Egyre kevesebb fiatal vesz hamisított cuccokat

NAV, hamisítvány,
Menő pólókat foglaltak le
Vágólapra másolva!
Az elmúlt évek javuló tendenciája ellenére a legtöbb magyar fiatal továbbra is az alacsonyabb árat nevezte meg a hamis áru vásárlásának legfőbb motivációjaként. Többségük idén is az eredeti terméket gyártó cégeket jelölte meg a hamisítás legnagyobb károsultjainak, ugyanakkor harmadával nőtt azoknak a válaszadóknak a száma, akik már tisztában vannak a negatív gazdasági és társadalmi hatásokkal is, derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a TÁRKI közös kutatásából.
Vágólapra másolva!

Tavalyhoz képest 2018-ban jelentősen visszaesett azok aránya, akik az elmúlt egy évben bármilyen hamis terméket vásároltak. Ez a 2017-ben mért 40 százalékos arányhoz viszonyítva több mint 12 százalékpontos javulást jelent (27,5%). Közülük ugyan minden második megkérdezett (51,6%) többször is vásárolt hamis árut, de a 2017-es adatokat vizsgálva (53,9%) ez több mint 2, a tavaly előtti arányokat tekintve pedig csaknem 11 százalékpontos csökkenést jelent.

Idén visszaesett az ár szerepe a fogyasztók végső döntésénél:

  • A válaszadók több mint fele (54,8%) az alacsony ár miatt döntött a hamis termék megvásárlása mellett, de ez csaknem 14 százalékponttal kevesebb a tavalyi évinél (68,6%).
  • A hamis terméket (vagy termékeket) fogyasztók közel harmada (29%) a terméket az alacsonyabb ár miatt is megveszi, függetlenül annak minőségétől
  • Ugyanakkor a hamis cikket annak alacsony ára miatt választók 70,6 százaléka azt állította, hogy ha az eredeti termék nem lenne sokkal drágább, akkor azt vásárolta volna meg.

A VOLT Fesztivál látogatóival készített felmérés kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is.

  • A válaszadók 48,7 százaléka szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban
  • Emellett 31 százalékuk véli úgy, hogy a fogyasztókra nézve van a leginkább negatív hatásuk.
  • A tavalyi évhez képest javulás, hogy idén már a megkérdezettek 18,6 százaléka gondolta úgy, hogy a társadalom vagy az állam is kárt szenved a hamisítványok megvásárlásával.

A HENT idén három ifjúsági fesztiválon is részt vett, mivel kiemelten fontosnak tartják a fiatalok minél hatékonyabb elérését, hiszen a hamisítás szempontjából az egyik leginkább érintett célcsoportról van szó.

illusztráció Forrás: NAV

Németh Mónika, a HENT titkára kiemelte, hogy a hatékony megelőzés érdekében elsősorban azt szerették volna tudatosítani, hogy az olcsóbb, de hamis árucikkek vásárlása során valójában ők is károsultak lesznek. Hozzátette, hogy egyre jobban sikerül megértetni azt is, hogy a hamisítás által okozott gazdasági károk az ő jövőjüket is befolyásolják.

A HENT és a TÁRKI idei közös kutatása azt jelzi, hogy a válaszadókra továbbra sem az esetleges szankciók bírnak elrettentő hatással, hanem sokkal inkább a hamis termék minőségének megbízhatatlanság.

  • A hamisítványt vásárlóknál ez az arány 70 százalék, a nem vásárolóknál pedig 77,8 százalék.
  • Ezt követi a termékben rejlő egészségügyi kockázat
  • majd az átveréstől való félelem, végül a garancia és a jótállás elvesztése.

A HENT titkára hangsúlyozta: a korábbi évek tapasztalataihoz hasonlóan az idei kutatás eredményei is egyértelműen azt bizonyítják, hogy a hamis termékek alacsonyabb ára még mindig elég vonzó a fiatalok számára, ráadásul a szankciók sem jelentenek elrettentő veszélyt.

Ami a hamis termékhez való hozzáférés csatornáit illeti, a válaszadók jóval több, mint kétharmada (71%) az internetet, 29%-uk a piacot vagy utcai árusokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.