Az Amazon már versenytársainál is saját termékeit reklámozza

Amazon warehouse england
Workers prepare customer orders for dispatch as they work around goods stored inside an Amazon.co.uk fulfillment centre in Peterborough, central England, on November 15, 2017. Shops could be seeing the effect of consumers postponing purchases until "Black Friday" on November 24, 2017, a day of sales in the United States that has become increasingly popular in Britain. / AFP PHOTO / CHRIS J RATCLIFFE
Vágólapra másolva!
Az Amazon-felhasználók, ha a szépségápolás, egészségügy, háztartás, valamint a bébiételek termékekre keresnek rá, akkor a találati lista alján egy új feliratra lehetnek figyelmesek, amivel az Amazon a saját termékeit kívánja hirdetni.
Vágólapra másolva!

Például ha valaki rákeres a pelenkákra, akkor a Huggies termék alatt megjelenik egy plusz sor, „hasonló termékek saját márkáinkból” felirattal, és erre kattintva a felhasználót az Amazon tulajdonában lévő Mama Bear pelenkákhoz irányítja át. Ugyanez a helyzet a Dove tusfürdőknél is, ahonnan a P.O.V. termékcsaládra továbbít a rendszer – ez szintén az Amazon tulajdonában van.

Illusztráció Forrás: AFP/Chris J Ratcliffe

Az Amazon hivatalosan nem jelentette be a szolgáltatást, így pontosan azt sem tudni, hogy mikortól működik.

Több eladó is úgy nyilatkozott a CNBC-nek, hogy körülbelül egy hónapja jelentek meg ezek a linkek.

Az Amazon nem nyilatkozott az ügyben.

Az eset jól illusztrálja az egyre növekvő feszültséget az Amazon és számos kis- illetve nagykereskedő között.

A cég agresszív terjeszkedése miatt egyre több vállalat számára válik versenytárssá, ráadásul az sem tisztázott, hogy az Amazon miképpen húz hasznot a platformon keresztüli eladások adataiból saját termékei számára.

Illusztráció Forrás: AFP/Jim Watson

A kereskedők komolyan panaszkodtak az Amazon eladói fórumán.

Az amerikai cég jelentősen növelte saját termékeinek a számát az elmúlt években – több mint 120 különböző márka tartozik már hozzá.

Ez több mint kilencszeres növekedés 2016-hoz képest – állítja a TJI Research friss jelentése.

Illusztráció Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens/NurPhoto/Jaap Arriens

Egy szakági elemzés szerint az Amazon saját márkás termékei 2018-ban 7,5 milliárd dollár bevételt hoznak, ami 2022-re 25 milliárd dollárra növekedhet.

Margrethe Vestager, az Európai Unió versenyjogi biztosa nemrégiben elmondta, hogy figyelemmel kísérik az Amazon értékesítési adatainak felhasználását,

nehogy tisztességtelen előnyökhöz jusson az amerikai cég, és bár jelenleg nincs vád ellene, a bizottság már megkezdte az előzetes vizsgálatokat.