Készül az ülés, amely megváltoztatja a repülést a turista osztályon

Norwegian Air
A Norwegian Air Shuttle Boeing 737-800 landing at Amsterdam Schiphol International Airport, the Netherlands. Norwegian is a low cost carrier airline and third in size in Europe from Norway. The aircraft has the registration LN-NIA and is painted in a special livery of Johan Ludvig Runeberg. The airplane was manufactured in Renton, US. Norwegian is flying from Schiphol to Copenhagen, Helsinki, New York–JFK, Oslo–Gardermoen, Stockholm–Arlanda. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Egy londoni székhelyű vállalkozás dolgozik az Airbusnak azért, hogy turista osztályon is kényelmesebb legyen a hosszú repülés közbeni üldögélés - írja a Fast Company.
Vágólapra másolva!

Könnyűszerkezetes "okosülést" fejleszt a Layer. A londoni cég megoldása nemcsak arra alkalmas, hogy - speciális anyaga révén - gyűjtse és elemezze az utazó ülőmódjára jellemző adatokat, hanem akár arra, hogy hosszú utakon figyelmeztesse: ideje felállni és sétálnia egyet a kabinban. Ezen kívül a most kísérleti fázisban lévő ülés alkalmas lesz arra, hogy idomuljon használója testalkatához, lábtartásához, hogy még kényelesebbé tegye számára az utazást.

A megoldásnak az az igazi különlegessége, hogy mindezt a jelenlegi térközök megtartásával éri el.

A légitársaságoknak ugyanis továbbra is elemi érdekük, hogy a repülőgépek kabinjaiba minél több utast zsúfolhassanak be egyszerre. Ennek érdekében némelyik cég drasztikusan lecsökkentette az üléssorok közötti távolságot, a diszkont cégek pedig plusz pénzeket kérnek az utasoktól azért, hogy azok nagyobb lábteret adó helyeken utazhassanak.

Benjamin Hubert, a Layer alapítója azt mondja, a repülőgépgyártók és a légitársaságok minden évben rengeteg munkaórát töltenek azzal, hogy kitalálják, hogyan nyerhetnének a sortávolság csökkentésével néhány további extra centirmétert vagy akár csak millimétert, úgy, hogy az még az utasok számára is elfogadható kényelemcsökkenéssel járjon.

Speciális ülésük erre kínál megoldást.

A szék kifejezetten könnyű, a cég szavai szerint "intelligens huzatborítást" kap. Pontosabban olyan anyagból készül, amely egyes pontokon speciális érzékelőkkel képes az utas elhelyezkedésének figyelésére.

Az ülések súlyának és robosztusságuknak csökkentésével - a vállalkozás szerint - akár úgy nyerhetők helyek további üléssorok számára, ahogyan azt a hagyományos mérnöki tervezéssel nem tudnák biztosítani. Az ülések nem "automaták" lennének, maguk az utasok is - várhatóan egy applikáció segítségével - képesek lennének megváltoztatni azokat a megadott paraméterek mentén.

Illusztráció Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

Az ergonómikus kialakítás során a vállalkozás olyan dolgokra is ügyel, mint például az étkezőtálca helyzete. A cég szerint fel kell adni azt a gyakorlatot, hogy a tálcák fixen beépítettek, és csak vízszintesen hajthatók fel. Ez különösen a magasabb vagy testesebb utasok számára jelenthet gondot.

A Layer szerint a megoldás a tálca függőleges irányú elforgatási lehetőse lehet, ami nagyobb helyet biztosítani az utasnak a mostaninál.

A cég abban bízik, hogy a világ egyik nagy repülőgépgyártóját, az Airbust a korábbi koncepció után a prototípus is meggyőzi, és a jövőben ezek az ülések válthatják fel a mostani, több kényelmetlenséget okozókat.