Dollármilliárdokba kerülnek a hajózási cégeknek az apró potyautasok

RMS Queen Elizabeth 2, Queen Elizabeth II óceánjáró
Cunard cruise ship Queen Elizabeth berthed at the Overseas Passenger terminal on February 27, 2018 in Sydney, Australia.
Vágólapra másolva!
A számítások szerint éves szinten és globális viszonylatban több milliárd dollár többletkiadást jelent a tengeri hajózásban az, hogy az óceánjárókon apró potyautasok sokasága utazik. Kutatók egy csoportja most a probléma újszerű megoldásán dolgozik.
Vágólapra másolva!

Az apró kacsalábú rákok, kagylók "lábnyoma" szinte mikroszkopikus, ám akkora mennyiségben települnek meg az óceánjárók oldalán, hogy globális viszonylatban jelentősen hozzájárulnak a hajózáshoz köthető károsanyag-kibocsátáshoz. A kagyló- és ráktelepek miatt ugyanis a hajóknak több üzemanyagot kell elhasználniuk, ami jelentős plusz költséget és magasabb károsanyag-kibocsátást jelent.

Eddig azt is megölték, amit nem kellett volna

A New York Times arról ír, a hajóépítők és -üzemeltetők eddig is gyakran alkalmaztak olyan megoldásokat, amelyek azt a célt szolgálták, hogy megakadályozzák a hajótest külső felületén a rákok és más kisebb élőlények megtelepedését.

Dollármilliárdokba kerülnek a hajók testén megtelepülő tengeri rákocskák Forrás: Getty Images/James D. Morgan

Ezek általában a hajótest speciális védőanyaggal való bevonását jelentik.

Az azokban koncentrált vegyületek pedig elpusztítják a lárvákat, így a közlekedést lassító telepek kialakulását.

A probléma ezekkel a megoldásokkal az, hogy a vízbe a hajótestről kioldodó vegyi anyagok nemcsak a nem kívánt potyautasok, hanem más tengeri élőlények számára is károsak.

Mikroszkopikus textúra lehet a megoldás

A németországi Kiel Egyetem kutatói szerint nem a vegyi anyagokkal való további kísérletezés jelentheti a megoldást. A problémához mechanikai szempontból közelítenek, vagyis olyan réteggel vonnák be a hajótest felszínét, amelybe a rákok lárvái nem ragadnak bele.

Kacsalábú rákok: az ízletlábúak megtelepülnek a hajótesten Forrás: AFP/Miguel Riopa

A kutatók elmondták, a korábbi ilyen jellegű próbálkozásokkal az volt a gond, hogy a textúra lényegében függőlegesen elrendezett apró redőkből állt, melyek közé a kacsalábú rákocskák továbbra is beékelődtek, és a kagylók is megtelepültek.

Saját, szilikonra épülő fejlesztésüknél a mikroszkopikus léptékű textúra nem tartalmaz ilyen apró réseket.

A leginkább gombafejekre emlékeztető megoldás révén érik el azt, hogy az anyaggal bevont felületen, ne alakulhassnak ki ráktelepek.

A koncepció első változatait már tesztelték illetve tesztelik, általában több hónapon át, figyelemmel kísérve egy-egy kisebb teszthajó - például egy jacht - tengeri útjait és dokumentálva a hajótesten tapasztalható változásokat.

Az első eredmények biztatók.

Bár tengeri rákocskák még így is képesek voltak megtelepülni a felületen - köszönhetően egy ragacsos, testükből kibocsátott váladéknak -, arányaiban jóval kisebb telepek alakultak ki, mint a hagyományos megoldásoknál.

Sokba kerülnek a potyautasok a hajók üzemeltetőinek Forrás: AFP/Biosphoto/Christopher Swann

Sőt, volt olyan jármű, mely a Balti- és az Északi-tengeren tett útjai után, hét hónapot követően, teljesen mentes volt a rákoktól.

A gombaszerű textúráról ugyanis a hullámok egyszerűen lemosták a potyautasokat.

Dr. Lars Heepe, a biomechanika professzora, aki a fejlesztést irányítja, elmondta, tovább dolgoznak megoldásuk tökéletesítésén. Hozzátette: minden, szabad szemmel szinte nem is látható, parányi változtatás a textúrán, hozzá is segítheti a rákokat a felületre tapadáshoz, de akár még hatékonyabban távol is tarthatja az apró élőlényeket.