Elkaszálták a fúziót, ami a vonatgyártás Airbusát hívta volna életre

LGV, vasút, Marokkó, Casablanca, Tanger
(FILES) In this file photo taken on June 26, 2015, a carriage of a high speed train TGV produced by Alstom is loaded on a ship leaving for Tangiers, Morocco, at La Rochelle's harbour. - French President Emmanuel Macron is in Morocco to inaugurate with King Mohammed VI on November 15, 2018 the new high-speed TGV rail link between Tangiers and Rabat. (Photo by Xavier LEOTY / AFP)
Vágólapra másolva!
Elutasította a német Siemens AG és francia konkurense, az Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését az Európai Bizottság, mondván, hogy az ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal.
Vágólapra másolva!

"A bizottság elutasította az egyesülést, mivel a cégek nem voltak hajlandóak orvosolni súlyos aggályainkat" - mondta Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos.

- tette hozzá.

Mint közölték, a bizottsághoz számos panasz érkezett a vizsgálata során ügyfelektől, versenytársaktól, iparági szövetségektől, szakszervezetektől, valamint egyes európai országok versenyhatóságaitól, hogy a lépés a kisebb rivális cégek kiszorításához, az innováció lassulásához, áremelkedéshez és a kínálat szűküléséhez vezetne.

Elkaszálták a Siemens-Alstom vasútügyi egyesülést Forrás: AFP/Lex Van Lieshout

Már korábban kiszivárgott, hogy a brüsszeli testület ellenzi az óriásfúziót, mert megítélése szerint az a jelenlegi formájában gyakorlatilag kiiktatná a versenyt a vasútépítés és vasútfejlesztés piacán, de sokan még bíztak benne, hogy a két vállalatnak bizonyos változtatásokkal sikerül meggyőznie a bizottságot.

A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja az lett volna, hogy

az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás.

Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter hibásnak nevezte a döntést, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja.

Elmondta, hogy Párizs és Berlin hamarosan javaslatot fog tenni az uniós versenyjog módosítására, hogy a helyzetet ne pusztán európai, hanem globális mértékben is vizsgálja az EU versenyhatóságaként eljáró Európai Bizottság.

Az Alstom és a Siemens a kínai nagyvállalatokkal kelt volna versenyre Forrás: AFP/Xavier Leoty

A cégek 2017-ben állapodtak meg a fúzióról.

Az összevonás előtt álló üzletágaik egyesített értékesítési árbevétele mintegy 18 milliárd dollár volt, ami valamivel több mint a fele a kínai állami CRRC Corp Ltd. vállalat 35 milliárd dolláros forgalmának.


A TGV nagysebességű vonatot gyártó Alstom európai piaci részesedése 33 százalék, az ennek német megfelelőjét, az ICE-t kifejlesztő Siemensé pedig ennek nagyjából a fele, 17 százalék. Világpiaci részesedésük ugyanakkor csak 7, illetve 3 százalék, míg a CRRC-é 71 százalék a német SCI Verkehr tanácsadó cég adatai szerint.

A kínai vállalat nincs jelen az európai piacon.

A cégek most sajnálatukat fejeztk ki a döntés miatt. Az Alstom szerint a lépés az európai vasútipari szektornak, az ügyfeleknek és az utazóknak is javára vált volna. Joe Kaeser, a Siemens igazgatótanácsának elnöke pedig úgy vélekedett, hogy a határozat mutatja, "sürgős" reformra van szükség az uniós előírásokban.

A két vállalat vezetői korábban azt nyilatkozták, hogy amennyiben az Európai Bizottság valóban megvétózza a fúziót, akkor nem lesz újabb próbálkozás a részükről.

Hasonló indokokkal az Európai Bizottság elutasította a Wieland és az Aurubis német rézipari cégek egyesülését is, kiemelve, a fúzió sértené a versenyjogi szabályokat, és az árak növekedéséhez vezetne a szektorban.