Így indult el az eBay

2018.12.08. 13:28

Bár sokan úgy hiszik, hogy az eBayt a Pez cukorkák műanyag adagolóinak cserélésére hozták létre, valójában az ismert aukciós weboldal ezt a legendát már többször is cáfolta, ugyanakkor a már mintegy 25 éve alapított cég története így is bővelkedik érdekességekben.

Néhány év leforgása alatt az internet mindent megváltoztatott – a szórakozást, a nagy- és kisvállalkozásokat, a vásárlást, az információszerzés módját, de még a bűnözést is. Emberek milliói ma már több időt töltenek internetezéssel, mint a tévézéssel.

A városi legendák szerint az internetes vásárlás első példája egy utazási irodához köthető. Anglia különböző pontjairól, 66 utazási ügynököt kötött össze egy felület 1981-ben. Ennek a felületnek köszönhetően az ügynökök letölthették a cég legújabb ajánlatait és utakat tudtak foglalni ügyfeleik számára.

IllusztrációForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Lukas Schulze

Bár az ezt következő évek komoly technológiai fejlődést hoztak, az internetes vásárlás történetében az 1995-ös év emelhető ki igazán. Ekkor kezdte meg ugyanis hódító útját két nagy online áruház, az eBay és az Amazon.

Az eBay név, az Echo Bay cégnévből ered – Pierre Omidyar, a cég alapítója az echobay.com domain nevet szerette volna regisztrálni, de az már foglalt volt, így egyszerűsített. Akkoriban a ma ismert eBay aukciós áruház csak egy része volt az ebay.com honlapnak.

A fejlődést jól mutatja, hogy míg 1996-ban mintegy 250 ezer aukció történt az oldalon, 1997 januárjában már 2 millió licitet indítottak.

A sikeres növekedésnek köszönhetően az alapító, Pierre Omidyar otthagyta munkahelyét, hogy minden idejét a cég és a platform fejlesztésére fordítsa. Az eBay főhadiszállása ma is a kaliforniai San Joséban található.

IllusztrációForrás: eBay

Az aukciós oldal azért lett sikeres, mert mindenféle furcsaságot el lehetett adni ezen keresztül. A rendszer automatikusan működött, és az összes vásárlásnál levont egy minimális összeget. A napi több ezer új tétel miatt lett az eBay a világ egyik legnagyobb online piaca, ahol majdnem minden megtalálható, vagy eladható.

A sikerhez az is hozzájárult, hogy számos nagy nemzetközi cég az eBay felületét kezdte el használni értékesítéseihez, például az amerikai IBM, amely nemcsak a fix áras megoldást, hanem a licitálást is választja.

A vállalatot 2002-ben tőzsdére vitték, a vezetők akkor úgy gondolták, hogy 18 dolláros (5.100 forint) áron fognak megállni, ezzel szemben akkora volt a kereslet a cég részvényei iránt, hogy a kereskedés első napján a háromszorosát, 53,5 amerikai dollárt (15 ezer forint) értek a frissen kibocsátott értékpapírok.

IllusztrációForrás: 123rf.com

A vállalat 2008-ra már teljesen globálissá vált, több száz millió regisztrált felhasználóval rendelkezett, miközben 15 ezer alkalmazottal évi 7,7 milliárd dolláros bevételt generált. Még ugyanabban az évben nyitották meg új központjukat San Joséban, amelynek tetejét több mint 5 ezer négyzetméteren napelemek borítják, ugyanakkor a tervezés során ügyeltek a környezetvédelemre és az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére.

2012-ben felfrissítették logójukat, a korábbi vastag és kissé keszekusza betűkből egy vékonyabb és rendezettebb kép született, ám ennek ellenére a cég megtartotta a sokszínűséget.

Külön érdekesség az eBay és a Paypal, vagyis a korábbi X.com nevű cég kapcsolata.

Az 1998-ban alapított X.comot két évvel később vásárolta meg Elon Musk, majd 2001-ben PayPalra változtatták a cég nevét, és egy évre rá másfél milliárd dollárért eladták az eBaynek. 

Ugyanakkor 2015-ben – befektetői nyomásra – az akkor már 50 milliárd dollár értő PayPalt piacra dobták, és idén már azt is bejelentették, hogy nemsokára végleg megszakad a lassan két évtizedes közös partnerkapcsolat a cégek között.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK