Lerántjuk a leplet: erre figyelnek a légitársaságok a jegyek árazásánál

sok utasszállító repülő
Outdoor and aerial images on 21 of March of Istanbul Atatürk Airport, IST/LTBA the largest airport in Turkey and the region. An airport that in 2017, 64 million passenger passed. The airport is a hub for Turkish Airlines, Onur Air and AtlasGlobal. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A repülőjegyek árai rendkívül változatosan alakulnak, olykor a rövidebb járatok többe kerülnek, mint a hosszabb útvonalúak, vagy éppen csúcsszezonban lehet kifogni alacsony jegyárat. Ugyan véletlenszerűnek tűnik a légitársaságok repülőjegy-árazása, valójában egy igen összetett díjszabási rendszer és stratégiai elgondolás húzódik mögötte.
Vágólapra másolva!

A repülőjegyek díjszabását olyan algoritmussal végzik a cégek, ami az alapján árazza be az utakat, hogy a múltban mennyire volt népszerű, mennyi az éppen aktuálisan fennmaradó kapacitás, figyelembe veszi az egyes útvonalakra vonatkozó átlagos keresletet és az ülőhelyek későbbi eladásának valószínűségét is.

Illusztráció Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A kereskedelmi utasszállító repülés kezdetekor az iparág meglehetősen szigorúan szabályozott volt. A legtöbb nemzetközi útvonalat egy légitársaság repülte, és a választás hiánya miatt nem alakulhatott ki árverseny sem.

A szabályozások változásával azonban számos új légitársaság alakult, bár egyesek megjegyzik, ez az időszak túlságosan kiélezte a versenyt. Ebből kifolyólag számos légitársaság sok pénzt vesztett, aminek következtében egyesültek vállalatok, és kialakultak a nagyobb és erősebb cégek.

A légitársaságok száma globálisan megnövekedett, különösen az elmúlt tíz évben, amikortól is évente átlagosan 1,8 milliárd ember utazik repülővel.

Manapság a légitársaságok árait nem hatóságilag szabályozzák, sokkal inkább maguk az utazók és foglalásaik. A légitársaságok az ügyfelek szokásait veszik figyelembe az árazás során, akiket két nagy csoportra osztanak: szabadidős vagy üzleti célú utazó – a két csoportnak képzett árak nagyon különbözőek.

Illusztráció Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A pihenni vágyó utasok rendszerint hónapokra előre foglalják le repülőjegyüket, így a légitársaságok viszonylag magasan tartják az árakat, ezután a piaci válasznak megfelelően módosítanak azon.

A tipikus üzleti utak esetében a légitársaságok alacsony árakkal kezdenek, majd meredeken emelik az árakat, mivel a vállalati utasok általában az utolsó pillanatban foglalnak helyet – és ritkán engedhetik meg maguknak, hogy lemondják az utazást.

– nyilatkozta a CNBC-nek Robert W. Mann tanácsadó, aki korábban légiközlekedés-tervezőként dolgozott.

IIllusztráció Forrás: AFP/Image Source/InStock

Az alacsonyabb viteldíjak pedig lehetővé teszik a teljes körű szolgáltatást nyújtó társaságok számára, hogy megjelenjenek az olyan keresők első oldalán, mint a Google Flights. Ugyanakkor nemcsak a légitársaságok azok, amik élvezhetik a mesterséges intelligencia és algoritmusok nyújtotta előnyöket.

Az utazni vágyók számára is elérhetőek olyan weboldalak, amik a viteldíjakat figyelik, és megjósolják, hogy mikor érdemes repülőjegyet foglalni.

Ugyanakkor például a United Airlines ezért korábban perrel fenyegette a Skiplagged viteldíjfigyelő weboldalt, mivel segített az utasoknak megtalálni a kiskapukat az olcsóbb jegyekhez. Ez a légitársaság szerint hátrányosan érinthette üzleti tevékenységüket.