Évi 40 ezer dollárt spórolt egy légi cég az utasok salátáján

Emirates luxus
Emirates airline, based in Dubai, UAE, is the largest operator of the Airbus A380-800. They expect soon their 100th plane and have 45 more in order. First class in A380 are closed suites, in Business class there are flat bed seats and in economy standard reclining seat with 18 inch seat width and 32-34 inch seat pitch. Every seat is equipped with inflight power with various adapters and individual entertainment system IFE. There is free wifi internet and a cheap unlimited option. In all seat various meals and beverages are provided. In the upper classes like Business or First there is available a bar in the upper floor with a lobby and a first class shower suite. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Érdekes összeállítást készített a Quartz arról, mennyi az annyi a polgári légi közlekedés első osztályú, illetve üzleti osztályú útjainál. Egy biztos: a néha elképesztő jegyárak ellenére, a társaságok legjövedelmezőbb szolgáltatásai közé tartozik az első osztályú színvonal biztosítása a tehetősebb utasok számára.
Vágólapra másolva!

A luxusszínvonalú repülésnek külön közgazdaságtana van az első osztályú, illetve üzleti osztályú fedélezetet is üzemeltető légitársaságoknál. Annak ellenére, hogy az "első osztály" lassan kiveszik a kínálatból, helyette csak az "üzleti osztály", vagy annak valamilyen variánsa közül lehet majd választani az igazán kényelmes utazásra vágyóknak.

Az első osztályú repülés egyébként nem régi dolog.

Csak 1978-ban engedélyezte azt az USA-ban az illetékes hivatal, hogy elszeparált részekre kínáljanak magasabb áru jegyeket az utaskabinon belül.

S mire 1992-ben a Contitental Airlines azzal a frappáns ötlettel rukkolt elő, hogy az üzleti osztály és az első osztály összevonásával bevezeti a "business first" osztályt, elterjesztve ezzel az üzleti osztály elitváltozatát, addig ugyanebben az évben a Delta bejelentette, kivezeti ezt az osztályt a gépein. Ugyanakkor vannak légitársaságok, amelyek továbbra is ragaszkodnak ahhoz: az Emirates a kétfedélzetes Airbus A380-as gépein 58, fekvőhellyé alakítható üzleti osztályú ülést kínál az 557 normál ülés mellé.

Luxus hálószakasz bemutatója a Singapore Airlines társaságnál Forrás: AFP/Roslan Rahman

Nevezzük bárhogyan, a magas színvonalú repülés biztosítása továbbra is fontos a légitársaságoknak. Azt, hogy miért, a legnépszerűbb amerikai belföldi járat példáján lehet jól szemlélteni.

New York és Los Angeles között (keleti és nyugati part) évente közel 3 millió repülős utast regisztrálnak.

Az adatok szerint az utasok 13 százaléka költ legalább 800 dollárt ezen út során. Ők viszont az azon realizálható bevétel 40 százalékát adják. Az utasok 3,6 százaléka pedig, akik a legtöbbet, 2000 dollárt költenek jegyeikre, adják az út bevételének 21 százalékát.

De kik is az első vagy az üzleti osztály utasai?

Megdöbbentő, de a lemagasabb színvonalú repülési élményt kínáló osztályon utazók alig 10 százaléka az, aki saját maga, zsebből fizeti ki a maga számára a borsos jegyárat. Ugyan a légiutasok mintegy 12 százaléka üzleti utas, de ezek jelentős részének vállalata vagy vendéglátója fizeti a jegyét. Ráadásul a nagy cégek jelentős része - főként az USA-ban - szerződésben áll több légitársasággal, amelyek ennek keretében olykor 40-60 százalékos kedvezményt is adnak számukra az üzleti osztály jegyáraiból.

Az üzleti utasok másik része híresség vagy olyan közéleti személyiség, aki szintén nem maga fizeti saját repülőjegyét. Harmadik nagy csoportjukat pedig a légitársaság saját alkalmazottai alkotják, akik szintén jelentős árengedménnyel utazhatnak munkáltatójuk gépein az első osztályon vagy üzleti megfelelőjén.

Az Emirates Airlines egyik A380-as gépe, zárt első osztályú kabinrésszel Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A cégek természetesen úgy igyekeznek spórolni a prémium utaztatás költségein, hogy az utasok ne mondhassák azt, csökken a szolgáltatás színvonala a borsos árhoz képest.

Az American Airlines például évente 40 ezer dollárt spórol azon, hogy minden egyes salátáról, amit az első osztály utasainak felszolgáltak, lecsippentett egyetlen olivabogyót.

Úgy tűnik emellett, a prémium repülés népszerűsége és jelentősége annak ellenére sem csökken, hogy jelentősen nőtt a turistaosztályú foglalások száma.

Észak-Amerikában ennek egy olyan változatára ugrott meg a foglalások aránya 78 százalékkal 2015 és 2017 között, amelynek fő előnye a nagyobb lábtér az utasok számára. Ugyanakkor az utasok a jelek szerint ezért hajlandók két-háromszorosát is fizetni a normál turistajegyárnak.

A jelenleg legdrágább első osztályú, a fedélzeten lényegében külön lakosztályt biztosító járatot az Ethiad Airways üzemelteti.

A Mumbait New York-kal Abu Dhabin keresztül összekötő járat lakosztályába 38 ezer dollárba (kb. 10 millió forint) kerül a jegy, egy irányba. Ezért az árért az utas külön "nappalit", franciaágyat, saját fürdőszobát és zuhanyzót kap az utazás idejére.