Így épül a vasúthálózat a Világ Tetején - képek

2018.08.15. 14:51

Tibet lehet az egyik legnagyobb nyertese Kína újabb infrastrukturális fejlesztéseinek. Pekingnek ugyanis eltökélt szándéka, hogy a 3 millió embernek otthont adó, a világtól elzárt, fejletlen régiót bekapcsolja az ország gazdasági vérkeringésébe - írja az Asia Times. Ehhez a világ, e szempontból legnehezebb terepén kell megvalósítania grandiózus vasútépítési terveit.

Homokvihar és állandóan fagypont körüli talaj – azaz a permafroszt –, erdőségek, szédítő és egyben oxigénhiányos magasságok: ezek mind megtalálhatók a tibeti fennsíkon, a világ minden bizonnyal legnehezebb terepeinek egyikén.

Lhászát kell összekötni Kínával

A tibeti régióban zajló vasúti fejlesztéseknek elsődlegesen gazdaságösztönző célja van, ami persze együtt jár később a mobilitás erősödésével. A kínai vezetés tervei között szerepel ugyanis, hogy a jövőben megindítja a tibeti fennsík egyes pontjain a még érintetlen nyersanyagkészletek kitermelését – szén, olaj, gáz –, valamint megkezdi a régió felzárkóztatását Kína fejlettebb tartományaihoz.

Peking célja az, hogy Lhásza - vagyis a tibeti térség központja - könnyedén, közvetlenül megközelíthető legyen vasúton a szomszédos tartományok nagyvárosaiból, elsősorban Kunming városából, Jünnanból, másrészt Ürümcsiből, amely az ország nyugati, legnagyobb területű tartományának, a Hszincsiang–Ujgur autonóm területnek a székhelye.

A nem mindennapi kihívásokat jelentő terepen azok a mérnökök egy része is dolgozik, akik korábban részt vettek a 2006-ban megnyílt, Tibetet Csinghaj tartománnyal összekötő, mintegy 2000 kilométer hosszú szakasz megvalósításában.

Van, amit már el is kezdtek

A Xinhua állami hírügynökség emlékeztetett arra, hogy a Szecsuán-Tibet vonal építése már 2014-ben megkezdődött. Várhatóan 2025-re készül el, és akár 160 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhetnek rajta vonatok.

Az 1630 kilométeres vonalat - melyre gyakran úgy utalnak, hogy a Világ Tetején épülő vasúti összeköttetés - 15,2 milliárdos, azaz
több mint 4000 milliárd forintos költségvetéssel épül.Egyes szakaszai között akár 3000 méteres szintkülönbség is lehet.

A képre kattintva galériában láthat képeket arról, hol és hogyan építi Kína a vasúthálózatot a legnehezebb terepviszonyok között!

A Csinghaj-Tibet között közlekedő egyik szerelvény: a képre kattintva galéria nyílik!Forrás: AFP/Wang Song

A világ legmagasabban húzódó vasúthálózata épül

A tibeti fennsík nem csak a terep miatt jelent nagy kihívást. Ebben a magasságban már olyan ritka az oxigén, hogy a megépülő vonalakon speciális kialakítású, keringető rendszerrel ellátott szerelvényeket kell majd közlekedtetni, amelyek a legtöbb szakaszon legfeljebb 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak. 

Lhásza jelenleg Pekingből, Kantonból, Sanghajból csak Csinghajon át érhető el, amely összeköttetés a Tanggula-szoroson át épült. A legmagasabb pontja, ahol szerelvény közlekedik, a tengerszinttől számított 5072 méteren van.

Ha a tervezett új vonalak is megépülnek, a tibeti fennsíkon fog futni a világ legmagasabban épült vasúthálózata.

A készülő fővonalak több szakaszban készülnek, és teljesen elektromosak lesznek.

KAPCSOLÓDÓ CIKK: