Belülről bomlasztják a rendszert Kim Dzsongun maszekolós halászai

2018.07.19. 09:05

Folytatják a keménykedést az észak-koreai hatóságok saját halászaikkal szemben, Észak-Hamjong tengerparti tartományában. Az ok az, hogy az egyik halászati vállalatnál jóval több hajóval dolgoznak, mint amennyit nyilvántartanak.

A „szocializmusellenes tevékenységek visszaszorításaként” nevezik azt a gyakorlatot a latorállam hatóságai, amikor közvetlenül ellenőrzik a termelést az egyes gazdasági szektorokban és jóvá nem hagyott tevékenységek vagy visszaélések után kutatnak.

Tervezett halászat

A Daily NK friss beszámolójából kiderül, bár az ország többi részén visszafogták a kampányt és a lakosság vegzálását, az elzárt állam legfontosabb halászati térségében megnőtt a feszültség a hatóságok és a halászok között.

A friss jelentések szerint az állami szervek egészen döbbenetes jelenséggel találkoztak Észak-Hamjong egyik halászati társaságának ellenőrzésekor.

Észak-koreai halász a Jalu folyónForrás: AFP/Frederic J. Brown

Bár – ahogy az Origo is megírta – jól érzékelhető jelei vannak a szigorú, tervutasításos gazdaságirányítási koncepció lazulásának Észak-Koreában, az ország hivatalosan továbbra is szocialista jellegű gazdaságmodell szerint működik.

Így a halgazdálkodás és a halászat is tervszámokkal dolgozik.

A probléma tulajdonképpen kettős.

Az állami tervezésnél ugyanis olyan kvótákat határoznak meg, amelyek teljesítése csak nagyobb kapacitású hajókkal valósítható meg. Ezekből viszont kevés van, a kisebb, lényegében illegálisan dolgozó csónakokkal halászók pedig nem képesek teljesíteni a tervet.

Ha mondjuk hét tonna kalmárt és homokhalat kell kifognunk egy szezonban, jó, ha a felét tudjuk annak hozni kis csónakjainkkal – nyilatkozta a hírügynökségnek egy névtelen forrás.

Kevés a nagyobb kapacitású hajó, amivel teljesíteni lehet a központi terveketForrás: AFP/Goh Chai Hin

A beszámolók szerint, a hatóságok ugyan tisztában vannak azzal, hogy a halászati vállalatok több járművel szállnak tengerre, mint amennyit hivatalosan jeleznek, de nem látják be, hogy még ezek kapacitása sem elegendő a tervezett mennyiség kiemeléséhez.

Azt is hozzátették, ha valaki saját költségén szerez be egy hajót, és a saját kapitánya lesz, akkor azért cserébe semmilyen kompenzációt nem kap az államtól. Pusztán a kifogott zsákmányért, de meglehetősen csekély fizetséget.

Berágtak a halászok

A hatóságok ugyanakkor nem tűrik a korrupciót, vagy a „maszekolást”. A hírek szerint az ellenőrzésnél az verte ki a biztosítékot, hogy az említett tartomány vállalatánál 30 hajónak kellett volna szolgálatban lenni.

Kiderült, hogy ehelyett mintegy 300, főként kisebb alkalmatossággal folyik a halászat.

A hatóságok szerint ez megengedhetetlen, mivel a hivatalosan regisztrált halászhajók ugyan leadják a kapitányaik számára előírt mennyiséget, ám a potyahalászok a zsákmányt máshol – elsősorban Kínában – értékesítik.

Az államot ezzel kár éri, méghozzá úgy, hogy a halászati táraság tulajdonképpen fedezi az illegális tevékenységet.

Egy másik forrás szerint viszont a halászok ellenérzéssel fogadták a hatóság intézkedését a potyahalászat beszüntetésére, mivel az megélhetésüket veszélyezteti.

Halászhajó munkábanForrás: AFP/Goh Chai Hin

Álláspontjuk szerint ezt a szempontot az állam egyszerűen figyelmen kívül hagyja, a döntéssel viszont tönkremehet a régió halászati szektora is.

A szervek szerint viszont tűrhetetlen, hogy tartományi szinten már 2300 körül van a nem regisztrált halászhajók száma. A vállalatnál pedig számos kapitányt egyszerűen kirúgtak, amikor kiderült a tilosban halászás.