Vezetne olyan e-autót, mely naponta 4000 gigabájt adatot forgalmaz?

2018.06.24. 11:51

Az elektromos autók elterjedése kikerülhetetlenül kéz a kézben jár az önvezető technológiák fejlődésével, és az sem mindegy, hogyan tudják a tudást és technológiát birtokló vállalatok segíteni a véges térrel és adott számú parkolóhellyel rendelkező városokat a legjobb helykihasználásban. A cégek nem csak alakítják, hanem reagálnak is a fogyasztói igényekre és magatartásminták változásaira, az autók és a mobilitás kérdéseiben is. A III. E-mobilitási Konferenciára látogatott el az Origo, ahol az is kiderült, az autó már nem az, ami volt.

Világcégek, magyar startupok, budapesti önkormányzatok képviselői ültek egy asztalhoz vagy tartottak előadást az elektro-mobilitás sokrétű kérdéseiről a Közlekedéstudományi Egyesület, a Jedlik Ányos Klaszter (JÁK) és a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont szervezte konferencián. Például a fővárosi trolik kérdését a BKK egyik vezetője helyezte új kontextusba, ahogy az e-autók töltési kihívásairól a bevásárlóközpontok szakmai tömörülésének elnökségi tagja, egyébként pedig a WestEnd-et üzemeltető cég igazgatója beszélt a hallgatóságnak. A felszólalások alapján látszólag nyílegyenes úton halad a világ – és benne Magyarország is – az elektro-mobilitás irányába. Ha a cégek bírják az e-járművek gyártást, a jogalkotók pedig a szabályozások új helyzethez igazítását, akkor az elektromos autók egyszerűen lenyomják a belső égésű motorral hajtottakat. S még önvezetők is lesznek.

A Mercedes egyik elektromos autója (illusztráció)Forrás: Pixabay

„Azt ismered? A Vodafone, a Bosch és a TÜV az e-autókról beszélgetnek...”

Mi lehet a mondanivalója olyan cégeknek az elektro-mobilitásról, melyeket – még ha globális jelentőségük nem is vitatható – alapvetően más profiljukról ismerni? Kiderült, hogy nagyon is sok.

Olyan iparágakat tett társakká az e-mobilitás, amelyektől korábban ez a terület távol állt – mondja a technológiai fejlesztésekről a szekció moderátora, Vígh Zoltán, a JÁK közkapcsolati vezetője.

S valóban, elsőre furcsa ötletnek tűnik a piros színvilágáról ismert telekommunikációs óriás, vagy a néhány évtizede a magyar háztartásokban még leginkább a robotgépeiről ismert Bosch képviselőjét az e-mobilitásról megkérdezni.

De mint kiderül, ezeknek a technológiai cégeknek rengeteg mondanivalója van arról. Elon Musk legyen a talpán, aki az elhangzó konkrétumokat Twitter-kompatibilissé tudná átformázni, ezzel hergelve követőit vagy épp nyugtatva a befektetőket.

Így például hamar nyilvánvalóvá válik, ha valaki esetleg az ellenkezőjét gondolná, hogy az 5G nem csak öncélú bűvészkedés, és nem is az átlagfelhasználók technológiákba szerelmes rétegét megcélzó kufárkodás.

Az e-mobilitás összehoz egészen eltérő iparágakban tevékenykedőketForrás: Origo

Pete Gábor, a Vodafone Magyarország IoT vezetője (a „dolgok internetjének” szakemberei, azaz akik a hétköznapi használati tárgyak egymással való kommunikációjával foglalkoznak) arról beszél, az e-mobilitás címszava alatt nem egyszerűen kulcstechnológiák és az azokat felmutató kulcscégek – Google-tól a Nokiáig – integrálódnak. A harmadik nagy komponens a vásárlói váltás, a gondolkodásmód, az értékek és az elvárások megváltozása.

Változnak a fogyasztói igények, és változnak a mobilitással kapcsolatos elvárások is – hangsúlyozza Pete Gábor.

A dolgok kapcsolatba lépnek egymással, kommunikálnak, és egyre több minden automatizálódik ezzel kapcsolatban. Az 5G-t például a Vodafone arra használja Németország több városában, hogy több tesztkörnyezetben vizsgálják az önvezető járművek sajátosságait, azt, hogyan kommunikál például a városi forgalomban a forgalomirányító lámpákkal, a környezetével, és így tovább.

A mostani társadalomban az autó már nem státuszszimbólum, hanem használati eszköz – ezt már Gergen Péter, a Robert Bosch Kft. e-mobilitási igazgatója mondja.

Az előadók szerint, az önvezető és az elektromos autók együttesen hódítanakForrás: Origo

Gergen rámutat arra is, hogy minden fogyasztó oldali vizsgálat arra hívja fel a figyelmet, az emberek már nem ragaszkodnak annyira ahhoz, hogy az autójuk sajátjuk legyen. Egyre többen hajlanak arra, hogy másokkal megosztva használjanak bizonyos dolgokat a hétköznapokban, így az autókat is.

Ennek például óriási jelentősége lehet a városok dugóproblémáit illetően – bár a felszólalók szerint, felmérni most még nem lehet a várható kifutását egy, az e-mobilitásban esetleg megerősödő, 'sharing economy' modellnek.

A Knight Rider című, az 1980-as években futó sorozat ikonikus beszélő autója, KittForrás: NBC
Akkor most jönnek az elektromos Kitt-ek a jövő Knight Ridereinek?
Az előadók szinte mindegyike hangsúlyozza: kész ténynek kell tekinteni, hogy az e-mobilitás magával hozza az önvezető autók terjedését, függetlenül a körülménytől, hogy a szabályozás lemaradt attól, ahol a technológia jelenleg már áll, illetve néhány év múlva állni fog. A statisztikák szerint, egy felhasználó átlagosan havi 1 gigabájt adatforgalmat generál, általában a telefonján. Ezzel szemben az előrejelzések szerint, 2020-ra az önvezető autók legalább 1 gigabájt (Audi becslése), de lehet hogy 25 gigabájt (McKinsey-becslés) adatforgalmat fognak generálni. Naponta. S ezek a számok még mindig nagyságrenddel kisebbek az Intel kalkulációjánál. Ott napi 4000 gigabájt adatforgalommal számolnak egyetlen egy autó esetében. Érthető, ha a Vodafone és más cégek is jelen kívánnak lenni az e- és önvezető autók várható felfutásánál.

A Bosch-nál egyébként rengetegen, globálisan 100 ezren dolgoznak a hagyományos gépjárművek hajtásrendszerein, azok fejlesztésén. A cég megoldásai mintegy félmillió autóban futnak, de Gergen szerint a cégeknek a jövőben inkább megéri az elektromos meghajtások fele fordulni. A vállalat ugyanis ehhez is egyre komolyabb és jó hatásfokú megoldásokat szállít, az említett dolgozói létszámnak 1,5 százaléka kizárólag ilyen munkákkal foglalkozik.

Míg a robbanómotorokkal kapcsolatos fejlesztések akár 5-7-10 évet is igénybe vehetnek, addig az elektromos meghajtású járműveknél akár 1-2 év alatt is meg lehet tenni egy nagy lépést előre a hatékonyság, gazdaságosság terén – hangzik el.

Önvezető autó San Francisco-banForrás: AFP/2017 Getty Images/Justin Sullivan

Ugyanakkor a Bosch például nemrégiben feladni kényszerült a nagyobb teljesítményű akkumulátorok fejlesztését, mert nem tudtak lépést tartani más gyártókkal. Abban viszont biztosak a vállalatnál, hogy Kínára nagyon oda kell figyelni a jövőben, mert óriási ütemben terjedhetnek náluk az elektromos- és önvezető autók, buszok is, és persze az ezekhez kapcsolódó technológiai újítások.

A TÜV képviseletében Finszter Ferenc abba ad betekintést, milyen szabályozás adja a járművek illetve az elektromos meghajtású járművek (autók, buszok, tehergépjárművek) jóváhagyási metodikáját – a vállalat rendelkezik jogosítványokkal ilyen tevékenység folytatására – EU-s, illetve országos szinten, és milyen kihívások jelentkeznek az eddigi folyamatokban az e-járművek kapcsán,

A cikk folytatásában az önvezető autók kapcsán felmerülő, a közúti felelősséget érintő kérdésekről olvashat, és az e-autók töltésének budapesti kihívásairól. Lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő