Károsanyag-kibocsátást csökkent, és közben olajországgá válik Panama

2018.08.26. 10:03

A Panama-csatorna nemcsak a hajózási útvonal és a tengeren töltött idő lerövidüléséhez járul hozzá, hanem ezek révén a tengerjáró hajókhoz köthető emisszió csökkentéséhez is. A csatorna bővítésével az igazán nagy hajók számára is megnyílt a közvetlen óceáni átjáró, miközben Panamában abban bíznak, hamarosan olajkitermelő országgá válhatnak.

A mintegy 80 kilométer hosszú, 1904 és 1914 között épített Panama-csatornát gyakran a modern világ egyik építészeti csodájaként emlegetik. Évente 13-14 ezer hajó halad át a rendszer valamelyik vízi folyosóján – jelzi a CNBC –, amely közvetlen összeköttetést teremt az Atlanti- és a Csendes-óceán között.

Sokmillió tonnával kevesebb szén-dioxid

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2012-es adatai szerint, a nemzetközi hajózásnak köszönhetően 796 millió tonna szén-dioxid jutott a levegőbe, illetve a légkörbe.

Ez a globális kibocsátás mintegy 2,2 százalékát jelentette abban az évben.

Az 1914-es felvételen egy New York-i társaság hajója kel át a csatornánForrás: AFP/--

A csatorna használatával a hajók kibocsátása jelentősen csökkenthető, sőt, az átjáró megépítése közvetlen hatással volt a hajóiparra is: a Panamax típusú járműveket kifejezetten a csatorna paramétereihez igazítottan tervezték.

2009 és 2016 között a csatorna komoly bővítésen esett át. Ennek köszönhetően már a Neopanamax hajók – az előző típus újabb, nagyobb változatai – is használhatják azt.

A panamai hatóságok jelentése szerint idén júliusban regisztrálták a négyezredik áthaladást ilyen típusú járművekre.

Az alábbi videóbejegyzés márciusi, akkor a 3000. ilyen átkelésnél jártak:

Ezzel – jelzésük szerint – további jelentős megtakarítás érhető el a járművek üzemeltetőinél, illetve a károsanyag-kibocsátásban is, hiszen ez a típus elődjénél jóval több konténert képes szállítani.

Olajország lenne

Mindeközben a panamai vezetés abban bízik, hamarosan az olajtermelő országok sorába is beléphet. Ennek alapjául a nemrégiben Kolumbia partjainál felfedezett lelőhelyek szolgálnak – írja az Oilprice.

Egyes geológiai elemzések ugyanis azt valószínűsítik, hogy a kolumbiai mezők valójában egészen Panamáig nyúlnak. Az egyik tanulmány például – az első, amit a panamai térségről az elmúlt 30 évben készítettek – azt állítja, gáz- és olajmezők lehetnek a Karib-tenger alatt, amelyek a kolumbiai gázlelőhelyekkel vannak kapcsolatban, illetve annak folytatásai. 

Egy kínai konténerszállító hajóForrás: AFP/Getty Images/Spencer Platt

Bárhogy is, Panama jelenleg teljes egészében a külföldi, nyers- vagy finomított olaj importjától függ, amellett is, hogy a csatorna révén a kezében tartja a világ egyik legfontosabb hajózási útvonalát.

Annak érdekében, hogy energetikai kiszolgáltatottsága csökkenjen, nemrégiben az Egyesült Államok és Panama együttműködési megállapodást írt alá az energetikai és infrastrukturális beruházásokról, amelynek célja Panama energiaforrásainak diverzifikálása. A megállapodás része Panama cseppfolyósított földgáz(LNG)-központjának bővítése Közép-Amerikában és a Karib-térségben, valamint a földgáz szerepének erősítése és elsődlegessé tétele az ország energiaellátásában.