Tengeri halak maradékával hajtanák meg az óceánjárókat

2018.11.21. 06:31

A halfeldolgozás során megmaradó szerves hulladékkal, pontosabban az abból készített biogázzal hajtaná hajóit egy norvég hajózási társaság. A szokatlan, a tengerek vizét és a klíma védelmét egyaránt szolgáló ötletből akár már néhány év múlva valóság lehet – írja a The Guardian.

A fosszilis üzemanyagokat használó hajók – az elemzések szerint – még a szárazföldi közlekedés károsanyag-kibocsátásánál is jobban szennyezik a környezetet. Az üzemeltetés során jelentkező emisszió súlyos károkat okoz a klímának.

Számítások szerint a világ nagy tengerjáró hajói egy nap alatt annyi üvegház-hatásssal járó anyagot juttatnak a légkörbe, mint több millió közlekedő autó együttesen.

A norvég Hurtigruten nevű cég ezért bejelentette, megkezdik hajóik átállítását gázüzemre. Így a jövőben azok biogázt, illetve LNG-t (liquefied natural gas, cseppfolyós földgáz) használnának.

IllusztrációForrás: Celebritycruises.com

Noha mindkét energiahordozó terheli a környezetet, de ennek mértéke lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos kőolajszármazékok használata. A gázüzemű meghajtások paraméterei minden tekintetben kedvezőbbek azoknál, s nem utolsó szempont az sem, hogy a technológia folyamatos fejlődése és elterjedése miatt egyre olcsóbbak is lesznek.

A hajózási vállalat az északi sarkkörre és az Antarktisz térségbe is szervez hajóutakat. A Föld mindkét térsége a fenntarthatósági és környezetvédelmi törekvések kiemelt területeinek számítanak. Ezért a 125 éve működő cég nemrégiben száműzte az egyszer használatos műanyagokat is a hajók fedélzetéről.

A biogáz előállításához pedig a tengeri halak élelmiszeripari feldolgozása során keletkező organikus hulladékot használnák. A cég azt mondja, a norvég halfeldolgozásban a hulladék jelentős része egyszerűen a földekre kerül, a lebomló anyagokból felszabaduló metángáz pedig a légkörbe jutva, gyengíti azt.

A hajós cég a továbbiakban a metángáz „begyűjtése” érdekében dolgozná fel a halhulladékot, amit az élelmiszergyártás már nem hasznosít.

Daniel Skjeldam, a Hurtigruten ügyvezetője közölte: Norvégiában mind a hajózás, mind a halászat, mind pedig az erdőgazdálkodás fontos és nagy gazdasági szektor, melyek sok embernek adnak munkát.

Az élelmiszeripari halfeldolgozás során fennmaradó hulladékból állítanának elő biogázt (illusztráció)Forrás: AFP/Stuart Price

Hozzátette, ezek révén mind Norvégia, mind a többi északi ország jelentős mennyiségű szerves hulladékkal rendelkezik, amit megfelelő innovációval biogázként hasznosíthatnának. Ez további üzleti lehetőséget jelentene a cégeknek.

Az óceánjárókat üzemeltető vállalatnál azt is elmondták, a biogázas ötletet eldöntöttnek tekintik, és hozzálátnak a megvalósításához. Céljuk, hogy a 17 hajót számláló flottájukból legkevesebb 6 vízi jármű 2021-re már a környezeti terhelés szempontjából jóval kedvezőbb gázhajtással működjön.