Saját filmstúdiót kaphat Barbie baba

- SQUARE FORMAT
A Barbie doll is on display at the exhibition "50 years of Barbie" in the eastern German town of Schmalkalden on November 21, 2009. The exhibition runs to March 2010. AFP PHOTO DDP / JENS-ULRICH KOCH GERMANY OUT
Vágólapra másolva!
A Mattel saját filmes divízió indítását jelentette be, hogy a jövőben nagyobb üzleti eredményt elérve versenyezhessen legnagyobb konkurenseivel, a Hasbróval és a Legóval.
Vágólapra másolva!

A játékgyártó óriásnak az is szerepel távlati céljai között, hogy a márkái alapján készült filmes produkciók akár a Disney-hez tartozó brandek mozgóképes sikereit is utolérjék.

Nem hozott eredményt a kiszervezés

A Wall Street Journal beszámolójából kiderül, hogy a Mattel két húzónevével, a Barbie-val és a Hot Wheels-szel, illetve az ezekre alapozott filmekkel érne el a mozgóképiparban a jelenleginél nagyobb sikereket.

Az e márkákhoz köthető filmes produkciók eddig ugyanis a vonatkozó jogok és licenszek értékesítéséhez kapcsolódóan születtek, vagy eredetileg nem ezzel foglalkozó alkotók, „házon belül”, keszekusza struktúrában készítették azokat.

Illusztráció Forrás: ddp images/AFP/Jens-Ulrich Koch

A Mattel nem is elégedett maradéktalanul ezek eredményével, ezért saját filmes divízióval kívánja ezeket az alkotásokat a jövőben megvalósítani.

A divízió élére azt a Robbie Brenner producert szerződtették, akinek nevéhez többek között a Mielőtt meghaltam Oscar-jelölt alkotás köthető.

Az üzleti sikerre koncentrálnak

A kritikusok és a nézők véleménye rendre megoszlik a játékmárkákra épített animációs vagy élőszereplős produkciókról. A Mattel mostani döntése azonban egyértelműen üzleti szempontokon alapul.

Míg ugyanis a Hasbro és a Mattel éves bevételei nagyjából megegyeznek, addig előbbi piaci értékét a Barbie-s cég értékének kétszeresére taksálják az elemzők.

Bár az esztétikai ítéletek erősen megoszlanak ezekről, a Hasbro – nagy stúdiókkal közösen – egy évtized alatt sikeres filmes franchise-t épített a Transformers-univerzumra, a másik vetélytárs Lego pedig az egész estés Lego-filmekkel robbantott nagyot.

A Mattel a Legóval is versenyezni kíván Forrás: Origo

A Mattel ezekhez szeretne felzárkózni, aminek érdekében még az élőszereplős Barbie-film évek óta tologatott terveit is elővennék. De példaként tekint a Disney-re is, amely az utóbbi években kétségkívül nagy üzleti sikert aratott a Star Wars-brand felmelegítésével.

A Mattelnek ilyen eredményt egyetlenegy filmes produkciójával sem sikerült eddig elérnie.

Az elemzők egyébként ebben látják a Mattel hátrányát konkurenseivel szemben: a játékgyártónál a korábbi vezetői szemlélet szerint elsősorban a direkt termékértékesítés jelentette a bevételek alapját, és kevésbé az egyébként értékes brandek hatékony menedzselése. Ez utóbbiban a Hasbro és a Lego – így az elemzők – sokkal hatékonyabb, tudatosabb, ügyesebb.

A cégnél zajló átszervezések és a média világából érkező új vezetők szerződtetése annak a jele, hogy a Mattel változtatni akar.

A Barbie-brand mellett a Hot Wheels a Mattel másik húzómárkája Forrás: Origo

Korábban például a játékfejlesztők idejük egy részét videós tartalmak készítésével töltötték, noha szakmai professziójuk eredetileg nem erre szolgál. Most viszont különálló részlegekké szervezik a médiatartalmakat szállító csapatokat.

Ugyanakkor az még egyáltalán nem eldöntött, hogy a Mattel ténylegesen is házon belül oldaná meg a filmgyártást. A hollywoodi siker megcélzása ugyan biztos, de elképzelhető, hogy a mozgóképes tartalmakat inkább más stúdiókkal együttműködve, azok infrastruktúrájára támaszkodva hoznák létre és forgalmaznák.