Így épül a vasúthálózat a Világ Tetején - képek

CHINA-QINGHAI-TIBET vonat
(160630) -- BEIJING, June 30, 2016 (Xinhua) -- File hoto taken on Sept. 28, 2014 shows a train running on the Nagqu section of the Qinghai-Tibet railway, southwest China's Tibet Autonomous Region. The Qinghai-Tibet Railway turns 10 on July 1, 2016. The 1,956-kilometer-long railway, which began service in July 2006, is the world's highest and longest plateau railroad and also the first railway connecting the Tibet Autonomous Region with other parts of China. Ecological protection measures taken during and after the construction of the railway have ensured it was built as "a green railway". Noting that environmental pollution has been brought under effective control, it said the alpine vegetation ecosystem has been effectively protected, the permafrost environment has been stable for years, the eco-function regions have been doing well and the plateau landscape remains intact. (Xinhua/Wang Song) (wx)
Vágólapra másolva!
Tibet lehet az egyik legnagyobb nyertese Kína újabb infrastrukturális fejlesztéseinek. Pekingnek ugyanis eltökélt szándéka, hogy a 3 millió embernek otthont adó, a világtól elzárt, fejletlen régiót bekapcsolja az ország gazdasági vérkeringésébe - írja az Asia Times. Ehhez a világ, e szempontból legnehezebb terepén kell megvalósítania grandiózus vasútépítési terveit.
Vágólapra másolva!

Homokvihar és állandóan fagypont körüli talaj – azaz a permafroszt –, erdőségek, szédítő és egyben oxigénhiányos magasságok: ezek mind megtalálhatók a tibeti fennsíkon, a világ minden bizonnyal legnehezebb terepeinek egyikén.

Lhászát kell összekötni Kínával

A tibeti régióban zajló vasúti fejlesztéseknek elsődlegesen gazdaságösztönző célja van, ami persze együtt jár később a mobilitás erősödésével. A kínai vezetés tervei között szerepel ugyanis, hogy a jövőben megindítja a tibeti fennsík egyes pontjain a még érintetlen nyersanyagkészletek kitermelését – szén, olaj, gáz –, valamint

megkezdi a régió felzárkóztatását Kína fejlettebb tartományaihoz.

Peking célja az, hogy Lhásza - vagyis a tibeti térség központja - könnyedén, közvetlenül megközelíthető legyen vasúton a szomszédos tartományok nagyvárosaiból, elsősorban Kunming városából, Jünnanból, másrészt Ürümcsiből, amely az ország nyugati, legnagyobb területű tartományának, a Hszincsiang–Ujgur autonóm területnek a székhelye.

A nem mindennapi kihívásokat jelentő terepen azok a mérnökök egy része is dolgozik, akik korábban részt vettek a 2006-ban megnyílt, Tibetet Csinghaj tartománnyal összekötő, mintegy 2000 kilométer hosszú szakasz megvalósításában.

Van, amit már el is kezdtek

A Xinhua állami hírügynökség emlékeztetett arra, hogy a Szecsuán-Tibet vonal építése már 2014-ben megkezdődött. Várhatóan 2025-re készül el, és akár 160 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhetnek rajta vonatok.

Az 1630 kilométeres vonalat - melyre gyakran úgy utalnak, hogy a Világ Tetején épülő vasúti összeköttetés - 15,2 milliárdos, azaz

több mint 4000 milliárd forintos költségvetéssel épül.

Egyes szakaszai között akár 3000 méteres szintkülönbség is lehet.

A képre kattintva galériában láthat képeket arról, hol és hogyan építi Kína a vasúthálózatot a legnehezebb terepviszonyok között!

tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
Sichuan-Tibet alagut
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet

CHINA-QINGHAI-TIBET vonat
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
Sichuan-Tibet alagut
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet

CHINA-QINGHAI-TIBET vonat
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet
Sichuan-Tibet alagut
tibeti fennsík vasút, vasútfejlesztés, Tibet

CHINA-QINGHAI-TIBET vonat

A világ legmagasabban húzódó vasúthálózata épül

A tibeti fennsík nem csak a terep miatt jelent nagy kihívást. Ebben a magasságban már olyan ritka az oxigén, hogy a megépülő vonalakon speciális kialakítású, keringető rendszerrel ellátott szerelvényeket kell majd közlekedtetni, amelyek a legtöbb szakaszon legfeljebb 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak.

Lhásza jelenleg Pekingből, Kantonból, Sanghajból csak Csinghajon át érhető el, amely összeköttetés a Tanggula-szoroson át épült. A legmagasabb pontja, ahol szerelvény közlekedik, a tengerszinttől számított 5072 méteren van.

Ha a tervezett új vonalak is megépülnek, a tibeti fennsíkon fog futni a világ legmagasabban épült vasúthálózata.

A készülő fővonalak több szakaszban készülnek, és teljesen elektromosak lesznek.