Ebben a metropoliszban már csak elektromos buszok közlekednek

sencseni elektromos buszok, Shenzhen bus
BYD electric buses and cars travel on a road in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 27 December 2017. The fleet of buses in the southern Chinese city of Shenzhen is already 100 percent electric by the end of 2017. There are some 16,000 electric buses on the roads of Shenzhen, with only a few diesel-powered stragglers left in commission for emergency uses. BYD, the company responsible for about 80 percent of the city's buses, started testing its electric vehicles in 2011. Back then, the space needed for their batteries occupied the space set aside for passengers, but massive improvements have been made since then. In 2016, BYD became the world's biggest manufacturer of electric vehicles, exporting its wares to over 200 cities across 50 different countries.
Vágólapra másolva!
Az év elején már karnyújtásnyira került cél mostanra valósággá vált: a kínai Sencsen lett a világ első olyan nagyvárosa, ahol a tömegközlekedésben használt buszok mindegyikét lecserélték elektromos meghajtásúra - írja a The Guardian. Ez mintegy 16 ezer járművet jelent. A következő lépés a taxiflotta megújítása.
Vágólapra másolva!

Nem pusztán környezetkímélők, de jóval csendesebbek is dízeles elődeiknél Sencsen városának elektromos buszai. Olyannyira, hogy a buszokat üzemeltető vállalat egyik vezetője jelezte, fontolgatják, hogy felszerelik azokat valamilyen jellegzetes hanghatás kiváltására szolgáló eszközzel, azért, hogy a közlekedők észrevegyék közeledtüket. Bárhogy is, amit Sencsen városában véghezvittek, az jelenleg

a világon egyedülálló.

Az elővárosaival együtt mintegy 12 millió lakosú település az első olyan nagyváros, ahol a buszflotta 100 százalékban elektromos járművekből áll.

Sencsen városában már csak elektromos buszok közlekednek Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

Ez pedig elképesztő teljesítmény abban a városban, amely egészen az 1980-as évekig egyszerű halásztelepülésként működött a Gyöngy-folyó deltájában. Az akkori kínai vezetés abban az évtizedben viszont a várost, sőt, az egész folyótorkollatot kiemelt gazdasági övezetté nyilvánította. Napjainkban pedig itt az egyre inkább egybeépülő nagyvárosok Kína technológiai központjává, saját Szilícium-völgyévé váltak. Ahogy pedig az Origo arról beszámolt, Sencsen már korábban deklarálta szándékát, hogy buszait a jóval környezetkímélőbb elektomos változatokra cserélje.

Ez mostanra maradéktalanul sikerült.

A városi buszokat üzemeltető vállalat szerint a lépéssel évente 440 ezer tonna szén-dioxid kibocsátásától tudják megóvni a klímát, miközben javul a levegő minősége is. Hosszabb távon pedig a buszok fenntartása olcsóbb, mint a lecserélt hagyományos járműveké volt. S bár egyetlen busz beszerzési költsége nem olcsó, nagyjából 77 millió forintnak megfelelő jüan, a város saját forrásaiból, valamint Peking támogatásával, meglépte a nagy váltást.

Töltéshez készítik elő az egyik járművet Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

A buszflotta kiszolgálására a városban 40 ezer töltőpont létesült. Ebből 180 nagyobb depót maga a busztársaság birtokol, a legnagyobban ezek közül egyszerre akár 20 busz is tölthető. Egyetlen töltéssel egy jármű átlagosan 2 órát, illetve nagyjából 200 kilométert tud megtenni.

Sencsenben a következő lépés a mintegy 22 ezer járművet számláló taxiflotta cseréje elektromos járművekre.

Ebből néhány ezer autó már most is e-meghajtással működik.

Több mint 30 kínai nagyváros jelentette be, hogy 2020-ig teljes tömegközlekedését elektromos alapokra helyezné, többek között a Gyöngy-folyó deltájának többi nagyvárosa, például Kanton, Csuhaj, illetve Nanking és Santung. Kína nagyvárosai óriási fejlődésen mentek át az elmúlt két évtizedben, ezzel egyidejűleg azonban jelentősen megnövekedett az e helyekről származó környezetterhelés mértéke. A dízel- és benzinüzemű járművek cseréje komoly lépést jelent a környezet védelme és az állampolgárok egészségének megőrzésében.

A törekvések megvalósítását nehezítheti a jövőben, hogy Peking bejelentette, a magas költségek miatt, egyelőre visszafogottabban kezeli a támogatások kérdését, ha magával a céllal a kínai vezetés egyet is ért. További nehézség a földrajzi adottságok közötti eltérés. Sencsen városa ugyanis alapvetően sík területen épült, ahol a járműveknek még utasokkal tömve sem okoz gondot a közlekedés. Más, hegyes-völgyes településeken viszont a jelenlegi típusok teljesítménye kevésnek bizonyulhat a terepakadályok leküzdésére. Az ország északi részeinek hidegebb nagyvárosaiban pedig az akkumulátorokat kell felkészíteni az alacsonyabb hőmérsékletre, hiszen azok télies körülmények között gyorsabban merülnek és rövidebb idő alatt használódnak el.