Két számjegyű béremelés a Magyar Postánál

Schamschula György /Magyar Posta Zrt.
Schamschula György, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodást követően adott interjút az Origónak
Vágólapra másolva!
Megkötötte a bérmegállapodást a Magyar Posta a munkavállalókat képviselő szakszervezetekkel. Az egyezség aláírását követően Schamschula György, a társaság vezérigazgatója interjút adott az Origónak.
Vágólapra másolva!

Pénteken aláírták a szakszervezetekkel a megállapodást, miszerint átlagosan 10 százalékos lesz a bérfejlesztés a vállalatnál. Pár napja még demonstrálni készültek a szakszervezetek. Mi történt, meghátrált a Posta vezetése?

Szó sincs meghátrálásról, tisztában vagyunk vele, hogy nagy a feszültség a béreket illetően a szervezetben, és folyamatosan keressük a megoldásokat. A Magyar Posta 2017-ben kötött bérmegállapodást a szakszervezetekkel, amely három év alatt 32 százalékos béremelést jelentett. Ebben a megállapodásban foglaltakhoz tartottuk magunkat, tehát a kiindulópont 2019-re a legalább 6 százalékos emelés volt. Emellé további 2 százalékot ajánlottunk az érdekképviseleteknek, erre mondtak nemet és jelentették be a demonstrációt, abban bízva, hogy a tulajdonos magyar állam majd segít, és elérhető lesz a két számjegyű béremelés. Az államnak azonban nincs lehetősége anyagi segítségnyújtásra, mivel az uniós szabályozás kizárja annak lehetőségét, hogy a bérfejlesztésben bármilyen támogatást adjon. A vállalat a posta piaci liberalizációja óta teljes körűen versenypiaci szereplőnek minősül, így Brüsszel bármilyen állami segítséget tiltott állami támogatásnak minősíthet és kötelezhet minket annak visszafizetésére. Ez azt jelenti, hogy a létszámot és béremeléseket is úgy kell tervezni, hogy azt a Posta ki tudja gazdálkodni a fejlesztések és a szolgáltatások biztonságos nyújtása mellett.

Schamschula György, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodást követően adott interjút az Origónak Forrás: Moricz Sabjan Simon

Miben állapodtak meg?

A mintegy 30 ezer dolgozóból több mint 23 ezer 10 százalékos vagy azt meghaladó mértékű bérfejlesztésben részesül idén, azaz

2017 óta átlagosan 40,4 százalékos bérfejlesztést hajtottunk végre.

Áprilisban már megemelt bért kapnak a munkavállalók, amely január elsejétől visszamenőleg jár. A források jelentős részét a végrehajtásba csoportosítottuk át, többet kap az, aki kiemelt munkakörben dolgozik, és azt is elismerjük, ha több éve dolgozik a Postánál. A mostani emelést követően sokan lesznek olyanok, akiknek 50 százalékkal több lesz a bruttó bérük, mint 2016-ban, a 3 éves bérmegállapodás előtt volt. A célunk az, hogy azokon a területeken és munkakörökben legyen nagyobb mértékű az emelés, ahol a legnagyobb az elmaradásunk a piachoz képest. Az emelés január elsejétől visszamenőleg érvényes, és az áprilisi fizetéssel kapják meg a munkatársak.

Honnan teremtette elő a forrást a vállalat?

Részben elkülönítettünk forrást a korábbi megállapodásnak megfelelően, részben átcsoportosítunk. A munkaköri differenciálás, valamint a szenioritás elvének bevezetése a források minél hatékonyabb felhasználását segíti, de bürokráciacsökkentő intézkedéseket is végrehajtunk.

Milyen intézkedések ezek?

Ilyen például a nemrég bejelentett létszámcsökkentés az irányításban, a meglévő vállalati üdülőink egy részének értékesítése, belső munkafolyamataink átvilágítása, egyszerűsítése és hatékonyabbá tétele.

Megoldást jelent ez a megállapodás a postai létszámhiányra?

Őszintén remélem, hogy az elvándorlás megáll, és vonzóbb munkahellyé válik a Magyar Posta. Az ország egyik legnagyobb vállalata vagyunk, 30 ezer dolgozóval, ez óriási felelősség.

A Magyar Posta Zrt. az ország egyik legnagyobb foglalkoztatója, 30 ezer munkavállalóval Forrás: MTI/Balogh Zoltán

A létszámhiány és a bér mellett milyen kihívással szembesül ma a Posta?

A Magyar Posta nem készült fel kellően a postai liberalizációra, pedig éles verseny van ezen a piacon, gondoljunk csak az e-kereskedelem dinamikus növekedésére. A logisztikában óriási üzleti potenciál van, a világ postái mind ebben gondolkodnak, és ez jelent számunkra is kiugrási lehetőséget. A bőrünkön érezzük, hogy radikálisan megváltoztak az ügyféligények, hiszen évről évre csökken a levélmennyiség és a csekkforgalom, és egyre hangsúlyosabb a digitális csatornák használata. Számunkra ez azért kihívás, mert ma az összbevételben ezek a hagyományos üzletágak jelentős szerepet játszanak.

Úgy gondoljuk, hogy egyszerűbb termékstruktúra kialakításával és modernizációval versenyképesek tudunk maradni és a folyamatosan változó ügyféligényeknek is meg tudunk felelni. Jelenleg zajlik például a könyvelt levelek nyomkövetési rendszerének országos kiterjesztése, ami ügyfeleink kényelmét fogja szolgálni. Óriási kihívás az, ami egyben az egyik legnagyobb előnyünk:

a legnagyobb országos hálózattal rendelkezünk, 2700 postánk van.

Ennek fenntartása komoly összegeket emészt fel, elég csak annyit mondanom, hogy az ingatlanok fele felújításra szorul. A települések, különösen a falvak, viszont ragaszkodnak a postához, ami érthető. Gondolkodunk azon, mi lehet a legoptimálisabb megoldás arra, hogy továbbra is mindenhol biztosítani tudjuk alapszolgáltatásainkat, de nem óriási veszteségek árán. A nyereséges működés teremti meg ugyanis a jövőbeni bérfejlesztések alapját.