A csökkenő iPhone-eladások miatt egy sor beszállító bukik

2018.11.13. 19:30

Az Apple-nek van terve arra az esetre, ha az iPhone-eladások hirtelen csökkennének, ugyanez viszont nem mondható el a vállalat beszállítóiról. A vásárlók egyre több időt várnak, mire új modellre cserélik régi készüléküket, az okostelefon piacon pedig nagyobb a verseny mint valaha. Míg az Apple a gyengébb eladásokat ki tudja védeni az árak emelésével, addig a beszállítók számára továbbra is a mennyiség a legfontosabb.

Ugyan az iPhone eladásai csökkenő tendenciát mutatnak, a vállalat így is növelni tudja profitját, méghozzá a magasabb árazásnak és az Apple különböző szolgáltatásainak, mint az Apple Music és az iCloud. A cég beszállítói viszont nem ennyire szerencsések, többségüknek egyáltalán nincs terve arra az esetre, ha az Apple telefoneladásai drasztikus zuhanásba kezdenének.

Vagyis, ami esetleg fájdalmas lehet az Apple számára, az tragikus a vállalat beszállítóinak. Ez a tendencia mostanában is megfigyelhető volt, hiszen a Japan Display csökkentette a bevételi előrejelzését. Ők rendkívül kiszolgáltatottak, mivel profitjuk felét az iPhone eladások adják. Egy másik beszállító, a Lumentum Holdings, amely az iPhone arcfelismerőjéhez gyárt elemeket, szintén rontott következő negyedéves előrejelzésén.

Woo Jin Ho, a Bloomberg elemzője szerint a beszállítóknak sokkal fontosabb az eladott mennyiség, mint az Apple-nek.

Az Apple részvényei a hét elején 5 százalékot estek, ezzel szemben a Lumentum papírjai több mint 30 százalékot. A Japan Display sem teljesített jól a tőzsdén, az ő papírjaik 9,5 százalékkal értek kevesebbet, miközben az iPhone összerakásokkal foglalkozó Precision Industry értéke az utóbbi 5 év legalacsonyabb szintjére esett. Hasonló volt a helyzet az Apple többi beszállítójánál is.

illusztrációForrás: AFP/NurPhoto/Jaap Arriens

Mivel az iPhone eladások nem nőnek, ezért a beszállítóktól sem rendelnek több alkatrészt. De velük ellentétben az Apple bevételei 29 százalékkal magasabbak, mint egy évvel korábban. A Lumentum gyengébb eladási előrejelzésében a megrendelések visszaeséséről számol be, és ugyan az Apple nevét nem említik, ők a vállalat legnagyobb ügyfele.

A vállalat által gyártott telefonok is egyre megbízhatóbbak és a szoftver is jobban muzsikál, mint néhány évvel ezelőtt. Emiatt kitolódik a készülékek életciklusa, a felhasználók pedig még ritkábban, átlagosan 3,2 évente cserélik csak le telefonjukat. Ez az Apple-nek nem katasztrofális, mivel így nagyobb sikerrel tudják értékesíteni különböző szolgáltatásikat, a beszállítók viszont ebből nem profitálnak, így a következő évek nagyon nehezek lehetnek számukra.