szántód-Kőröshegy - Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítésének és Kaposvár - Fonyód vonalszakasz felújításának átadóünnepségén Forrás: MTI/Varga György

Somodi László, a beruházó NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója elmondta: a felújítás után gyorsabban közlekedhetnek a szerelvények: a korábbi óránkénti 60-80 kilométer helyett többnyire óránkénti 100, a be nem épített területeken 120 kilométeres sebességgel. 17 állomáson és megállóhelyen készültek típusterv alapján esőbeállók, és magasperonokat építettek ki. 26 útátjárót felújítottak, 91 gyalogos-átkelőhely épült át teljesen. és 6 új gyalogos átjárót is építettek.

A beruházás részeként 15 kilométeren létesült zajárnyékoló fal, és 34,5 kilométer hosszon építettek be rugalmas sínágyazatot. Fonyód-Bélatelepen a vasútvonal megóvásáért 750 m hosszú hullámtörő műtárgy épült.

Balatonboglár, 2018. június 14. Aluljáró a megújult balatonboglári vasútállomáson Forrás: MTI/Varga György

A projekt keretében Balatonszemes és Balatonlelle Felső között új, második vágányt is építettek. A Kaposvár-Fonyód vonalon az óránkénti 80 kilométeres pályasebességet állították helyre a pálya állapotának javításával.

Kisebb munkák még hátravannak, de ezek már nem befolyásolják a forgalmat – jelezte az igazgató.

A projektzáró ünnepségen beszédet mondtak a térség országgyűlési képviselői is, méltatva a beruházás nemzetgazdasági és helyi jelentőségét. Gelencsér Attila (Fidesz) szerint a vasútnak komoly múltja van Magyarországon, és a mostani fejlesztés jól mutatja, hogy jövője is van. Móring József Attila (KDNP) hangsúlyozta, hogy több évtizedes tartozást törlesztenek a két vasútvonal megújításával. Witzmann Mihály (Fidesz) kiemelte, hogy

a beruházás nem csak a turizmus szempontjából, és a fővárosból érkezőknek fontos, hiszen a somogyi megyeszékhelyet is „közelebb hozta a Balatonhoz”.

A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft.), a balatonvilágosi víztelenítési munkák esetében a Sycons Kft. végezte.