A cégeknek fizetniük kellene a felhasználóktól begyűjtött adatokért?

server datacenter computer network room interior data center networking rack hosting internet web framework farm workstation render pc tower cluster database business security technology mainframe equipment white processor ethernet storage servers industr
14238282 - modern interior of server room in datacenter design is my own and all text labels and numbers are fully abstract
Vágólapra másolva!
Az internetes vállalatok már régóta adják-veszik a felhasználók adatait, a legtöbbször pedig mi, felhasználók, teljesen ingyen adjuk át számukra ezt a jelentős bevételi forrást. Sokan nem is tudnak arról, hogy mekkora hatalom a digitális világban az adat, arról meg pláne kevesen hallottak, hogy maga a felhasználó is értékesítheti saját internetezési szokásait, azt, hogy mit kedvel vagy vásárol online. 
Vágólapra másolva!

Böngészés az interneten: az állás, amiért senki nem fizet

A legtöbb embernek egynél több munkája van, még ha erről nem is feltétlenül tud. Az internetes böngészés, vásárlás és a különböző közösségi média interakciók mind olyan tevékenységek, amelyek súlyos dollármilliókat, néhány esetben milliárdokat érnek a cégeknek. A digitális korban az adat hatalom, és az a vállalat amelyiknek sok van belőle, előnyre tehet szert a versenytársakkal szemben. A felhasználói adatok révén egy cég alaposan megismerheti az ügyfeleket, beazonosíthatja a potenciális vevőket, felmérheti a piaci viszonyokat és észreveheti a feltörekvő riválisokat.

A Facebook évek óta ezt teszi. Folyamatosan figyelik, hogy melyik startup teljesít jól a szektorban, és ha azonosítják a veszélyforrást, megpróbálják felvásárolni, ha pedig ez nem sikerül akkor ügyesen lemásolják a másik cég rendszeréből a felhasználók által kedvelt funkciókat és integrálják őket saját platformjaikon. Az Instagram néhány éve komoly veszélyforrást jelentett az FB-nek, ezért egész egyszerűen felvásárolták. A Snapchatnél is megtörtént az azonosítás, viszont a tulajdonos nem akarta eladni a céget, így a Facebook minden lényeges funkcióját lemásolta, majd büntetlenül használta azokat saját platformjain. (A cikkünket, amelyben részletesen foglalkozunk azzal, hogy miként másolja a Facebook és az Instagram a vetélytársait, ITT olvashatja)

illusztráció Forrás: Origo

Minden internetező digitális munkavállaló is egyben, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az olyan vállalatok, mint a Google, az Amazon és a Facebook vagyonokat keressenek. Éppen ezért egyre többen gondolják úgy, hogy a tech vállalatoknak fizetniük kellene az internetezőknek az adataikért. A felhasználók ráadásul elősegítik a mesterséges intelligencia (MI) fejlődését is, sőt nagyon valószínű, hogy az adataink nélkül nem tartana sehol ez a technológia. Ennek oka, hogy mielőtt az MI elvégezhetné a feladatot, amelyre tervezték, tanulnia kell. Ezt a szakemberek úgy érik el, hogy Big Datát elemezve különböző algoritmusokkal és programokkal kiszűrik azokat az információkat, amelyek hasznosak lehetnek az MI számára, majd ezeket az adatokat táplálják be.

A „Big Data" a cégek, az intelligens hálózatok, a magánszektor és az egyéni felhasználók által világszerte és napi szinten előállított óriási adatmennyiséget jelenti (forrás: www.it-services.hu).

Jelenleg barter kereskedelem zajlik a tech vállalatok és az internetezők között, hiszen gyakran ingyenesen használhatunk egy hasznos oldalt vagy alkalmazást, cserébe pedig adatokat adunk el magunkról.

A nagy többség pedig elfogadta, hogy a cégek pontosan tudják kivel és mennyit beszélünk, hova utazunk, kik a barátaink és milyen dolgokat szeretünk vásárolni. Amit viszont már nehezebben fogadnak el, hogy a Facebookhoz hasonló vállalatok profitot szereznek ezen adatok értékesítésével. Így már nem a Facebook felhasználói leszünk, hanem a cég terméke.

Az adat a 21. század kőolaja

A Facebook által begyűjtött tömérdek felhasználói adat viszont azt eredményezi, hogy versenyelőnyhöz jut a cég, ráadásul nem csak saját szektorára van hatással az ilyesfajta „adat-monopolium”, hanem olyan technológiák fejlődésére is kihat, mint a mesterséges intelligencia. Már említettük, hogy az MI fejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő mennyíségű felhasználói adat, így bárki aki ezzel a technológiával kíván foglalkozni az javarészt a Facebooktól függ.

Egy ördögi kör kezd kialakulni, mivel azok az ígéretes startupok, amelyek versenyezhetnének a tech óriásokkal nem képesek erre, hiszen az ehhez szükséges adatok nem náluk, hanem éppenséggel riválisaik kezében vannak.

Azonban a piacvezető cégeknek is szembe kell nézniük problémákkal. Az ingyenes adatszolgáltatás ellenére még ők sem tudják mindig megszerezni azt, amire szükségük van, hiszen a felhasználók által kiadott információk nem mindig hasznosak számukra. Jövőbeni céljuk az, hogy minőségibb adatokat is megosszanak velük, lehetőleg ingyen.

2,2 milliárd ember adatai a Facebook kezében Forrás: Pixabay

Felhasználói oldalról nézve éppen ennek a fordítottja kellene, hogy történjen. Az információra nem tőkeként kellene tekinteni, hanem az internetező által létrehozott saját tulajdonra. A radikális megoldás az lehetne, hogy egy személy adatait csak akkor használhatja fel a cég, ha ezért fizet. Ezt azzal lehet indokolni, hogy a felhasználó napi online tevékenységével gyakorlatilag munkát végez, aminek a végterméke az adat, amely iránt viszont óriási a kereslet a piacon.

Ez a megoldás azonban több kérdést is felvet. Vajon a cégeknek megérné egyenként fizetni a felhasználóknak, hiszen nem minden adat egyenértékű. Ráadásul komoly feladat lenne az internetes vállalatoknak kezelni a több millió beérkező jelentkező által szolgáltatott információt és kiszűrni azokat, amelyek valóban fontosak és értékesek. Az adattömeg értékes, de az marad-e, ha a kirakóst darabonként adjuk el?

Mennyit érnek a felhasználói adatok?

A Világgazdasági Fórum (WEF) tanulmánya szerint az internetre kapcsolódó eszközök száma 2020-ra eléri majd az 50 milliárdot. Az online tárolt adatok mennyisége is exponenciálisan növekszik. Várhatóan 2020-ra 44-szer nagyobb mennyiségű adat lesz online, mint 2009-ben volt.

A Statista szerint az interneten generált globális bevétel 2015-ben meghaladta a 326 milliárd dollárt, a növekedés pedig folytatódni fog.

A felhasználók által generált és megosztott adatok tehát értékesebbek mint valaha, viszont ha az egyéni felhasználólat nézzük, akkor az általuk ingyen továbbadott információk értéke elenyésző. A The Guardian értesülései alapján a személyes felhasználói adatok 50 centért kelnek el a piacon. Természetesen az árusító cégek ezeket csomagokban értékesítik a partnereknek és nem egyesével. Egy holland diák, Shawn Buckles, megpróbálta a lehető összes módszerrel eladni az adatait, állítása szerint a legtöbb amit valaha kapott az 288 font volt a The Next Web nevű internetes oldaltól.

illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Oliver Berg

Több startup is megpróbálkozott már adatokat vásárolni, köztük a Datacoup és a Handshake, amelyek havonta fizettek a felhasználóknak, de nem adtak néhány dollárnál többet.

Volt olyan is, aki a Kickstarter nevű közösségi tőkegyűjtő oldalon próbált meg bevételhez jutni. Federico Zannier napi 2 dollárért árulta az adatait és 2733 dollárt keresett, viszont 30 másodpercenként lementették a képernyőjét, nézték milyen billentyűket nyom meg, de még az egerének mozgását is vizsgálták.

A személyes adatoknak tehát gyakorlatilag semmilyen értéke nincs, hiszen csak akkor ér valamint, ha egy nagyobb egész részeként jelenik meg. Emiatt pedig a vállalatok továbbra is megúszhatják, hogy fizetniük kelljen a felhasználók által megosztott információkért. A legnagyobb probléma azonban az, hogy a teljes piacot mindössze néhány vállalat uralja, és ezzel szinte megtörhetetlen monopolhelyzetbe kerülnek.