Kiütötték a Samsungot, egy egész kontinensen kínai mobilgyártó nyert

vonaton mobilozó emberek illusztráció
--FILE--Passengers use their smartphones in a subway train in Beijing, China, 3 July 2015. China has about 1.3 billion mobile phone users at the end of the third quarter, meaning the mobile penetration rate is close to 100 percent as almost every one of its population owns a mobile phone, the industry regulator said Thursday (5 November 2015). The mobile phone users are part of the more than 1.5 billion phone users at the end of September. There were more than 302 million 4G mobile users nationwide, representing 41 percent of the total mobile user base, according to the Ministry of Industry and Information Technology. In the first nine months, China's domestic smartphone sales jumped 30.8 percent to 119 million units, said the ministry.
Vágólapra másolva!
Hét évvel azután, hogy Etiópiában megnyitotta gyárát a főváros, Addisz-Abeba egyik fejletlenebb infrastruktúrájú kerületében, a Transsion Holdings tavaly az élre törve, minden nagy mobilgyártót maga mögé utasítva, átvette a piaci vezetést az afrikai kontinensen – derül ki a Quartz összeállításából.
Vágólapra másolva!

A kínai cég több száz helyi munkavállalót foglalkoztat gyárában, ahol rengeteg típust gyártanak, és kifejezetten az afrikai országokat megcélzó márkanevek alatt forgalmazzák azokat. A sencseni székhelyű, 2006-ban alapított vállalat azért tudott rövid idő alatt ekkora sikert elérni, mert azt a vásárlói réteget célozta meg, melyet a nagy techvállalatok szinte teljesen figyelmen kívül hagytak.

Lokális együttműködésben kutatják az igényeket

Afrika – ahogy az Origo megírta – még mindig alacsony, bár egyre növekvő mobiltelefon-penetrációval rendelkező földrész, ahol különösen a Szaharától délre eső térségben gyenge az ellátottság. A szolgáltatások árai rendszerint még mindig igen magasak az országok jövedelmi viszonyaihoz képest, illetve azok sokszor megbízhatatlanok, vagy csak korlátozott lefedettséget kínálnak.

Afrikai férfi a Facebook alkalmazást használja telefonján Forrás: AFP/Issouf Sanogo

Az okostelefon-ellátottság afrikai és globális átlagát az alábbi grafikon mutatja éves bontásban:

A Transsion viszont pontosan ezekre a nehézségekre fókuszálva kívánt megjelenni a piacon. Nigériai és kenyai kutatóközpontokkal is együttműködtek a kontinensen való megjelenésüktől fogva, annak érdekében, hogy megértsék,

milyen helyi igények szerint kell termékkínálatukat kialakítani, különösen a vidéki térségek gyenge infrastrukturális fejlettségére gondolva.

Az eredmény egy viszonylag széles termékpaletta, melyen az egyszerű, alapszíntű szolgáltatásokat kínáló maroktelefonoktól kezdve az okostelefonokig bezárólag, sokféle készülék kapható.

Az elemzések azt mutatják, a kínai holding számítása bejött, a vásárlók hamar megkedvelték az olcsóbb, szerényebb tudású, ellenben igényeiket kiszolgáló, körülményeikre szabott mobilokat.

Például a több SIM-foglalattal felszerelt készülékek lehetővé teszik a készülékhasználók számára a gyors váltást a szolgáltatók között, ha a lefedettség vagy a kedvezőbb tarifa azt indokolja.

Illusztráció Forrás: AFP/Liu zhuoqun - Imaginechina

Számos típust felkészítettek az amhara nyelvre - a lassan 100 milliós népességű Etiópia hivatalos nyelve - illetve a szuahélira, és az akkumulátorok élettartalmát is megnövelték, hiszen a kontinensen számos helyen még mindig nem, vagy csak időszakosan biztosított az elektromos áramhoz való hozzáférés.

Taroltak a saját márkák

A cég legolcsóbb készülékeit már 10 dollárért elérhetővé teszi, de kínálnak a Samsung, ZTE, Huawei gyártókéval összemérhető tudású okostelefont is 400 dollár körüli áron.

A vásárlók körében hódítanak a vállalat saját márkás telefonjai, az Itel, Tecno és Infinix név alatt futó típusok.

Bár a márka részesedése alapján továbbra is a Samsung Afrika legnagyobb beszállítója, a három márkanév együttes teljesítménye alapján, a kínai gyártó 2017-ben lenyomta a dél-koreai óriást, a piac közel 30 százalékát uralva (a Samsungé 27 százalék).

Az egyszerűbb, középkategóriásnak besorolható, alap-szolgáltatásokat nyújtó készülékeknél („feature mobile phone") pedig egyértelmű a kínai gyártó fölénye az afrikai piacon. Ide tartozik egyébként az egyik márkájuk, az Itel is,

ami emellett a legnagyobb "feature phone", belépőszintű-márka a világon, afrikai népszerűségének is köszönhetően.

(Hozzá kell tenni, nincs merev határvonal a korábbi hagyományos telefonoknál többet nyújtó, de az okostelefonok tudásszintjét még el nem érő "feature phone"-ok és a néhány alapvető funkcióval - például wifi, kamera - felszerelt, egyszerű okostelefonok között.)

Erősödhet Kína és a feltörekvő afrikai országok együttműködése

Kína egyre erősödő afrikai jelenléte alapján arra lehet számítani, hogy az ottani feltörekvő országok – mint Etiópia is – és az ázsiai szupergazdaság közötti együttműködés tovább fog erősödni. A kínai telefongyártó egyik vezetője elmondta, számukra a működésben a legnagyobb nehézséget az afrikai országokban sokszor tapasztalható, szokatlan helyi irányelvek, adó- és vámszabályok jelentik.

Illusztráció Forrás: AFP/Tony Karumba

Ezért invitálják az etióp döntéshozókat országukba, hogy ott azok közvetlenül alkothassanak képet a mobilipar nemzetközi standardjairól.

A cég emellett bejelentette,

újabb gyár nyitását tervezik Etiópiában, ahol Syinix márkanév alatt, LED-televíziókat is gyártanának.

Ez a siker más kínai vállalatokat is megihletett, illetve a ZTE és a Huawei is belátta, nem hagyhatja figyelmen kívül azt a piaci szegmenst, aminek a Transsion sikerét köszönheti.

2015-től kezdődőben a Xiaomi telefonjait helyi disztribútorokon keresztük értékesíti Kenyában, Nigériában, Dél-Afrikában. A ZTE kjött egy, kifejezetten az afrikai felhasználóknak szánt 80 dolláros, Androidos telefonnal, a TCL pedig olcsóbb modellek és okosórák forgalmazását kezdte meg nemrég.