Az igény alapú tisztítás lehet a jövő

Hartmut Jenner Karcher Hartmut Jenner a Karcher vezérigazgatója
Hartmut Jenner a Karcher vezérigazgatója
Vágólapra másolva!
A Kärcher egy világszerte ismert vállalkozás, mely Alfred Kärcherről az első európai forróvizes magasnyomású mosó feltalálójáról kapta nevét, amely jelenleg a tisztítási technika területén piacvezető világszerte. A vállalkozás központja a németországi Winnenden városában található. Az 1935-ben alapított cég magas- és ultra magasnyomású mosókkal, porszívókkal és gőztisztítókkal, házi és kerti szivattyúkkal, seprő- és súrológépekkel, gépjárműmosó berendezésekkel, tisztítószerekkel, szárazjeges tisztítókkal, ivó- és használtvíz-tisztító berendezésekkel, vízadagolókkal, flottamenedzsmenttel és további innovatív megoldásokkal nyújt megoldásokat a tisztítási problémákra. Továbbá tanácsadás és szerviz szolgáltatásokkal áll vásárlói rendelkezésére. A cég magyarországi tevékenységének 25 éves évfordulója alkalmából hazánkba látogató Hartmut Jenner elnök-vezérigazgatóval beszélgettünk a Kärcher Center Budában - Budaörsi út 62. - a Kärcher magyarországi központi épületében.
Vágólapra másolva!

A Kärcher a tisztítási technológia világpiaci vezetői közé tartozik. Hogyan őrizheti meg egy cég ennyi év után is családias jellegét?

Ennek legfőbb oka, hogy a családi vállalkozásnak sok előnye van. Elsősorban az, hogy a tulajdonosi körünk állandó, így a vállalat stratégiai célkitűzései is stabilak és kiszámíthatóak. Mi nem a gyors profitra koncentrálunk, hanem tízéves periódusokban gondolkozunk, hosszú távú befektetésekben, és ez nagyban hozzájárul a sikereinkhez. A családi vállalkozás másik nagy előnye, hogy - tulajdonosaink szemléletének köszönhetően - a megtermelt nyereséget majdnem teljes egészében visszaforgatják a vállalkozásba. Ez teremti meg a lehetőséget a folyamatos és nagymértékű fejlesztéseknek, amelyek a fejlődésünk mozgatórugói.

Hogyan határozná meg, mi a Kärcher sikerének a titka?

Az első és legfontosabb összetevő az innováció, azt gondolom. A tisztítás területén még nagyon kevéssé innovatív a piac:

sok munkát még kézzel, és nem termékekkel végzünk, úgyhogy nagyon sok újításra van még lehetőségünk.

A második talán, hogy az egész világon jelen vagyunk, 117 cégünk van jelenleg 68 országban. A teljes forgalomnak mindössze 15%-a realizálódik Németországban.

Természetesen a német piac fontos számunkra, itt a legerősebb a márkaismertségünk is, de az összes többi országra ugyanúgy koncentrálunk.

A harmadik összetevője sikerünknek, hogy a többcsatornás eladás elveit követjük.

Ennek megfelelően igyekszünk minden értékesítési csatornában jelen lenni.

Végül, az utolsó alkotóelem, hogy egy erős márka vagyunk, egy brand, egy vállalati kultúra, ami alapvetően egy családi vállalkozásból nőtte ki magát. Egy ilyen stabil alapokkal és múlttal rendelkező cég, mindig hosszú távon gondolkodik. Nem negyedéves kimutatásokat szeretnénk látni, hanem hosszú távon akarunk eredményeket elérni.

Hartmut Jenner, a Kärcher vezérigazgatója büszke alkalmazottai munkájára Fotó: Polyák Attila - Origo


Ez a titka az állandó megújulásnak, az örök aktualitásnak?

Igen, pontosan így van. Mert minden régiónak megvannak a maga egyedi vonásai – főként szociális szempontból – és ez a tisztítás területén is nagyon fontos.

Többek között arra gondolok például, hogy nagy befolyásoló erővel bír, hogy az emberek miként tanultak meg takarítani otthon az adott régióban vagy éppen milyen a klíma az adott országban.

Hogyan jellemezné a Kärcher magyarországi tevékenységét?

A Kärcher Hungária Kft. forgalma 4 milliárd 367 millió forint volt 2017-ben és az utóbbi 5 évben közel megháromszorozta árbevételét.

Az idei évben árbevételünk reményeink szerint el fogja érni az 5 milliárd forintot, tehát fejlődésünk Magyarországon töretlen.
Egyébként a Kärcher cégcsoporton belül a feltörekvő kelet-európai országok régiója – amelynek tagja Magyarország is – Oroszország kivételével szintén kiemelkedően jól teljesít.

Magyarországon a háztartási termékeink forgalma még kicsit magasabb arányú, mint az ipari termékeinké, de már közelítünk az általunk célként kitűzött 50-50%-os arányhoz.

Ipari területen a legfontosabb célcsoportjaink az épülettakarítók, a feldolgozóipar és a kommunális vevők. Ez utóbbi ügyfeleink főleg önkormányzatok, akik egyre gyakrabban választják a négy évszakban használható kommunális gépeinket is, amelyekkel a közterületeken a seprésen túl el lehet végezni többek között a fűnyírás, hótolás és a sószórás feladatait is.

A márkaismertségünk Magyarországon is rendkívül magas,

köszönhetően a tisztítás-technológiában egyedülálló marketing beruházásainknak, de nem szabad felejtenünk, hogy ez egyfajta ígéret is a vásárlóink felé.

Sajnos ritkán jutok el Magyarországra, 5 éve voltam itt utoljára, de nagyon pozitív változást tapasztalok! Szerintem az ország nagyon jó úton halad, valahol a fejlődő és a fejlett piacok között helyezkedik el, de inkább már az utóbbihoz van közelebb. Nincs kétségem afelől, hogy az ország jó irányban halad.

Milyen üzleti terveik vannak a jövőre nézve?

A jövőben a gyors technológiai fejlődés új felhasználói igényeket, eddig nem ismert megoldásokat és ennek megfelelően új üzleti modelleket generál. Ennek megfelelően mi is fejlesztünk új üzleti modelleket. Az egyik ilyen a termék vagy szolgáltatás bérbeadásán alapul. Ez egy olyan terület, amit a jövőben szeretnénk erősíteni.

Bizonyos országokban, például Angliában már működik ehhez hasonló modell, ahol a megtisztított négyzetméterek után fizetnek a vevők. Más cégek is alkalmazzák már az ilyen jellegű szolgáltatásokat egyéb területeken is.

Egy másik terület, ahol erőteljes változások várhatóak, a digitalizáció. Tavaly alapítottunk egy külön céget, ahol kizárólag a digitális megoldásokat és hozzájuk tartozó applikációkat fejlesztünk. Ez a terület fontos, mert ebben látom kiteljesedni az új üzleti modellünket.

A legjobb példa erre a repülőtéri csomagfelvevő szalagok közelében elhelyezett mellékhelyiségek. Mindannyian ismerjük az ajtóra tűzött cetlit, amelyen követhető, hogy melyik órában, ki takarított fel az adott mellékhelységben - minden egyes órában. Akkor is, ha három órán keresztül nem érkezik repülőgép. Olyan platformot fogunk piacra hozni októberben, ahol szenzorok segítségével pontosan meg tudjuk határozni, hogy a felhasználás, a forgalom és akár az időjárási viszonyok alapján hol merül fel tisztítási igény.

25 éve Magyarországon a Kärcher Forrás: Jozsef Weigert


Technológiai szempontból a háztartásokban az akkumulátoré lesz a jövő, ez egészen biztos.

A robbanómotorral működő háztartási eszközök, mint, például a fűnyíró is várhatóan el fog tűnni a piacról. Az elektromos motorok hatékonyabbak, könnyebbek, nem melegszenek fel és halkabbak is.

Természetesen a Kärcher is erőteljesen fejleszt ezen a területen!

Hogyan ünneplik a cég 25 éves magyarországi fennállását?

Az, hogy 25 éve vagyunk ebben az országban az igazán nagyszerű! Örülünk neki, hogy ilyen régóta tudunk együttműködni a magyar partnereinkkel! Nagy jubileumi ünnepséget szerveztünk erre a jeles évfordulóra ma estére, ahol a Kärcher Hungária Kft. 50 magyar munkavállalójával és további 150 partnerünkkel együtt fogunk ünnepelni.

Mit üzen a magyaroknak?

Vásároljanak minél több Kärcher terméket! Komolyra fordítva a szót, a Kärcher jelen van az országban, jelen lesz az országban és továbbra is ki fogja szolgálni vevőit hosszútávon a lehető leginnovatívabb szolgáltatásokkal és termékkekkel, ahogyan eddig is tette.