Reklámokat vetítenének az égboltra

2019.01.22. 16:02

Egy orosz startup, a Start Rocket azt tervezi, hogy a világűrt is megpróbálja felhasználni reklámozási céljaira és hirdetéseket szeretne megjeleníteni az égbolton. Ehhez apró műholdakat használnának fel, amelyek – az adott reklámfeliratnak megfelelő - mintába rendeződnének az űrben, és a napsugarak visszatükrözésével vetítenének reklámokat a sötét égboltra. Céges reklámokat lehetne ily módon vetítteni az égre, de akár kormányzati propagandacélokat is szolgálhat a megoldás.

Az Orbital Display tesztüzeme az idén nyáron lenne, míg a projekt élesben 2021-től venné kezdetét. Az Astronomy.com cikke szerint az objektum élettartama ugyanakkor véges lehet, mert ezek a kisméretű műholdak maximum egy évig működőképesek. Vagyis körülbelül évenként újabbat kellene az űrbe juttatni belőle. 
Az esti szürkületkor, illetve a hajnali napfelkeltekor vetíti majd a reklámokat az égboltra. Ekkor az Orbital Displayt alkotó kis műholdak még elegendő mennyiségű napfényt képesek összegyűjteni, amelynek visszaverésével létrehozhatják a reklámfeliratot, ugyanakkor a háttér, azaz az égbolt kellőképpen sötét ezekben a napszakokban.

Reklám a San Franciscó-i Golden Gate híd felettForrás: Orbital Display/Vimeo screenshot

A csillagászok határozottan ellenzik az ötlet megvalósítását, miután úgy vélik, ha a jelenleginél is tovább nő a fényszennyezés mértéke, az már komoly gondokat okozhat. Már így sok műhold kering a Föld körül, amelyek felületéről fény verődik vissza a világűrből. Igaz, ezek a fényjelenségek csak néhány másodpercig láthatók.

Ha azonban az Orbital Displayt fellövik, azzal egy hihetetlen fényerőt kibocsátó objektum kerül a Föld légterébe. Összehasonlításképpen: a telihold fényereje alig több mint a másfélszerese, a napé pedig nem egészen a három és félszerese az Orbital Displayének.

Reklámok az égenForrás: Orbital Display/Vimeo screenshot

A csillagászok szerint emellett a világűr már így is túlzsúfolt. Több mint 20 ezer objektum kering a Föld körül az Egyesült Államok légierejének nyilvántartása szerint. Ám csak kevesebb mint a 10 százalékuk a ma is működő műhold, a többi használaton kívüli szatellita vagy valamilyen űrhajóból leszakadt alkotórész.
Az ellenzőket a projekt ötletgazdái azzal igyekeznek megnyugtatni, hogy egy-egy reklám csupán hat percig lenne látható az égbolton. Viszont marketing szempontból egy hihetetlenül értékes és izgalmas felületet nyerhetnének. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK