A Tesco megcsinálta az időutazást, három évtizedes ugrást hajtott végre

2018.09.21. 16:00

Elstartolt a Teso új bolthálózata az Egyesült Királyságban. Ahogy az Origo nemrégiben megírta, a nyár végétől biztosra vehető volt, hogy nem pusztán ágazai pletykáról van szó, hanem arról, hogy a brit óriás valóban egy új lánccal akarja felvenni a harcot a Lidllel és az Aldival. Most megérkeztek az első tapasztalatok is az új kiskereskedelmi egységről.

A bolthálózatot Jack's névre kereszelték, a Tesco alapítójának, Jack Cohen-nek a tiszteletére. Az új formátumú üzlet a két nagy német hátterű diszkontlánccal kíván versenyezni a vásárlókért, és úgy tűnik, ebben az egyik legfontosabb eszközük az ár lehet.

Ezt erősítik a Tesco ügyvezetőjének, Dave Lewis-nak a szavai is, aki a Jack's bolt megnyitója kapcsán azt mondta, a "legolcsóbbak akarnak lenni" Cambridgeshire-ben.

A Tesco ügyvezetője a Jack's bolt előtt a megnyitónForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

Sőt, a Tesconál arra számítanak, hogy annyira jók az áraik, hogy az Aldinál alá kell hogy ígérjenek azonknak, és így árverseny alakulhat ki a cégek között - bár ez egyelőre csak a Jack's bolthoz legközelebbi, mintegy 2 perces autóútra lévő Aldi-üzlet kapcsán lehet érdekes.

Az új lánc további üzleteit a következő 6-12 hónapban tervezik megnyitni, várhatóan 15 boltot, számuk a későbbiekben tovább nőhet.

S valóban annyira olcsó a Jack's, hogy a vásárlók rövid idő alatt átpártolnak oda?

Több brit lap mellett, a The Guardian is alaposan utána járt a kérdésnek, érdekes eredményekkel.

 

Az új áruház épülete kívülrőlForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

Például a margherita pizza feleannyiba kerül a Jack's-ben, mint a Tescoban.

Persze ez önmagában kevés. Egy "rendes" vásárlói kosárnál - a négy lánc, Jack's, Tesco, Lidl, Aldi azonos kiszerelésű termékeinél, a Tesconál a saját márkásokra fókuszálva - azt látni, hogy számos termék esetében valóban a leginkább pénztárcabarát bolt a Jack's, de korántsem az összesnél. Van számos mindennapos fogyasztási cikk, amiben a német láncok lenyomják a Tescot és "kisöccsét" is.

A Jack's választéka egyébként a töredéke lesz a nagy Tesco áruházakénak, bár nem is abban a ligában versenyzik. Míg egy Tescoban nagyjából 25-26 ezer féle termék található meg, addig a Jack's-nél 2600-ra korlátozzák a választékot.

A forgalmazott termékek döntő többsége - nagyjából 70 százaléka - saját márkás.

Ez az arány hasonló egyébként a Lidl és Aldi boltok árukészletének saját márkás arányához.

Dave Lewis kiemelte, hogy a "brit jellegű termékekre" fókuszálnak, és a beszállított áru javát angliai gyártóktól veszik.

Milyen a vásárlás az új boltban?

Az nyilvánvaló, hogy a működtetést kevesebb dolgozóval képzeli el a Tesco, mint az azonos nagyságú Tesco-boltokét. Ez azért is említésre méltó, mert a hálózat semmiféle online jelenléttel nem rendelkezik, a bolt vásárlói terében pedig lényegében a vonalkódleolvasó számít az egyetlen korszerű technológiai eszköznek.

A cég szerint ugyanakkor nem volt gond sem a munkavállalók belső áthelyezésénél, sem újak felvételével.

Többségben lesznek a saját márkás termékek, a cég azt állítja, 80 százalékukat brit gyártóktól vásároljaForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A nyitásra rengetegen gyűltek össze, a brit újságírók pedig sok vásárlót meg is szólaltattak közülük.

Az első benyomások vegyesek voltak.

Sokan elmondták, hogy kiváncsiságból ugyan benéztek, de egyelőre nem valószínű, hogy átpártolnának ide a közeli Aldiból, amit már megszoktak.

Sok vásárló eláruilta, valójában legfeljebb csak apróságokat akart venni, és elsősorban a nyitás napján ingyen osztogatott bevásárlótáskák miatt ment be, és onnan rohant is tovább az Aldiba.

Az első tapasztalatok alapján - és ezt többen szóvá tették - a Jack's leginkább a német láncok korábbi, a mostaninál fapadosabb kiadásaira emlékeztet.

A vásárlók egy része azt mondta, kitart a közeli Aldi mellettForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A vásárlók szerint a Jack's leginkább az Aldira hasonlít a német láncok közül - ami nem meglepő, mert a koncepció kidolgozásában egy korábbi Aldi felsővezető is részt vett.

Többen úgy találták, a bolt számos termékének csomagolása egyszerűen idejétmúlt. Egyesek meg is jegyezték, olyan élmény volt a Jack's, mint 20-30 évvel korábbi vásárlásaik.

Nem is tudom, mit mondjak a csomagolásról. Olyan, mintha az '50-es években lennénk. Azt hiszem, kicsit idős már hozzám ez" - mondta egy, az ötvenes éveiben járó nő.

A Tesco kétéves előkészítés után nyitotta meg üzletláncát, miközben az Aldi és a Lidl brit piacon való részesedése 13 százalékra nőtt (a Tescoé 25 százalék körül mozog). Az eredeti tervek szerint 60 Jack's üzlet nyílik a következő években a brit városokban. Európai nyitásról egyelőre nincs hír.