A fosszilis energiahordozónak a régi erőművekbe szállításával, jóval több bevétele keletkezik a cégnek, mint minden más szállítmányozási bevételből. A személyszállításhoz képest pedig nagyjából kétszeres az arány.
A tanulmány megállapítja, hogy az indiai vasúttársaság üzleti modellje sajátos szélsőségekre épül.
Az utasok szállításából keletkező bevétel ugyanis jelentősen alul, míg a teherszállításból keletkező felülsúlyozott a vállalat működési koncepciójában.
Úgy tűnik, a vasúttársaságnál ez tudatos koncepció, és inkább a teherfuvarozásból, azon belül is különösen a szénszállításból származó bevételre kívánnak támaszkodni, és nem az utasok fizette viteldíjakra.
Az elemzés készítői megalkottak egy speciális mutatószámot is annak kifejezésére, hogy milyen súlyt képviselnek a személyszállítási díjak a teherfuvarozási díjakhoz képest, ha azt megtisztítják az árfolyamhatásoktól, az eltérő árképzéstől, és más, országonként változó körülménytől.
Kiderült, az a mutatószám Indiában 0,24, míg Japánban 1,9, Németországban 1,5, és Kínában 1,2.
A személyszállítási díjakat India és a szövetségi államok kormányai is tudatosan igyekeznek alacsony szinten tartani, hiszen a vasút a legnépszerűbb közlekedési mód az országban, és politikai kérdés, hogy azt a lakosság viszonylag olcsón igénybe tudja venni.
Ez a magyarázata annak, hogy például a vizsgált, 2017-2018-as időszakban, a szénszállítás a társaság bevételének 44 százalékát adta, 1,37 milliárd dollárt (ez közel 370 milliárd forint).
Ez közel a duplája a személyszállításból ugyanebben az időszakban keletkező bevételnek.
Az indiai vasúthálózat 115 ezer kilométert fed le, naponta 24 millió utas használja, ezzel a vasútvállalat Ázsia legnagyobb hálózatát üzemelteti.
A tanulmány elemzői arra hívják fel a figyelmet, a szénszállításra alapuló üzleti modellt hamarosan újra kell gondolni, különösen akkor, ha India valóban tovább halad napenergia-fordulatának megvalósításában. Várhatóan ugyanis legkésőbb 2030-ra annyival kevesebb szenet fognak szállítani az erőművekbe azok fokozatos leépítése miatt, hogy legalább 5 százalékos viteldíj emelés bizonyosan indokolt lesz a kieső bevétel pótlására.