A hobbinak indult őrület komoly bevételi forrás is lehet

cosplay
A cosplayer walks in Lyon Palais des Sports on March 5, 2017. (Photo by Nicolas Liponne/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő cosplay már nem csak a ruhákról vagy a kiegészítőkről szól, hanem komoly pénzügyi forrás is lehet. Számos országban alakulnak a cosplayeseket közvetítő profi tanácsadócégek is.
Vágólapra másolva!

Ugyan a cosplay szót 1984-ben alkották meg Japánban a „costume", vagyis jelmez, és a „play" vagyis játék szavak egyesítésével, a szubkultúra valójában 1939-ben indult, amikor New Yorkban megrendezték az első nemzetközi science-fiction találkozót.

Az őrület a 90-es években indult be igazán,

és mára már több milliós rajongótáborral rendelkezik a világon, a leghíresebb sztárjait pedig milliók követik.

Illusztráció Forrás: NurPhoto/Nicolas Liponne/NurPhoto/Nicolas Liponne

A korábban hobbinak és szórakozásnak indult cosplay azonban jócskán kinőtte magát, manapság már nemzetközi versenyeken mérettetik meg magukat a legjobb jelmezkészítők, akiknek nemcsak varrni kell tudni, hanem sminkelni, parókát igazítani, páncélt készíteni, és előadni is. A felkelő nap országában pedig meglátták a lehetőséget az egyre nagyobb tömegeket mozgató rendezvényekben, és profi ügynökséget hoztak létre.

Néhány jelmez minősége vetekszik a kitalált karakterek eredeti verzióival, és ezért egyre több cég alkalmaz profi cosplayeseket a termékeinek bemutatásához vagy az eladások növeléséhez.

Ráadásul nem csak a játékiparra kell itt gondolni, hanem a képregények világába is érdemes betekinteni: 2015-ben a Marvel képregények borítóin például profi cosplayesek szerepeltek.

Illusztráció Forrás: AFP/2017 Getty Images/Sandy Huffaker

Az olyan japán rendezvények, mint a Tokyo Comic Con vagy a Tokyo Game Show pedig már fizetést is adnak a legjobbaknak, így részben vagy akár egészben a cosplay válhat a mindennapi munkájukká, azonban ez csak keveseknek adatik meg.

Fenix D'Joan, vagy ahogy a cosplay szubkultúrában ismert, Queen Fenix rámutatott arra, hogy a rajongóknál már elvárás, hogy tökéletesen és pontosan megformáljon egy-egy karaktert.

Japánban idén áprilisban alakult meg az első cosplayes ügynökség, amely a cégeket köti össze a cosplayesekkel. A Cosplay Agency ügynökség előválogatás útján dönti el, hogy kivel köt szerződést, számukra viszont támogatást, külön weboldalt, valamint teljes körű tanácsadást biztosít, és akár 20 ezer yen (50 ezer forint) összegű honorárium is jár a legjobbaknak.

Illusztráció Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Frank Duenzl

D'Joan több mint öt éve él a szigetországban, és cosplayes munkáinak egy részét az ügynökségen keresztül kapja. Az Asia Times-nak elmondta, ez a munka sok kihívással is jár, nemcsak ismernie kell a választott karaktert, és pontosan meg kell alkotnia a jelmezt, hanem a fizikai megjelenésének is összhangban kell lennie vele.

Elárulta, hogy havonta 2-3 ezer dolláros bevétel származik a cosplayes munkáiból, majd hozzátette, hogy bár nem sokan mondhatják el magukról, hogy a cosplayből élnek, ám remek bevételkiegészítő forrás.

Hasonló cosplayes ügynökségek már számos országban megtalálhatóak, például tavaly májusban, Los Angelesben is alakult egy, de már Magyarországon is van olyan ügynökség, amely cosplayesek közvetítésével foglalkozik.