Itt van a legtöbb női pilóta a világon

női pilóták
Brazilian airline GOL pilot Gabriela Carneiro Duarte (L) and her co-pilot prepare to take off on an all female crew flight to mark International Women's Day at Tom Jobim international airport, in Rio de Janeiro, Brazil, on March 8, 2017. (Photo by Yasuyoshi Chiba / AFP)
Vágólapra másolva!
A női pilótákat tömörítő szakmai szövetség, az International Society of Women Airline Pilots (ISWAP) kiadta jelentését arról, melyik légicégnél milyen arányban alkalmaznak nőket pilótaként. Meg fog lepődni, melyik országhoz köthető a legmagasabb szám, mind abszolút, mind relatív értéken.
Vágólapra másolva!

Óriási fejlődést valószínűsítenek a polgári légiközlekedésben a következő évtizedekre az iparág meghatározó szereplői. Ahogy az Origo megírta, a jelenlegi előrejelzések szerint pilótának állni vélhetően az egyik legbiztosabb munkát jelenti majd a következő két-három évtizedben.

A BBC most arról ír, hogy a légitársaságok kezdnek felhagyni az eddigi gyakorlatukkal, miszerint - egyszerűen fogalmazva - férfiakat a pilótafülkében, nőket pedig az utaskabinban látnak inkább szívesen, légiutas-kísérőként. Bár a női repülőgép-kapitányok száma még mindig alacsony, az arányuk növekszik.

Az Air Line Pilots Association (ALPA) jelentése szerint a kereskedelmi pilóták mindössze 5,18 százaléka nő globálisan.

Női kapitány és elsőtisztje egy brazil vállalat gépének pilótafülkéjében Forrás: AFP/Yasuyoshi Chiba

A legmagasabb arányban az indiai légitársaságoknál vezetik a gépeket női kapitányok, itt arányuk - átlagosan - eléri a 12,4 százalékot - ez a közlés megegyezik az ISWAP jelentette számokkal.

A legnagyobb arányban az IndiGo nevű cégnél dolgoznak női pilóták, közel 14 százalékban a cég pilótaállományában.

A Spice Jet 13 százalékot jelentett, míg a harmadik - szintén indiai - társaságnál, az Air Indiánál, kicsivel 13 százalék alatti az arány.

Az ismertebb nevű, nagyobb társaságoknál rendre 10 százalék alatti a mutató. Például a British Airwaysnél 6 százalék alatti, a KLM-nél 4,2 százalék, míg az Emiratesnél például alig 1,5 százalék.

S hogy melyik cégnél dolgozik a legtöbb női pilóta abszolút értéken?

Szintén egy indiai, regionális társaságnál. A Zoom Air 30 fős pilótaállományából 9 nő, ami közel egyharmados arány.

A Boeing kommentárja szerint az indiai légiközlekedés erősödése érthető okokra, nevezetesen a középosztály szélesedésére és erősödésére vezethető vissza. Mind többen választják a hatalmas országon belül tett útjaikra is a repülést a hagyományos vonatozás helyett, és minden várakozás szerint ez tovább erősíti a légiközlekedési szektort az országban.

A képen látható portugál pilótanő több mint 10 éve vezeti munkáltatójának gépeit Forrás: AFP/Patricia De Melo Moreira

Ami a jövedelemkülönbségeket illeti: a friss kutatások szerint - illetve a brit cégek esetében a jelentésadási kötelezettségek alapján -

igen nagy különbségek mutatkozhatnak a férfiak és a nők javadalmazásában a polgári légiközlekedésben.

A teljes iparágra tekintve a mediánon számolt különbség 9,7 százalék. Az eltérések viszont társaságonként óriásiak lehetnek. A British Airwaysnél látható 10 százaléktól az EasyJet 45,5 százalékán át egészen a listavezető Ryanair 71,8 százalékáig terjedhetnek a különbségek. Igaz, ezek a cégek azt állítják, az azonos munkakörben dolgozó női és férfi munkavállalóik bére között nincs különbség, az eltérést pedig részben a ledolgozott óraszám is magyarázhatja.