A Himalájában lesz az új Vadnyugat

CHINA-QINGHAI-TIBET vonat
(160630) -- BEIJING, June 30, 2016 (Xinhua) -- File hoto taken on Sept. 28, 2014 shows a train running on the Nagqu section of the Qinghai-Tibet railway, southwest China's Tibet Autonomous Region. The Qinghai-Tibet Railway turns 10 on July 1, 2016. The 1,956-kilometer-long railway, which began service in July 2006, is the world's highest and longest plateau railroad and also the first railway connecting the Tibet Autonomous Region with other parts of China. Ecological protection measures taken during and after the construction of the railway have ensured it was built as "a green railway". Noting that environmental pollution has been brought under effective control, it said the alpine vegetation ecosystem has been effectively protected, the permafrost environment has been stable for years, the eco-function regions have been doing well and the plateau landscape remains intact. (Xinhua/Wang Song) (wx)
Vágólapra másolva!
Vasúti összeköttetés létesítéséről állapodott meg Kína és Nepál, amit a himalájai ország miniszterelnöke, Sharma Oli jelentett be. A kormányfő nagy jelentőségűnek nevezte az egyezséget arról, hogy a két országot vonatsíneken kössék össze.
Vágólapra másolva!

Transzhimalájai vasutat épít Nepál és Kína - írja az egyik katmandui hírportál. A szándéknyilatkozatot annak ellenére mérföldkőnek tekintik a felek országaik kapcsolatában, hogy a katmandui kormány tisztában van vele, még rengeteg hegymászó megpróbálkozik csúcstámadással a Mount Everesten, mire az északi határtól a fővárosig viszi utasait az első szerelvény.

Hamarosan láthatók a konkrét lépések

A nepáli miniszterelnök újságíróknak adott nyilatkozatában elmondta, a kínai elnök, Hszi Csin-ping személyesen beszélt neki arról hivatalos találkozójuk alkalmával, mennyire fontosnak tartja a Nepál-Kína vasúti összeköttetés megépítését.

Katmandu városa a Katmandu-völgyben Forrás: Flickr/saipal

A kormányfő azt is hozzátette, várhatóan

július végére elkészül a kapcsolat kiépítésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány is.

Sharma Oli elmondta, további tárgyalásokat terveznek arról, hogy milyen későbbi szakaszokkal bővítenék a kínai háttérrel megépülő új csatlakozást.

Nepálnak régóta dédelgetett álma, hogy legalább Katmandut bekapcsolja Ázsia észak-déli vasúti folyosójába. Ezzel lényegében a himalájai országon keresztül valósulna meg közvetlen vasúti összeköttetés Kína és India, a kontinens harmadik legerősebb gazdasága között.

A tranzitforgalom a világ egyelőre szegényebb országai közé tartozó Nepált is várhatóan gazdasági növekedéshez segítené.

A hegyvidéken fekvő ország rendelkezik ugyan egy szerény vasúthálózattal, külső irányba elsősorban India felé – köszönhetően a térség brit gyarmati múltjának –, ám ezen vonalak nem alkalmasak a megnövekedett kereskedelmi és utazási igények kiszolgálására.

Kínai vonat közlekedik Tibet autonóm régió hálózatán Forrás: AFP/Wang Song

A pénzről később lesz szó

A későbbi Kerung-Katmandu és a Katmandu-Pokhata-Lumbini hálózatbővítés kapcsán a kormányfő elmondta, mindegyikről pontos megvalósíthatósági tanulmány készül majd, kínai támogatással. Ezek alapján döntenek majd arról - ahogy az alapszakasz kiépítése kapcsán is -, milyen pénzügyi modellben valósítják meg a beruházásokat, azaz a felek milyen arányban és milyen feltételek szerint viselik majd annak költségeit.

– mondta a miniszterelnök annak kapcsán, hogy a terepadottságok vélhetően számos kihívást támasztanak majd a kivitelezőknek.

Hozzátette azt is, épp ezért nem akarják siettetni a megvalósulását a világ legmagasabb hegyein átkelő vasútnak.

Himalája: nagy kihívás lesz a hegységen átvezetni a vasutat Forrás: --

A pusztító, 2015-ös nepáli földrengés után, lassan minden határszakaszon helyreáll a már korábban kiépített vasúti közlekedés.

A Himaláján átvezető vasútvonal kapcsán egyelőre 2022 tűnik a legközelebbi határidőnek.

A tervek szerint, ebben az évben érik el kínai oldalon a sínekkel a nepáli határt, és onnan folytatódhat majd az építkezés a főváros irányába.